4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, איתמר בן גביר
בנימין נתניהו, איתמר בן גביר
נתניהו ובן גביר
(צילום: EPA, קובי קואנקס)
התקדמות משמעותית נרשמה הערב (רביעי) במגעים הקואליציוניים בין ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו ליו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר, שמיועד לתפקיד השר לביטחון הפנים.
לפי הליכוד, הסעיפים שסוכם כי ייכנסו להסכם הקואליציוני הם הסדרת ההתיישבות הצעירה תוך 60 יום מכינון הממשלה, תיקון חוק ההתנתקות על חומש באופן שיאפשר שהיית יהודים בישיבה במקום, "חוק דרומי" מורחב על בסיסי צה"ל כדי למנוע את גניבות הנשק מבסיסי הצבא ולהגן על חיילי צה"ל, חוק עונש מינימום על פשיעה חקלאית ו"פרוטקשן", האצת התכנון והביצוע של כבישים עוקפים והרחבת ציר 60, לרבות הגדלת והקדמת התקציבים לצורך הביצוע (פרויקט בהיקף של מיליארד וחצי ש"ח) וקידום מתווה אביתר - הקמת ישיבה בתום הסקר.
במקביל, ביהדות התורה דורשים מנתניהו לעקוף את פסיקת בג"ץ שמתירה הכנסת חמץ לבתי חולים בפסח - וטוענים כי נתניהו נתן את הסכמתו לכך. במפלגה החרדית הבהירו כי יהיו מוכנים לכל מתווה שבו יתאפשר לעקוף את הפסיקה.
4 צפייה בגלריה
בן גביר מגיע בפגישתו עם נתניהו במצודת זאב
בן גביר מגיע בפגישתו עם נתניהו במצודת זאב
התחילו לעבוד. בן גביר באחת מפגישותיו הקודמות עם נתניהו
באשר להרחבת חוק שי דרומי, שעליו סיכמו נתניהו ובן גביר, חוק שמעניק פטור מאחריות פלילית למי שפעל נגד פורץ שחדר לביתו, לעסק או לחווה שלו, השניים סיכמו כי החוק יורחב ויהיה תקף גם לפריצה לבסיסים צבאיים, אם כי לא ברור עדיין כיצד החוק ישתלב עם נהלי הפתיחה באש שחלים על חיילי צה"ל.
מדובר בחוק שהכנסת אישרה בשנת 2008 על שמו של החוואי שי דרומי, שירה למוות בבדואי שפרץ לחוותו. על פי החוק שאושר, לא יישא אדם באחריות פלילית "למעשה שהיה דרוש באופן מיידי כדי להדוף מי שמתפרץ או נכנס לבית המגורים, בית העסק או המשק החקלאי המגודר, שלו או של זולתו, בכוונה לבצע עבירה, או מי שמנסה להתפרץ או להיכנס כאמור".
4 צפייה בגלריה
ירה למוות בבדואי שפרץ לחוותו - ועל שמו נחקק חוק. שי דרומי
ירה למוות בבדואי שפרץ לחוותו - ועל שמו נחקק חוק. שי דרומי
ירה למוות בבדואי שפרץ לחוותו - ועל שמו נחקק חוק. שי דרומי
(צילום: חיים הורנשטיין)
כעת כאמור סיכמו נתניהו ובין גביר, בפגישה שהתקיימה ביניהם בניסיון לקדם את קווי היסוד של הממשלה הבאה, על הרחבת החוק כך שיפטור מאחריות פלילית גם את מי שיירה כדי להדוף אדם שהתפרץ לבסיס צבאי. עוד סוכם כי החוק יוכנס להסכמים הקואליציוניים ויחוקק בקרוב, עם הקמת הממשלה החדשה. זאת כשברקע אירועים חוזרים ונשנים של גניבת אמל"ח מבסיסי צה״ל, כשהאחרון שבהם אירע בשבוע שעבר בבסיס צנובר ברמת הגולן, ועורר מבוכה גדולה.
הבעיה בהרחבת החוק כמו שמבקש לעשות בן גביר היא שבניגוד לחוק המקורי, שחל על בתי מגורים ובתי עסק, בצה"ל חלים על החיילים הוראות הפתיחה האש. מדובר בנוהל מוכר שמונהג על ידי הרמטכ"ל והפצ"ר, וספק אם הדרג המדיני יוכל להתערב בו. במהלך הפגישה היום עלתה הסוגייה של הוראות הפתיחה באש, אולם בהקשר זה צוין כי חוק גובר על הנהלים - ובכך למעשה יהיה ינתן להתגבר על ההוראות הקיימות.
4 צפייה בגלריה
בסיס צנובר
בסיס צנובר
גניבת התחמושת עוררה מבוכה גדולה. בסיס צנובר ברמת הגולן
(צילום: אביהו שפירא)
אחת מהבטחות הבחירות של יו"ר עצמה יהודית, נזכיר, הייתה שינוי נהלי הפתיחה באש בצה"ל. בריאיון באולפן ynet בחודש שעבר אמר בן גביר: "אני הולך לקואליציה, ואחת הדרישות שלי זה לשנות את נהלי הפתיחה באש. חיילים לא מורשים לירות עד שלא זורקים עליהם את הבתק"ב. כשמחבל מחזיק בקבוק תבערה - צריך לירות בו".
בעבר עורר החוק ביקורת נוקבת מצד מפלגות השמאל, שטענו כי אזרחים לא יכולים לפתוח בירי גם אם מולם מצויים עבריינים. הן טענו שהחוק מתיר לאזרחים "להוציא גזר דין מוות" באופן מיידי, ואמרו כי זה זהו חוק קיצוני שמתיר להרוג על רקע חשד לעבירת רכוש.
מוקדם יותר היום נפגש נתניהו גם עם יו"ר ש"ס אריה דרעי ושוחח איתו על תיק האוצר ועל הדרישות הקואליציוניות. בפגישה, שהסתיימה תוך 20 דקות, דרעי הבהיר לנתניהו כי הוא איתן בדעתו לקבל את התיק שאותו דורש יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' - במקרה שלא יקבל את תיק הביטחון. בליכוד עורכים בימים האחרונים הערכת מצב לגבי התקציב שיידרש, לאור הדרישות הקואליציוניות של השותפות בגוש.