4 צפייה בגלריה
ביבי בנימין נתניהו שיחת טלפון משוחח עם נשיא טורקיה ארדואן
ביבי בנימין נתניהו שיחת טלפון משוחח עם נשיא טורקיה ארדואן
נתניהו בשיחת הטלפון עם ארדואן, היום
הפלסטינים זועמים על הסיכומים עם איתמר בן גביר, ובמקביל הנשיא הטורקי מסכם עם ראש הממשלה המיועד לפעול לכינון "עידן חדש" ביחסים: יו"ר הליכוד בנימין נתניהו שוחח בצהריים עם נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן - לראשונה זה תשע שנים. שיחתם הקודמת אירעה ב-2013, אז נתניהו התנצל בפני ארדואן על אירועי המרמרה.
השיחה ארכה 12 דקות, ומלשכת נתניהו נמסר כי במהלכה ראש הממשלה המיועד הביע את תנחומיו על רצח אזרחי טורקיה בפיגוע באיסטנבול השבוע והציע את עזרתה של ישראל במאבק נגד הטרור. ארדואן הודה לו, ולפי לשכת נתניהו הביע תנחומים על רצח שלושת הישראלים בפיגוע באריאל.
ארדואן, שכבר בירך את נתניהו על ניצחונו בבחירות, חזר על כך במהלך השיחה. לפי לשכת נתניהו, השניים סיכמו לפעול במשותף כדי לכונן עידן חדש ביחסים בין טורקיה וישראל. בנוסף, הם שוחחו על הדרכים לפעול כדי לחזק משמעותית את היחסים הכלכליים והמדיניים בין שתי המדינות. מלשכתו של ארדואן נמסר כי נשיא טורקיה אמר לנתניהו כי חשוב לשמור על יחסים על בסיס הבנה בין הצדדים.
על פי הודעת ארמון הנשיאות באנקרה, נתניהו היה זה שיזם את השיחה לארדואן. נתניהו הדגיש בפני ארדואן שמאמצי התיווך של טורקיה בין רוסיה לאוקראינה חשובים לעולם. ארדואן הביע תקווה שתוצאות הבחירות מבשרות טוב עבור מדינת ישראל ומדינות האזור. הוא הדגיש את תחילתו של עידן חדש ביחסים עם ישראל, הודות לרצון הטוב שהופגן על-ידי שני הצדדים על בסיס האינטרסים ההדדיים.
4 צפייה בגלריה
רג'פ טאיפ ארדואן
רג'פ טאיפ ארדואן
ארדואן. בירך שוב
(צילום: AP)

עוד לפני הבחירות אמר נתניהו כי בן גביר יהיה שר בממשלתו, אבל כנראה שרק אמש - לאחר ההגעה לסיכומים בכמה סעיפים בין ראש הממשלה המיועד ליו"ר עוצמה יהודית - הבינו הפלסטינים שמי שנחשב לסדין אדום מבחינתם נמצא בדרך לממשלה. לפי הודעת הליכוד אמש, הסעיפים שעליהם סיכמו נתניהו ובן גביר שייכנסו להסכם הקואליציוני הם בין היתר הסדרת ההתיישבות הצעירה תוך 60 יום מכינון הממשלה, תיקון חוק ההתנתקות על חומש באופן שיאפשר שהיית יהודים בישיבה במקום וקידום מתווה אביתר - הקמת ישיבה בתום הסקר.
בעקבות הסיכומים, פרסמו הפלסטינים הודעות תקיפות. נביל אבו רודיינה דוברו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, אמר כי "הסכם בן גביר-נתניהו סותר את כל ההחלטות הבינלאומית והמשפט הבינלאומי, הורס את הסיכויים להקמת מדינה פלסטינית, מעמיק התנחלויות ומוביל להשתלטות על עוד אדמות פלסטיניות".
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בפגישה עם יריב לוין ואיתמר בן גביר
בנימין נתניהו בפגישה עם יריב לוין ואיתמר בן גביר
הפגישה בין נתניהו לבן גביר, בשבוע שעבר
(צילום: יח"צ)
סוכנות הידיעות הפלסטינית וופא דיווחה כי משרד החוץ הפלסטיני קרא לקהילה הבינלאומית ולממשל האמריקני לנקוט בלחצים ובצעדים הדרושים בעקבות ההסכם, שלדבריהם יוביל להעמקת והרחבת ההתנחלויות על קרקעות פלסטיניות, וכן למתן אישור למאחזים.
בהודעה לעיתונות של משרד החוץ ברמאללה נכתב כי ההסכם "מוביל לתפיסת קרקעות פלסטיניות נוספות ומעניק לגיטימציה למאחזים אקראיים, בעיקר בצפון הגדה המערבית, כמו חומש ואביתר. תנאי ההסכם יקשו כל משא ומתן עתידי, והוא יערער כל מאמץ בינלאומי ואזורי לבנות אמון בין הצד הפלסטיני והצד הישראלי".
דובר פתח, מונדר אל-חאיק, אמר כי "ההסכם בין נתניהו לבן גביר מבשר על שלב חדש בעימות הקשה עם ישראל. האו"ם נדרש לתרגם לפעולות את החלטותיו הנוגעות לנושא הפלסטיני - במיוחד בנוגע לעצירת ההתנחלויות - אחרת ההשלכות יהיו קשות".
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בפגישה עם בצלאל סמוטריץ'
בנימין נתניהו בפגישה עם בצלאל סמוטריץ'
נתניהו עם סמוטריץ', שממשיך לדרוש את תיק האוצר או הביטחון
(צילום: יח"צ)
חאזם קאסם, דובר חמאס, אמר כי "עמנו הפלסטיני ימשיך במאבקו הלגיטימי נגד הכיבוש הציוני ומדיניותו הגזענית, ומאבקו הלאומי לא ייפסק, ללא קשר לצורת הממשלה הכובשת ומרכיבי הטרור שבה".
לאחר הסיכומים עם עוצמה יהודית, ייפגשו הערב במלון לאונרדו פלאזה בירושלים צוותי המשא ומתן של הליכוד עם צוותי ש"ס, יהדות התורה והציונות הדתית - שאיתן עדיין אין הסכמות. מוקד המחלוקת הוא עדיין עם יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', שממשיך לדרוש את תיק הביטחון או את תיק האוצר.
במערכת הפוליטית תהו אם נתניהו נוקט במדינות "הפרד ומשול" מול בן גביר וסמוטריץ', ובליכוד אמרו שהלחץ על סמוטריץ' מופעל בכמה מישורים. הראשון מול יו"ר ש"ס אריה דרעי שמסרב לוותר לו על תיק האוצר; השני בכך שהוא לא הוזמן לפגישה עם נתניהו אתמול, בעוד שותפו בן גביר הוזמן ואף זכה כאמור להכניס חלק מדרישותיו להסכמים; והשלישי - תדרוכים הנוגעים לעובדה שיו"ר הציונות הדתית מחפש "ג'ובים" ולא מהות.