הלחץ על ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון להתפטר מתפקידו בעקבות שערוריית המסיבה במעונו בזמן סגר הקורונה הראשון גבר הערב (יום ד'), כשלקריאות לפרישתו הצטרף דגלאס רוס, מנהיג המפלגה השמרנית בסקוטלנד. רוס הפך בכך לפוליטיקאי הבכיר ביותר משורות המפלגה השמרנית שקורא לג'ונסון להתפטר. הוא מצטרף לקריאות שכבר נשמעו מכל מפלגות האופוזיציה ומכמה חברי פרלמנט שמרנים שדורשים מראש הממשלה לפנות את הכיסא.
6 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון יציאה מה פרלמנט
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון יציאה מה פרלמנט
בוריס ג'ונסון בפרלמנט, אחר הצהריים. גם שרים שתומכים בו נזהרים: "לחכות לתוצאות החקירה"
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
 בריטניה שערי עיתונים על ה מסיבה של בוריס ג'ונסון בזמן ה סגר
 בריטניה שערי עיתונים על ה מסיבה של בוריס ג'ונסון בזמן ה סגר
הכותרות בבריטניה לפני נאום ההתנצלות: "האם נגמרה החגיגה לראש הממשלה?" ו"ג'ונסון מאבד תמיכה במפלגה השמרנית"
הודעתו של רוס באה שעות אחדות אחרי שג'ונסון התייצב בפרלמנט והתנצל בפני העם הבריטי על שב-20 במאי 2020, כשממשלתו אכפה סגר קורונה נוקשה ברחבי אנגליה, הוא השתתף במסיבה שנערכה לעשרות מוזמנים בגן של מעונו הרשמי בדאונינג 10. באותם ימים אסרו הגבלות הקורונה קיום התקהלויות שכאלה, וג'ונסון הודה כי שהה במסיבה 25 דקות ואז חזר לעבודתו. המשתתפים – כ-40 מספרם – הוזמנו על-ידי מזכירו האישי. דבר קיום המסיבה נחשף בתחילת השבוע על-ידי ערוץ ITV הבריטי.
הערב, בעקבות ההתנצלות של ג'ונסון, סיפר רוס כי שוחח עם ראש הממשלה והפציר בו להתפטר. "למרבה הצער עליי לומר שאי אפשר עוד להגן על עמדתו", הסביר. "הייתה שאלה אחת פשוטה – האם ראש הממשלה השתתף במסיבה. היום הוא הודה שכן, ואני מרגיש שהוא לא יכול להמשיך. הוא התנצל ואמר שבדיעבד היה פועל אחרת, ועבורי זו הודאה של ראש הממשלה בכך שהמעשה היה שגוי. כעת אני לא חושב שהוא יכול להמשיך לכהן כמנהיג השמרנים".
6 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון יציאה מה פרלמנט
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון יציאה מה פרלמנט
ג'ונסון עוזב את הפרלמנט. יש מי שטוען: "פוליטית הוא מת מהלך"
(צילום: gettyimages)
6 צפייה בגלריה
 בריטניה שערי עיתונים על ה מסיבה של בוריס ג'ונסון בזמן ה סגר
 בריטניה שערי עיתונים על ה מסיבה של בוריס ג'ונסון בזמן ה סגר
הזעם על ג'ונסון במפלגה השמרנית, בעיתוני הבוקר בבריטניה
רוס הצהיר כי הוא אומר את הדברים מתוקף תפקידו כחבר פרלמנט, ולא מתוקף תפקידו כמנהיג השמרנים בסקוטלנד. זמן קצר אחרי הכרזתו של רוס הודיעו שבעה חברים שמרנים בפרלמנט הסקוטי כי הם תומכים בעמדתו.
כמה משריו הבכירים של ג'ונסון, מנגד, התייצבו לימינו – אבל חלקם התנסחו באופן זהיר, המשאיר על הפרק את האפשרות שייאלץ להתפטר בהמשך, כשהוועדה החוקרת את הפרשה תסיים את עבודתה. שרת התרבות נדין דוריס כתבה שג'ונסון צדק כשהתנצל, משום שאנשים נפגעו. היא הדגישה שהוא לקח אחריות מלאה על המעשה, והוסיפה: "כעת יש לאפשר לחוקרים לעשות את עבודתם ולגלות את מלוא העובדות על מה שקרה". שר הבריאות סג'יד ג'וויד כתב: "אני מבין לחלוטין מדוע אנשים חשים אכזבה. ראש הממשלה עשה את הדבר הנכון כשהתנצל. כעת עלינו להניח לחוקרים להשלים את עבודתם". בכירים נוספים במפלגה השמרנית שיצאו הערב להגנת ג'ונסון הם שר המשפטים דומיניק ראב וחבר הפרלמנט ג'ייקוב ריס-מוג.

מנהיג הלייבור: בעיני הציבור אתה שקרן

בנאומו בפרלמנט בצהריים, שבו הודה לראשונה כי השתתף במסיבה שבה הופרו תקנות הקורונה לפני קרוב לשנתיים, טען ראש הממשלה ג'ונסון להגנתו כי חשב שמסיבת הגן הייתה אירוע לעובדים שנועד להצדיע להם על מאמציהם בתקופת הקורונה – ובתגובה ספג קריאות בוז וצחוק לועג מחברי פרלמנט מהאופוזיציה. "הלכתי לגן הזה אחרי 18:00 כדי להודות לעובדים, וחזרתי ללשכתי 25 דקות לאחר מכן כדי להמשיך בעבודה", אמר. "במבט לאחור, הייתי צריך לשלוח את כולם חזרה פנימה".
בעקבות קו ההגנה הזה שיתפו הערב גולשים ברשתות החברתיות בבריטניה שלל פוסטים היתוליים המפקפקים בכך שג'ונסון חשב שמדובר ב"אירוע לעובדים". רבים הדגישו את העובדה שהייתה זו מסיבה שבה המוזמנים נקראו להביא איתם אלכוהול מהבית, ותהו איזה אירוע לעובדים מתנהל כך.
צוחקים בטוויטר על הטענה של ג'ונסון "לא ידעתי":

מנהיגי כל מפלגות האופוזיציה הגדולות קראו לג'ונסון להתפטר בעקבות דבריו. מנהיג הלייבור, קיר סטרמר, אמר שהציבור מאמין כעת שג'ונסון הוא שקרן. "החגיגה נגמרה, ראש הממשלה", אמר לו סטרמר בפרלמנט, "אחרי חודשים של הונאה ושקרים, המופע הפתטי של אדם שסטה מהדרך. דברי ההגנה שלו, שהוא לא הבין שמדובר במסיבה, מגוחכים כל כך שזה ממש עלבון לציבור הבריטי".
אל הפרלמנט בצהריים הגיע ג'ונסון כשבמפלגה השמרנית יש מי שכבר מודים כי תגובתו היא שתכריע את עתידו הפוליטי, המוטל על הכף. "נכנסו הרבה מים לסירה שלו, אבל היא עדיין לא טבעה", אמר אז אחד מהם לסוכנות הידיעות רויטרס.
6 צפייה בגלריה
מנהיג הלייבור קיר סטרמר. "חודשים של הונאה ושקרים"
מנהיג הלייבור קיר סטרמר. "חודשים של הונאה ושקרים"
מנהיג הלייבור קיר סטרמר. "חודשים של הונאה ושקרים"
(צילום: רויטרס)
אם ג'ונסון יתפטר, המפלגה השמרנית תבחר לה מנהיג חדש והוא יתמנה במקומו לראש הממשלה. לצד זה, אם 54 מ-360 חברי הפרלמנט מהמפלגה השמרנית יביעו אי-אמון בו במכתבים שישלחו ליו"ר "ועדת 1922" של המפלגה, המנהלת את הליכי הבחירות הפנימיים, אפשר יהיה להדיחו ולבחור לו מחליף גם בלי שיתפטר. חבר פרלמנט אחד כזה, רוג'ר גייל, כבר קרא לקיים בחירות פנימיות להחלפת ג'ונסון, ואמר: "לדאבוני נראה לי שמבחינה פוליטית ראש הממשלה הוא מת מהלך".
ג'ונסון התמנה לראש הממשלה במקום תרזה מיי בשנת 2019, ובסוף אותה השנה סחף את השמרנים לניצחון על הלייבור שהיה הגדול ביותר מאז הניצחון שהביאה למפלגה מרגרט תאצ'ר ב-1987. לאחר מכן קיים את הבטחתו להשלים את הברקזיט ולהוציא את בריטניה מהאיחוד האירופי, ובאותה העת הוא זכה לפופולריות רבה. אלא ששורה ארוכה של שערוריות שבהן נקשר מאז שמו פגעה מאוד בתמיכה בו, בהן שערוריות ריהוט וחשד לסיוע בכספי ממשלה למי שנטען כי הייתה המאהבת שלו, ג'ניפר ארקורי.
6 צפייה בגלריה
בריטניה בוריס ג'ונסון נאום ניצחון
בריטניה בוריס ג'ונסון נאום ניצחון
ג'ונסון חוגג את הניצחון הענק ב-2019. עכשיו 66% רוצים שיתפטר
(צילום: gettyimages)
בשנה וחצי האחרונה הואשמו אנשי צוותו שוב ושוב בהפרה של אותן הגבלות קורונה שממשלתו של ג'ונסון הטילה על הציבור, ועובדה זו ערערה את מעמדו עוד יותר. המסיבה ממאי 2020 שנחשפה השבוע עשויה להתברר כמסמר האחרון בארונו הפוליטי. לפי סקרים שפורסמו אתמול, 66% מהבריטים סבורים כעת שג'ונסון צריך להתפטר.