טורקיה ויוון מנהלות בימים האחרונים עימות סוער בשאלה מי מהן אחראית לתקרית שבה 92 מהגרים תועדו עירומים כביום היוולדם, חלקם פצועים, בגבול בין המדינות. תמונותיהם של המהגרים, רובם מסוריה ומאפגניסטן, עוררו זעזוע בעולם והעיסוק בהן הגיע עד לדרגים הפוליטיים הגבוהים בשתי המדינות.
4 צפייה בגלריה
יוון מהגרים נמצאו עירומים בגבול עם טורקיה חילופי האשמות
יוון מהגרים נמצאו עירומים בגבול עם טורקיה חילופי האשמות
התמונה ששיתף השר היווני. "התנהגות הטורקים - בושה"
4 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה ארדואן. "יוון הופכת את הים האגאי לבית קברות"
(צילום: EPA)
התמונות המטרידות צולמו ביום שישי ליד נהר אוורוס שבגבול הצפוני בין יוון לטורקיה, והראשון לשתף אותן היה שר ההגירה של יוון נוטיס מיטראכי. בציוץ שפרסם בטוויטר הוא הציג את התמונות שבהן נראים המהגרים בפנים מטושטשות, כשחלקם משתופפים ומכסים את אבריהם המוצנעים, והאשים את אנקרה: "התנהגותה של טורקיה כלפי 92 מהגרים שאותם הצלנו היום בגבול היא בושה לציוויליזציה. אנחנו מצפים ממנה לחקור את התקרית ולהגן סוף סוף על הגבול שלה עם האיחוד האירופי".
השר היווני להגנת האזרח טקיס תאודוריקקיס טען כי מעדויות המהגרים עולה שהם חצו את הנהר בסירות גומי, ושמי שהביאה אותם אל הנהר בכלי רכב הייתה לא אחרת מאשר המשטרה הצבאית של טורקיה. הוא ציין כי הרשויות היווניות מיהרו להגיש למהגרים בגדים, מזון ועזרה ראשונה. עדיין לא ברור מתי ומדוע נותרו בלי בגדים.
טורקיה הגיבה בזעם על ההאשמות. שר הפנים הטורקי איסמעיל צ'טקלי השיב ישירות לציוץ של השר מיטראכי: "מכיוון שלא הצלחתם למצוא מקרה אחד של הפרת זכויות אדם מצד טורקיה, אתם מציגים תמונה שמתעדת את האכזריות שלכם כאילו טורקיה עשתה את זה". דובר לשכת הנשיאות הטורקית מסר כי זהו עוד תוצר של "מכונת הפייק ניוז היוונית": "יוון שוב הראתה לעולם שהיא אינה מכבדת אפילו את הכבוד של האנשים המדוכאים האלה, בכך שהיא מפרסמת את תמונות הפליטים שהיא גירשה ולוקחת מהם את חפציהם".
4 צפייה בגלריה
מהגרים בים ליד טורקיה. "ארדואן מפר את ההסכם מ-2016"
מהגרים בים ליד טורקיה. "ארדואן מפר את ההסכם מ-2016"
מהגרים בים ליד טורקיה. "ארדואן מפר את ההסכם מ-2016"
(צילום: AP)
סוכנות הפליטים של האו"ם הביעה זעזוע מהתמונות: "אנו מגנים יחס אכזרי ומבזה כזה, וקוראים לחקירה מלאה של האירוע", מסרה בהודעה מטעמה.
ממשלת יוון מואשמת בשנים האחרונות שוב ושוב על-ידי טורקיה, וגם על-ידי ארגוני זכויות אדם ועיתונאים, כי היא מנסה להחזיר לשטח הטורקי שלא כחוק מהגרים שהסתננו אליה לפני שיספיקו להגיש בקשת מקלט. לטענתם, לא פעם היא עושה זאת תוך שימוש בכוח. אתונה מצדה מכחישה את הטענות הללו בתוקף. בחודש שעבר, בנאומו בעצרת הכללית של האו"ם, האשים נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן את יוון כי במדיניות שלה כלפי מהגרים היא הופכת את הים האגאי לבית קברות.
טורקיה ויוון, ששתיהן חברות בנאט"ו, הן יריבות היסטוריות, ועימותים ביניהן על סוגיות מדיניות וביטחוניות הן דבר שבשגרה. בין השאר מתנהלים ביניהן סכסוכים טריטוריאליים על שליטה באיים השוכנים ביניהן ועל אזורי קידוח בים. רק לפני כחודש האשים ארדואן את יוון כי היא "כובשת" איים בים האגאי, ואיים שטורקיה תעשה "כל מה שנחוץ", מבלי לפרט. יוון מצדה מאשימה כי בצל המתיחות הגואה לאחרונה בין המדינות, מתיחות שבמערב יש החוששים כי תתלקח לעימות צבאי, מנסה טורקיה להשתמש במהגרים הבלתי-חוקיים כנשק ולהקל את הגעתם ליוון. זאת בניגוד להסכם שעליו חתמה אנקרה עם האיחוד האירופי בשנת 2016.