כשנה וחצי לאחר שנחשף ב-ynet כי המשטרה חוקרת חשד שמורה בבית ספר באזור ירושלים קיימה יחסים אסורים עם תלמידתה והתעללה בה מינית ונפשית, התיק עדיין נמצא בפרקליטות וטרם התקבלה החלטה בעניינו. המתלוננת סיפרה ל-ynet כי ההתמהמהות מטרידה אותה מאוד וגורמת לה לייאוש גדול ולחוסר אמון במערכת. "כשלתם בכך שלא הגנתם עליי שם מפני המורה שלי, ועכשיו אתם כושלים בעשיית צדק", היא אמרה.
1 צפייה בגלריה
אנשים
אנשים
"בלתי נתפס שמתעכבים בשאלה האם להעמיד אותה לדין". אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
בפברואר 2021 נחשף כי המשטרה חוקרת האשמות קשות על יחסים אסורים והתעללות מינית ונפשית בתלמידה מצד אשת צוות חינוך במועצה אזורית ליד ירושלים, לפני כארבע שנים. מנהל בית הספר באותה תקופה היה בעלה של החשודה ולפי הנטען, גם כשידע לפחות על חלק מההתרחשויות – האשים את הנערה. שניהם עזבו את מערכת החינוך.
מאז המקרה הנפגעת מטופלת בתרופות פסיכיאטריות ובקנאביס רפואי ומלווה על ידי מטפלת. "אני בקושי שורדת את היומיום בלי להתפרק", סיפרה על מה שעבר עליה בשנה וחצי האחרונות. "אני סובלת מפוסט-טראומה קשה שמשפיעה על כל תחומי החיים שלי. ולצד הסבל הזה, החיים שלי גם ב'הולד', בהמתנה בלתי נסבלת להחלטת הפרקליטות האם להגיש כתב אישום".
על כך שהפרקליטות עדיין לא הכריעה בנושא, היא אמרה כי "זה מכעיס אותי ומייאש אותי שהתיק נמצא שם כל כך הרבה זמן. זה דבר ברור כל כך, בלתי נתפס בעיניי שבכלל מתעכבים בשאלה האם להעמיד אותה לדין. אני לא עורכת דין, אבל גם אני מבינה שנעשתה עבירה פלילית חמורה. לכל היותר אפשר יהיה להתווכח בעתיד מה יהיה העונש, אבל אני לא מצליחה להבין מה ההתלבטות בשלב הגשת כתב האישום".
לדבריה, "יש למשטרה עשרות מכתבים בכתב ידה של המורה אליי ומיילים שהיא שלחה לי לאורך כל התקופה, לפעמים עשר פעמים ביום. היא דרשה שאזרוק הכול, אבל שמרתי הרבה בכל זאת. היא כותבת על הפנטזיות שלה עליי, על המגע בינינו, הכול נמצא. מה עוד צריכה מורה לעשות לתלמידה בת 15 כדי שיוגש נגדה כתב אישום?".
"כשלתם בכך שלא הגנתם עליי שם מפני המורה שלי. לפחות אל תכשלו בהתנהגות מזלזלת, בהכחשה, בטאטוא מתחת לאלוהים יודע כמה תיקים אחרים"
המתלוננת הוסיפה כי מדובר באבסורד לכל הפחות שגבר שיושב בפרקליטות, במשרד שלו, מתלבט האם הפגיעה המינית שעברה כקטינה, במסגרת של משרד החינוך, מעניינת מספיק את המדינה כדי להגיש כתב אישום. "זה מטורף בעיניי. מה זה אומר, שלא עשו כלום עד עכשיו? אני מאמינה שזו השאלה החשובה באמת: מצד אחד אני, בתפקיד הנפגעת, צועקת בכל הכוח 'עשו משהו', מהצד השני המדינה / המשטרה / הפרקליטות / משרד החינוך – כל הגורמים האלה, שעונים לי 'זו בעיה שלך'. מלכתחילה בית ספר אמור להיות מקום מוגן ומגן", היא אמרה.
"כשלתם בכך שלא הגנתם עליי שם מפני המורה שלי, ועכשיו אתם כושלים בעשיית צדק", היא הוסיפה. "לפחות אל תכשלו בהתנהגות מזלזלת, בהכחשה, בטאטוא מתחת לאלוהים יודע כמה תיקים אחרים. ישבתי מול הפרקליט שהזמין אותי לשיחה כדי שאסביר לו באופן אישי למה חשוב לי כל כך שיוגש כתב אישום. הוא היה נחמד ומבין ואפילו אמר שזה התיק שנמצא בראש שולחנו. אבל האמת היא שלא ברור לי בכלל למה זה חשוב עד כמה זה חשוב לי שיוגש כתב אישום, זה אמור להיות חשוב ובהול לפרקליטות להגיש כתבי אישום נגד אנשי חינוך שפוגעים בתלמידים קטינים".
לדבריה, ההתמהמהות של הפרקליטות בתיק גורמת לה בין היתר לתחושה של חוסר ביטחון. "כאילו כלום כבר לא בטוח, אין שום משמעות להתנהגות שלך, לשמירה על החוק. אני חושבת על ההורים ששולחים את הילדים בבוקר לבית הספר ולא מעלים בדעתם שהמורה תפגע בהם מינית ונפשית. ושאם יקרה דבר כזה והמורה תתוודה בכתב ידה, אז המשטרה תתנהל בעצלתיים עד שהנושא יוזכר בתקשורת, ומשרד החינוך לא יעשה כלום, או שהפרקליטות תהרהר שנתיים באפשרות להגיש כתב אישום", היא אמרה.
"כבר שנתיים שהמשטרה, הפרקליטות ומשרד החינוך יודעים שיש מורה שפגעה מינית בתלמידה שלה. המערכת גם יודעת שבעלה של אותה מורה היה מנהל אותו בית ספר, אבל לדעתי הפרקליטות בכלל לא זוכרת אותו. אולי הוא מנהל בית ספר אי-שם? ואני מתענה ומתייסרת יום-יום", הוסיפה המתלוננת. "איך, לעזאזל, המערכת לא עושה כלום כדי לעצור אותה? איך לאף אחד לא אכפת שהם ממשיכים את חייהם כאילו כלום? נדמה לי שכך נראה סוף העולם שדמיינתי כהגיוני".

"היא הבינה שאני במצב רגיש וניצלה אותי"

המקרה נודע להורי התלמידים בבית הספר ממייל ששלחה אמה של המתלוננת ובו גוללה את הסיפור הקשה. במכתב חשפה אם הנפגעת את התקיפה המינית והרגשית שעברה לדבריה בתה מצד המורה כשהייתה תלמידה. "היא פגעה בה פגיעה מתמשכת - מינית, פיזית ורגשית, שנמשכה חודשים", כתבה האם. היא ציינה כי הפגיעה נמשכה כארבע שנים והסתיימה רק כשבתה הפסיקה להגיע לבית הספר. "יש לנו עשרות מיילים, פתקים, שירי אהבה והודעות שבהם המורה 'מתוודה' על אהבתה ותשוקתה לבתי", הוסיפה האם.
לדברי האם, היה למשפחתה קשר קרוב עם המורה ובעלה, מנהל בית הספר. האם שיתפה כי בחודשים הראשונים היה ניסיון לנהל הליך שנקרא "צדק מאחה", אך זה לא צלח כיוון שהחשודה סירבה לקחת אחריות על הפגיעה והכחישה. "כשנחשפו מכתביה היא הפסיקה לשתף פעולה. בעלה ידע על ההליך אבל לא דיווח למשרד החינוך או לבית הספר דבר", אמרה האם.
המתלוננת סיפרה לאחר שנחשפה הפרשה על הקשר המטריד שנכפה עליה. "היא הבינה שאני במצב רגיש וניצלה אותי", סיפרה אז התלמידה.
באחד המכתבים ששלחה לתלמידתה כתבה המורה: "אני לא מסוגלת להעלות על הכתב את כל מה שיש לי איתך בראש, זה בהחלט גדול עליי. זה לא נעצר בשליחת יד מתחת לשולחן. אף פעם לא נעצר. מתפללת שאני לא עושה עוול וחטא. גם אצלי אין טעויות בזה, גם אני נזהרת. גם חוששת שייראה לא סביר, גם ככה זה נראה לא סביר. אני מחזיקה את עצמי המבוגר האחראי וכל זה, והיום הגעתי לטירוף. הראש והבטן התמלאו בדמיון של כמה יכולתי לשמח את הגוף שלך, שיש לי הרגשה שהייתי יודעת לדייק ולהקשיב גם אם לא היית אומרת מילה".
במכתב אחר כתבה המורה: "ראיתי אותך באה ופושטת כיסויים. היית נבוכה אצלי בראש, אבל לא ברחת, לא נבהלת, רק מעצמי נבוכה. רואה אותי נותנת, לא מצליחה לראות אותי נחשפת, במאמץ עליון רואה דברים חטופים. מגיע לך חדש וצעיר. כל זה מטורף, מטורף מדי. אני יודעת שתהיה לך זוגיות ואהבה, ולי יש גוף עם איש שאני אוהבת, אבל זה רצון אחר, זה מקום אחר".
מהפרקליטות נמסר בתגובה: "מדובר בתיק מורכב ורגיש והחלטה בעניינו צפויה להתקבל בקרוב".