ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון ממשיך להסתבך בעקבות טענות למסיבות ואירועים שערכו הוא ואנשי לשכתו, בניגוד להגבלות הקורונה בממלכה בשנתיים האחרונות: אחר הצהריים (יום ו') הודיעה לשכתו כי שיגרה התנצלות למלכה אליזבת, בעקבות דיווח בלילה האחרון על שתי מסיבות נוספות שכאלו – שנערכו במעון הרשמי של ג'ונסון ערב הלווייתו של הנסיך פיליפ, בעלה של המלכה. גם הן נערכו לכאורה בניגוד להגבלות ההתקהלות באותה עת – בחודש אפריל אשתקד – הגבלות שבגינן נאלצה המלכה לשבת לבדה במהלך הלוויית בעלה.
5 צפייה בגלריה
לווית הנסיך פליפ
לווית הנסיך פליפ
יושבת לבד, עם מסכה. המלכה אליזבת בהלוויית בעלה הנסיך פיליפ, באפריל אשתקד
(צילום: AP)
5 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון יציאה מה פרלמנט
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון יציאה מה פרלמנט
ג'ונסון, במהלך ה"התנצלות" השבוע בפרלמנט בלונדון על מסיבה אחרת, ממאי 2020. טען להגנתו: "חשבתי זה אירוע לעובדים"
(צילום: AFP)
דוברו של ג'ונסון מסר כי הממשלה בלונדון מכירה בכך שהדיווחים האחרונים על המסיבות וההתקהלויות השונות במעון הרשמי בדאונינג 10 – בפרשה שזכתה לכינוי "פרטי-גייט" – מעוררים "כעס ציבורי נרחב", והוסיף כי "מצער" שהמסיבות האחרונות שנחשפו התרחשו בלשכה בשעה של אבל לאומי בעקבות מותו של הנסיך פיליפ, שהלך לעולמו בגיל 99 ואחרי 73 שנות נישואים עם המלכה. עם זאת, הדובר הדגיש כי ג'ונסון לא נכח במסיבות הללו ואף לא ידע על קיומן, וכי הוא שהה באותה עת באחוזת הנופש הרשמית שלו, "צ'קרס", בבקינגהמשייר.
ההתנצלות של לשכת ג'ונסון מגיעה יומיים לאחר שהוא עצמו סיפק התנצלות אישית על מסיבה אחרת שבה השתתף, בגן של המעון הרשמי שלו במאי 2020, בעיצומו של הסגר הראשון והנוקשה שהוטל בבריטניה. אותה התנצלות הייתה חלקית למדי – ג'ונסון התעקש כי לא ידע שמדובר במסיבה של ממש וכי סבר שמדובר ב"אירוע לעובדים", אף שעשרות המוזמנים לאירוע הזה התבקשו להביא עמם משקאות אלכוהוליים.
אותה מסיבה שבה השתתף ג'ונסון נחשפה אחרי שכבר דווח על שורה של אירועים אחרים שנערכו בלשכתו ובמשרדי ממשלה אחרים, לכאורה בניגוד לתקנות, ובימים האחרונים גבר הלחץ על ג'ונסון לקבל על עצמו אחריות ולפנות את כסאו. הקריאות להתפטרותו נשמעו בעיקר מצד חברי האופוזיציה שאותה מובילה הלייבור, אך גם מצד המפלגה השמרנית של ג'ונסון נשמעו קריאות שכאלו. הדיווח הלילה על שתי מסיבות נוספות שערכו עובדי לשכתו של ג'ונסון – אף שהוא עצמו כאמור לא השתתף בהן – צפוי רק להגביר את הלחץ הזה.
5 צפייה בגלריה
קארי סימונדס ובוריס ג'ונסון בכניסה לדאונינג 10
קארי סימונדס ובוריס ג'ונסון בכניסה לדאונינג 10
ג'ונסון ורעייתו קארי סימונדס בכניסה לדאונינג 10. אחד העובדים נשלח לקנות עוד אלכוהול
(צילום: GettyImages)
את שתי המסיבות האחרונות חשף בלילה האחרון העיתון הבריטי "טלגרף": הוא דיווח כי הן נערכו ב-16 באפריל 2021 בשני אזורים נפרדים במתחם בדאונינג 10, ובמהלכן נפרדו העובדים מראש מערך התקשורת של ג'ונסון שפרש, ג'יימס סלאק, ומאחד מצלמיו האישיים של ראש הממשלה. המסיבות נמשכו לפי הדיווח אל תוך השעות הקטנות של הלילה, ובשלב מסוים הן אוחדו למסיבה אחת. בסך הכול לקחו בהן חלק 30 איש, אף שבאותם ימים חלו באזור אנגליה הגבלות נוקשות: בני אדם מבתי אב שונים לא הורשו להיפגש זה עם זה במקומות סגורים, ובמקומות פתוחים לא הותרו התקהלויות של יותר משישה בני אדם.
על פי הדיווח, במסיבות רקדו העובדים לצלילי מוזיקה – אותה סיפק אחד מהם ששימש כ-DJ – ושתו גם לא מעט אלכוהול: אחד העובדים אף נשלח לקנות משקאות נוספים מסופרמרקט סמוך. לפי ה"טלגרף" אחד העובדים אף הביע חשש שיין רב מדי נשפך על שטיח במקום. עד ראייה סיפר לעיתון כי אחד מהעובדים שיחק עם נדנדת ילדים בגן המעון, אשר שימשה את בנו הקטן של ג'ונסון, ווילפרד – וגרם לשבירתה.
הדיווח על המסיבות הללו מעורר כעת זעם חריף במיוחד בבריטניה, לא רק בגלל ההפרה לכאורה של הגבלות הקורונה: הן נערכו כאמור ערב הלווייתו של הנסיך פיליפ, שנטמן בטקס מצומצם למדי שבו הורשו להשתתף רק 30 איש. המלכה תועדה אז יושבת לבדה בכנסיית קפלת סנט ג'ורג' שבטירת ווינדזור, ועבור רבים בבריטניה היה זה סמל מובהק להקרבה האישית של רבים כל כך במגפת הקורונה.
5 צפייה בגלריה
 בריטניה שערי עיתונים על ה מסיבה של בוריס ג'ונסון בזמן ה סגר
 בריטניה שערי עיתונים על ה מסיבה של בוריס ג'ונסון בזמן ה סגר
זעם בשערי העיתונים בעקבות הפרשה החדשה
בעקבות חשיפת שתי המסיבות האחרונות נשמעו קריאות מחודשות בבריטניה להתפטרותו של ג'ונסון: חבר פרלמנט חמישי ממפלגת השלטון השמרנית, אנדרו ברידג'ן, הודיע כי שלח מכתב שבו הביע אי-אמון בהנהגתו של ג'ונסון אל יו"ר "ועדת 1922" של המפלגה, המנהלת את הליכי הבחירות הפנימיים. נדרשים מכתבים שכאלו מ-54 לפחות מתוך 360 חברי הפרלמנט השמרנים כדי לפתוח בהליך הדחה נגד ג'ונסון.
במאמר דעה שפרסם ב"טלגרף" כתב ברידג'ן, שבעבר היה בעל ברית נאמן של ג'ונסון, כי יש כעת "ואקום מוסרי בלב הממשלה שלנו". הוא קרא לג'ונסון "לעשות את הדבר הנכון" ולהתפטר, והזהיר אותו שאם לא ייעשה כן, מורשתו – השלמת הפרישה מהאיחוד האירופי ("הברקזיט") והובלת בריטניה בתקופה של מגפה עולמית – תוכתם בשערורייה "שפלה". "אם בוריס באמת אוהב את המדינה שלנו, את הדמוקרטיה שלנו ואת המפלגה שלנו, הוא צריך ללכת עכשיו, כשנותרה עוד מראית עין של חסד".
הגורם הבכיר ביותר עד כה במפלגה השמרנית שקרא להתפטרות ג'ונסון הינו דגלאס רוס, מנהיג המפלגה בסקוטלנד, אך ראוי לציין כי השרים בממשלתו של ג'ונסון כן העניקו לו גיבוי, אם כי חלקם עשה זאת בצורה צוננת מעט. גם בשטח ניכר הזעם: הבוקר אישרו פה-אחד פעילים שמרנים במחוז סוטון קודפילד שבמרכז אנגליה – מחוז שנחשב למעוז שמרני – הצעה לבטל את תמיכתם בג'ונסון. "התרבות מתחילה מלמעלה, הלא כן?", שאל סיימון וורד, אחד הפעילים שם, "זו נקודה ממש מאכזבת". לדבריו, "אנחנו מבקשים בשנתיים האחרונות מאנשים בכל רחבי המדינה שלנו להסכים להקרבות אדירות. אני חושב שיש לנו את הזכות לצפות מכל אדם בממשלה ובעמדות ההנהגה לפעול על פי אותם הנחיות וכללים".
עתידו הפוליטי של ג'ונסון, כך נראה, תלוי כעת בתוצאות בדיקה שעורכת בנוגע למסיבות השונות בלשכתו ובמשרדי ממשלה אחרים הפקידה הציבורית הבכירה סו גריי, שצפויה לפרסם את מסקנותיה עד סוף החודש. ממשלתו של ג'ונסון טוענת שמדובר בחקירה עצמאית, אולם גריי היא עדיין פקידה ממשלתית ונתונה בסופו של דבר למרותו של ג'ונסון עצמו. אף שהיא יכולה לקבוע כי ג'ונסון הפר את הכללים, אין לה סמכות לדרוש את פיטוריו. המשטרה הבריטית, יצוין, הודיעה כי היא נמצאת בקשר עם אנשיה של גריי: אם ייקבע שאכן היו הפרות של התקנות בלשכת ראש הממשלה – ייתכן שגם המשטרה תיכנס לתמונה.