עלייתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר להר הבית היום (שלישי), עוררה סערה מדינית לא קטנה, אבל גם הביאה את הגוף עליו הוא מופקד, משטרת ישראל, להיכנס לכוננות מוגברת. מיד עם עזיבתו הבוקר את מתחם הר הבית, תוך שהוא מצויד באפוד מגן, המשטרה הוציאה הנחיה ל"כוננות מיידית להקפצה" של פלוגות מילואים של מג"ב מחשש להתלקחות, לצד כוננות שוטרים ולוחמי מג"ב בירושלים ובכל רחבי הארץ.
כבר הערב המתיחות הזו הורגשה, כאשר בעיר העתיקה בירושלים התפתחה קטטה בין יהודים שהגיעו להתפלל בשערי הר הבית לרגל עשרה בטבת לבין ערבים שעברו במקום. המשטרה ניסתה לחצוץ ביניהם, אך ספגה אבנים שיודו לעברה. מספר בני אדם עוכבו לחקירה בשני הצדדים. במזרח ירושלים מספר צעירים ערבים יידו בקבוקי תבערה לעבר מרכז השיטור הקהילתי בצור באהר. צפו בתיעודים בתחילת הכתבה.
5 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר הר הבית
איתמר בן גביר הר הבית
הקטטה הערב, וביקור בן גביר בבוקר. במשטרה נערכים להתלקחות
5 צפייה בגלריה
אבוחה בעיר ההעתיקה בירושלים
אבוחה בעיר ההעתיקה בירושלים
כוחות מג"ב בעיר העתיקה, היום
(צילום: AFP)
בנוסף לירושלים, נערכים במשטרה בכוחות גדולים גם בכלל רחבי הארץ ובפרט בערים המעורבות. כחלק מלקחי שומר החומות, הוחלט לייצר תגובה עוצמתית בכוח גדול מול כל הפרת סדר ולסיימה עוד לפני שהיא מאבדת שליטה והופכת להמונית, כפי שנראה בערים המעורבות בשעתו. הכוננות של המשטרה לא תסתיים היום והיא תימשך עד לסוף השבוע, כולל בזמן תפילת יום השישי במסגד אל-אקצא.
המשטרה נמצאת במעמד בעייתי, שכן כרגע היא מתהלכת על חבל דק מול השר הממונה עליה, שגם דרש וקיבל סמכויות מרחיקות לכת עליה. על כן, היא לא הייתה יכולה להביע התנגדות מקצועית לתוכניותיו של בן גביר לעלות להר הבית, והמפכ"ל יעקב שבתאי כמו גם מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג'מן הודיעו לו מהרגע הראשון שאינם מתנגדים לעלייתו להר הבית.
אמש, בשעה שדווח על דחיית ביקורו של בן גביר ל"שבועות הקרובים", המשטרה הייתה בדיון הערכת מצב לקראת ביקורו, שתוכנן לשעות הבוקר המוקדמות. במשטרה אומרים כי מבחינתם ביקור בן גביר עבר בהצלחה גדולה. השר לביטחון לאומי, מצידו, טוען כי הצליח להעביר מסר כי "הממשלה שלנו לא תיכנע לאיומי החמאס".
לדבריו, "הר הבית הוא המקום החשוב ביותר לעם היהודי. אנחנו שומרים על חופש התנועה למוסלמים לנוצרים אבל גם יהודים יעלו להר. מי שמאיים - צריך לטפל בו ביד ברזל".

אבו מאזן יפנה למועצת הביטחון: "לעצור את הפגיעה באל-אקצא"

במהלך היום גינו גורמים שונים במדינות רבות, בעיקר בעולם הערבי, את החלטתו של בן גביר לעלות להר הבית במפתיע. בראשן עמדו ארה"ב, ירדן, איחוד האמירויות וסעודיה - שעם האחת לישראל הסכם שלום, ועם השנייה ישראל וראש הממשלה בנימין נתניהו מעוניינים בכזה.
5 צפייה בגלריה
אבו מאזן במועצת הביטחון של האו"ם. הפלסטינים דיווחו כי יפנה אליה "לעצור פגיעה באל-אקצא"
אבו מאזן במועצת הביטחון של האו"ם. הפלסטינים דיווחו כי יפנה אליה "לעצור פגיעה באל-אקצא"
אבו מאזן במועצת הביטחון של האו"ם. הפלסטינים דיווחו כי יפנה אליה "לעצור פגיעה באל-אקצא"
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
"מכיר את נתניהו, הממשלה שלו לא מפחידה אותנו". המסר של נסראללה
"מכיר את נתניהו, הממשלה שלו לא מפחידה אותנו". המסר של נסראללה
"מכיר את נתניהו, הממשלה שלו לא מפחידה אותנו". המסר של נסראללה
(צילום: יואב דודקביץ')
הערב התייחס לכך גם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, ולפי הטלוויזיה הפלסטינית הרשמית הוא החליט לפנות למועצת הביטחון של האו"ם כדי "לעצור את הפגיעה במסגד אל-אקצא". לאחר מכן הודיעה איחוד האמירויות, החברה במועצת הביטחון מטעם הליגה הערבית, שתגיש בקשה בשם הפלסטינים והירדנים לכינוס המועצה בנושא. שר החוץ של ירדן איימן ספדי כינה את המעשה "פלישה". לדבריו, "מדובר במעשה פרובוקטיבי מסוכן. אנו מגנים זאת ומזהירים מפני ההשלכות של כל הצעדים הישראליים הבלתי-חוקיים שמערערים את סיכויי השלום ויכולים רק לגרום ליותר סכסוכים ואלימות. יש לכבד את הסטטוס-קוו באתרים הקדושים".
מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, העביר בנאום מסר לממשלה החדשה: "אנחנו מכירים את נתניהו וניסינו אותו בעבר, אבל הממשלה הזאת מלאה בקיצונים מושחתים ומטורפים. היא לא מפחידה אותנו. למעשה הממשלה הזאת רק תאיץ את קץ ישראל. פגיעה באתרים הקדושים על אדמת פלסטין לא תפוצץ את המצב עם הפלסטינים, אלא את כל האזור".

גורם בלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו טען כי הטענה להפרת הסטטוס-קוו "חסרת שחר": "במסגרת הסטטוס-קוו שרים עלו לא פעם להר הבית בשנים האחרונות, ובהם השר לביטחון הפנים לשעבר גלעד ארדן". לדברי אותו גורם "נתניהו מחוייב לשמור בקפדנות ללא שינוי על הסטטוס-קוו בהר הבית, לא נכנע לתכתיבים של חמאס".
בצל סערת העלייה להר הבית נדחה מה שאמור היה להיות ביקורו הראשון בחו"ל של ראש הממשלה בנימין נתניהו - הביקור באיחוד האמירויות, שהיה צפוי להתקיים בשבוע הבא, נדחה להמשך החודש. גורמים בלשכת נתניהו הכחישו שיש קשר בין דחיית הביקור לבין עליית בן גביר להר הבית ולעובדה שבאמירויות - אחת המדינות החתומות על הסכמי אברהם - גינו את "ההסתערות של בן גביר על חצר אל-אקצא". בלשכה טענו שדחיית הביקור - שמועדו טרם פורסם רשמית - נוגעת להיערכות לוגיסטית בלבד ואמרו שהשאיפה היא שהביקור יתקיים עוד החודש.
הערב גם לבנון הצטרפה לרשימת המדינות המגנות, ומשרד החוץ הלבנוני מסר: "אנחנו מגנים את הכניסה של הקיצוני בן גביר לשטח מסגד אל-אקצא וקוראים למועצת הביטחון של האו"ם לפעול ולעשות את מה שצריך לעשות כדי למנוע מהמצב להידרדר. על האו"ם לעצור את ממשלת ישראל ולחייבה לכבד החלטות בינלאומיות".

"מי שחושב שזה 'הבית שלו' לא מתגנב ככה"

חברי הכנסת הערבים התייחסו גם הם במהלך היום לעליית בן גביר להר הבית, וברע"מ הזהירו את ממשלתו החדשה של נתניהו מניסיון לשנות את הסטטוס-קוו. "רע"מ גינתה בחריפות את הסתערות אחד השרים הבולטים בממשלה, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, למסגד. מדובר בפרובוקציה רצינית לרגשותיהם של כשני מיליארד מוסלמים הרואים את המסגד, אל-אקצא, זכות איסלאמית גרידא, ותוך התעלמות מוחלטת מכל המגמות הבינלאומיות והכחשה חסרת אחריות של כל החוקים הבינלאומיים הרואים במסגד אל-אקצא אזור כבוש".
5 צפייה בגלריה
מנסור עבאס, אחמד טיבי
מנסור עבאס, אחמד טיבי
רע"מ: "הסתערות ופרובוקציה". טיבי: "התגנב למשך 13 דקות ואומר שהוא 'לא מפחד'"
(צילום: יואב דודקביץ')
"הסתערות זו נחשבת כעלבון לאפוטרופסות ההאשמית הירדנית על מסגד אל-אקצא וחוסר כבוד לעמדה הירדנית הדוחה פלישות מסוג זה. רע"מ מדגישה כי מסגד אל-אקצא המבורך, על כל שטחו של 144 דונם, הוא זכותם הבלעדית של המוסלמים, ורק המוסלמים, ודוחה כל פלישה של קיצונים, בין אם מדובר בפלישות של שרים במדינה או בתפקידים רשמים או על ידי קבוצות קיצוניות אחרות. רע"מ הזהירה כי זה עלול להוביל לגרירת המדינה והאזור למצב של כאוס וחוסר יציבות. רע"מ קוראת לחברה הערבית בארץ ובירושלים להרבות את התפילותה במסגד אל-אקצא".
חבר הכנסת אחמד טיבי, יו"ר תע"ל, התייחס במליאת הכנסת לאירוע ואמר כי "הפריצה של בן גביר למסגד אל-אקצא היא לא סתם פרובוקציה, מדובר בתוכנית שהוא דיבר עלייה לשנות את הסטטוס-קוו ולאפשר תפילת יהודים במסגד, שהוא כמובן מקום קדוש למוסלמים בלבד".
הוא התייחס להצהרתו של בן גביר, לפיה לא נכנע לתכתיבי חמאס: "שמעתי אותו כשהוא התגנב לשם ב-7:00 בבוקר, למשך 13 דקות, מוקף על ידי מאות שוטרים עם נשקים, עם הגבלת כניסה בשערים, עם אמצעי ביטחון ונוכחות משטרתית בכל העיר העתיקה - כי בן גביר מתגנב למסגד אל-אקצא. מי שאומר שהוא לא מפחד לא מתגנב עם נשק. מי שחושב שזה הבית שלו לא מתגנב ככה".