1 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
שקר האוצר בצלאל סמוטריץ'
(צילום: שאול גולן)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' המריא בסוף השבוע לארה"ב בטיסה שמטאפורית היה ברור מראש שתהיה קופצנית למדי גם עם הטייס המיומן ביותר. כלל לא היה מובן אם הנסיעה תצא בכלל לפועל. האמריקנים עשו כמעט כל דבר מלבד שבירת הכלים כדי שהוא יוותר עליה, אבל סמוטריץ' עמד בלחצים והחליט לטוס בכל אופן. כולי תקווה שכמו שהוא לא ויתר על הנסיעה, הוא לא יוותר גם על הקשר בין ישראל לבין המעצמה החשובה בעולם.
סביר להניח שסמוטריץ' אף פעם לא היה דמות אהובה במיוחד במסדרונות הבית הלבן. מעט מאוד מתנחלים אי פעם היו. אבל ההתבטאות המזעזעת שלו, שלפיה המדינה צריכה למחוק את הכפר חווארה, הרוויחה לו מקום של כבוד כפרסונה נון גרטה בוושינגטון. והאמת, די בצדק. כמה שינסה להתפתל, להכחיש ולהסביר, כל מי ששמע אותו הבין בבירור מה הייתה הכוונה החד-משמעית של דבריו. כל מה שנותר לו כעת הוא לנסות לתקן, והתיקונים שאליהם יידרש לא יהיו קוסמטיים. האמריקנים לא יקנו את זה. הוא יצטרך להבין את המשמעות העמוקה של מה שהוא אמר ובאילו עצבים נגעו הדברים שלו. אחרת, אולי עדיף שכלל לא ינסה.
הדבר הראשון שלו זקוק סמוטריץ' בארה"ב הוא צניעות. גם אם זה מסובך בשבילו, יהיה עליו להוריד את הראש ולקבל בהבנה את הביקורת הנוחתת עליו. כפי שידע להתנצל בפני הטייסים על חלקו בשבירת האמון בין צה"ל לבין הדרג המדיני, הוא יצטרך לדעת להתנצל על חלקו בשבירת האמון בין ארה"ב לישראל. לשם כך עליו ללמוד מכמה שיותר אנשים על הפוליטיקה האמריקנית, לא רק על הזרמים הנוחים אוטומטית לישראל, אלא גם על הגוונים האחרים, שמהם יבין עד כמה אמירתו מקשה על פוליטיקאים ואזרחים אמריקנים אוהבי ישראל להגן עליה בפני הציבור הכללי ובפני שונאיה.
ויש גם דברים שהוא יצטרך לא לעשות. הראשון בהם הוא לחדול מההתבטאויות הלעומתיות והעוקצניות נגד השגריר טום ניידס, שמלבות את האש. טוב היה עושה לו תיאם פגישה עם השגריר ליישור ההדורים. לא כזאת שתספק בסיומה פוטו-אופ והצהרה נוטפת דבש לתקשורת, אלא התוועדות בארבע עיניים שתראה כוונה אמיתית וכנה לשמוע ולהבין.
אופיר דייןאופיר דיין צילום: דן בלילטי
הדבר האחרון שעל כבוד השר לעשות הוא לא להיכנע לקיצוניות – לא האמריקנית ולא הישראלית – אף שהדבר לא יהיה קל. בצד הישראלי, עליו לגנות ולבטל כל ניסיון לקשר את ההפגנות נגד השינויים במערכת המשפט לגורמים אמריקנים, ולדחות את ההצהרות מעוררות התמיהה של קיצונים ישראלים שלפיהן המחאה ממומנת בחלקה על ידי ה-CIA. בצד האמריקני יהיה עליו לעמוד בדחף להיפגש עם פוליטיקאים מהימין הקיצוני בארה"ב רק על מנת להציג הישגים בביקור ולהשכיח את הכתף הקרה שהממשל הפנה לו. פגישה עם חבר קונגרס או סנאטורית קיצוניים תלבה את האש ושוב תקשה על המתונים שמנסים להגן על ישראל.
וחשוב מכל, יש לחזור על המובן מאליו: בצלאל סמוטריץ', חדל מההתבטאויות הללו ואחרות (על תושבי עזה "שימותו ברעב, בצמא ובמלריה", או על אזרחי ישראל הערבים "בן גוריון לא גמר את העבודה"). זה בעיקר כשל מוסרי, אבל גם לא מוסיף כבוד לך כאדם ולנו כמדינה. עליך לא רק לחדול מלומר אותן, אלא לחשוב לעומק על המשמעות שלהן ולעקור אותן מליבך. אנחנו לא תומכים במחיקה של כפרים או בפגיעה בחפים מפשע. אין זה עניין של מינוח אלא מהות. נסיעה מוצלחת, שר האוצר. ייצג אותנו בכבוד.
  • אופיר דיין היא אשת תקשורת
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il