שגרירות ארה"ב בירושלים גינתה היום (שלישי) את עליית השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר להר הבית. "השגריר ניידס היה ברור מאוד בשיחות עם ממשלת ישראל בנושא שימור הסטטוס קוו באתרים הקדושים בירושלים. פעולות שמונעות זאת אינן מקובלות", מסר דובר השגרירות.
מוקדם יותר תקף ראש הממשלה בנימין נתניהו את ממשלת בנט-לפיד בפתח ישיבת הממשלה הרשמית הראשונה שלו, שנמשכה כ-50 דקות בלבד, התייחס לחשש מחזרה להסכם הגרעין האיראני ואמר שוב ושוב כי "אנחנו מאוחדים". על עליית בן גביר הבוקר להר הבית הוא לא אמר דבר. גורמים בלשכת נתניהו מסרו כי "ראש הממשלה ביקש מהשר בן גביר שיתאם את עלייתו להר הבית עם גורמי הביטחון והוא אכן תיאם זאת עם כל גורמי הביטחון".
3 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה
ישיבת הממשלה
"אנחנו מאוחדים". נתניהו בישיבת הממשלה
(צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
אחרי ירדן, גם מצרים ואיחוד האמירויות גינו את ביקורו של בן גביר בהר הבית. איחוד האמירויות מסרה כי היא מגנה את "ההסתערות של איתמר בן גביר על חצר אל-אקצה". משרד החוץ המצרי מסר כי "מצרים מביעה את צערה על כניסת השר בממשלה החדשה, איתמר בן גביר, לשטח מסגד אל-אקצה בליווי גורמים קיצוניים, תחת אבטחה של כוחות ישראלים. מצרים מתנגדת בכל תוקף לכל צעד חד צדדי שיכול לפגוע בסטטוס קוו ההסטורי והחוקי בירושלים. מצרים מזהירה מההשלכות השליליות על המצב הביטחוני והיציבוב שעשויות להיות לצעדים מעין אלה ולהשפעות על עתיד תהליך השלום. אנחנו קוראים לכל הצדדים להפגין איפוק ולפעול באחראיות ולהימנע מכל צעד שעשוי להחמיר את המצב".
בינתיים ביקורו של נתניהו באיחוד האמירויות שהיה אמור להתקיים בשבוע הבא נדחה להמשך החודש. גורמים בלשכת נתניהו הכחישו שיש קשר בין דחיית הביקור לבין עליית בן גביר להר הבית ולעובדה שאיחוד האמירויות גינתה זאת. לטענתם, הדחייה נוגעת להיערכות לוגיסטית בלבד והשאיפה היא שהביקור יתקיים עוד החודש.
3 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה
ישיבת הממשלה
בן גביר בישיבת הממשלה
(צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתייה אמר כי עליית בן גביר להר הבית "מהווה אתגר רציני לרגשותיו של העם הפלסטיני". בישיבת הממשלה שהתקיימה ברמאללה, קרא אשתייה לפלסטינים "להתעמת עם פלישות מסוג זה, שמטרתן להפוך את מסגד אל-אקצה למקום קדוש יהודי. זו הפרה של כל הנורמות, הערכים, ההסכמים והחוקים הבינלאומיים והתחייבויותיה של ישראל כלפי הנשיא האמריקני". הוא הוסיף כי "העם הפלסטיני לא יחדול ממאבקו הלגיטימי, עד שישיג את זכויותיו בהקמת מדינה עצמאית שבירתה ירושלים, ויתנגד במלוא העוצמה למדיניות ולצעדים גזעניים אלו. נעקוב אחר פשעי הכיבוש דרך בתי משפט בינלאומיים".
ח"כ מאיר כהן (יש עתיד) אמר לאולפן ynet כי "אם נכון הדבר שנתניהו ביקש מבן גביר לא לעלות השבוע והוא בכל זאת עלה על דעת עצמו, זה מראה את מה שאנחנו אומרים הרבה זמן, שכנראה שיהיו כמה שרים בממשלה שיתנהגו כמו ראשי ממשלה ויעשו מה שהם רוצים ולא יספרו את נתניהו וחבל. כך לא מתנהלת ממשלה, אם רה"מ ביקש לעכב, מצווה שר לא לעשות את זה".

בפתח ישיבת הממשלה אמר נתניהו כי "הממשלה הקודמת לא הייתה מאוחדת בשום מטרה לאומית, הייתה להם רק מטרה אחת - למנוע את הרגע הזה והמדינה עמדה במקום. כתוצאה מכך נוצרו בעיות רבות: בביטחון, במשילות, בכלכלה ובקידום השלום. אנחנו אחרים, נפעל יחד לממשן כפי שלא נעשה שנים רבות במדינת ישראל.
"אנחנו מאוחדים קודם בביטחון", הוסיף ראש הממשלה ונגע גם בנושא האיראני. "נפעל בצורה עוצמתית וגלויה במישור הבינלאומי נגד החזרה להסכם הגרעין - לא רק בשיחות עם מנהיגים מאחורי דלתיים סגורות, אלא גם באופן עוצמתי וגלוי מול דעת הקהל העולמית, שעכשיו ערה לפניה האמיתיות של איראן: המשטר האיראני שהורג אזרחים חפים מפשע באיראן ומחוצה לה. לצערי, בניגוד לדעה הרווחת שהסכם הגרעין המסוכן הזה ירד מהפרק - אחרי האירועים האחרונים באיראן, אני חושב שהאפשרות הזאת עדיין לא ירדה סופית מהפרק", אמר נתניהו.
"נעשה הכול כדי למנוע את החזרה להסכם הרע הזה שמוביל לאיראן גרעינית בחסות בינלאומית. כמו כן, אנחנו נפעל ביתר שאת למנוע התבססות איראנית-צבאית בסוריה ובמקומות אחרים ואנחנו לא מחכים", הוסיף ראש הממשלה. "אנחנו מאוחדים גם בהחזרת הביטחון האישי, ובהחזרת המשילות ובמאבק ביוקר המחיה - נוריד את המחירים ההזויים שיש היום".
3 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה
ישיבת הממשלה
ישיבת הממשלה
(צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
נתניהו אמר כי "אנחנו מאוחדים בהרחבת מעגל השלום. אחרי שהבאנו ארבעה הסכמי שלום, לצערי הממשלה היוצאת לא הצליחה להעמיק את הקשרים בין המדינות ולהרחיב אותם, נעבוד בשביל להוסיף עוד. יש לנו הרבה מה לעשות ולא נבזבז זמן".
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, שלא נכחה בישיבת הממשלה הטקסית לאחר ההשבעה, לא הגיעה גם לישיבת הממשלה הראשונה. לצד העברת עמדתה באחד הנושאים שעל הפרק, בהרב-מיארה הודיעה לשרים שלא תגיע. עם זאת, אין מדובר בדבר חריג - גם קודמיה בתפקיד לא הגיעו לרוב ישיבות הממשלה ומקובל להעביר עמדה ולכתוב בצדה "לא אשתתף בישיבה".