3 צפייה בגלריה
הורי הקצין ת'
הורי הקצין ת'
הוריו של קצין המודיעין המנוח. "צה"ל מנסה להרחיק אחריות"
(צילום: דנה קופל)
הוריו של קצין המודיעין ת', שנמצא בשנה שעברה ללא רוח חיים בתאו בכלא הצבאי "נווה צדק", הגיבו בחריפות לחשיפת ynet ו"ידיעות אחרונות" הבוקר (שני), שלפיה חוקרי משטרה קבעו שהוא לא מת כתוצאה מהשפעה ישירה של גורם חיצוני. "היעדר ממצאים פליליים בהקשר למותו של בננו נובעת מחקירה לקויה, מנדט חלקי ולא רלוונטי למשטרה לבצע חקירה איכותית וביקורתית", הם מסרו. "הניסיון ליצור מצג של התאבדות – אף שאין כל הוכחה לכך, אפילו לא בממצאי בבדיקות הדם שנשלחו לארה"ב, הוא חמור, פוגעני ובבחינת לרקוד על הדם".
3 צפייה בגלריה
קברו של הקצין
קברו של הקצין
קברו של הקצין
(צילום: גיל נחושתן)
הם הוסיפו כי "מהרגע הראשון שבננו נפטר בכלא הצבאי, עושה צה"ל הכל כדי לפגוע במשפחתו ובזכרו. החל מחקירה כושלת שהסוף בה ידוע מראש, דרך שיח מזויף וחסר רגישות, כשיד צבאית אחת משכנעת אותנו להגיע ל'פגישת עדכון' חסרת טעם, ויד צבאית אחרת זורעת, במכוון, מידע חלקי כדי לנסות ולהסביר איך צעיר בן 24, בריא לחלוטין, מת במשמורת שלהם במתקן מצולם ומפוקח. צה"ל מנסה להרחיק מעצמו כל אחריות, מזמין אותנו לפגישות סרק רק כדי להצדיק את עצמו ובאותו זמן נוקט, פעם אחר פעם, סחבת בבקשות בסיסיות שלנו כמו למשל לקבל דוח את הכליאה".

סרן ת', ששירת ביחידה מסווגת באמ"ן, הואשם בעבירות ביטחוניות חמורות וכמה חודשים אחר כך, במאי 2021, הוא נמצא מת בתאו בבית הכלא. על פרטי העבירות שיוחסו לו, ושבהן מעולם לא הורשע, מוטל צו איסור פרסום. המשטרה צבאית חקרה את המקרה אך לא הצליחה לגלות את סיבת המוות, ובאופן חריג הוחלט שצוות מייעץ של המשטרה יבחן את חומרי חקירת צה"ל.
צוות הקצינים מלהב 433 סיים לאחרונה את עבודתו וקבע כי החקירה של מצ"ח נוהלה היטב, אך עם זאת המליץ על ביצוע של כמה פעולות חקירה נוספות כהשלמה. הצוות הגיע כאמור למסקנה שסרן ת' לא מת בגלל גורם חיצוני, ובעקבות זאת מתחזקת ההערכה בצה"ל שהקצין שם קץ לחייו באמצעות בליעת כדורים. כך גם עולה מפגישת הסיכום שקיימה לאחרונה בנושא הפרקליטה הצבאית הראשית, אלוף יפעת תומר-ירושלמי, עם ראש אגף חקירות במשטרה ועם היועצת המשפטית לממשלה.
3 צפייה בגלריה
 הכלא הצבאי החדש נחשף: קריית "נווה צדק" של חיל המשטרה הצבאית במחנה בית ליד שליד נתניה
 הכלא הצבאי החדש נחשף: קריית "נווה צדק" של חיל המשטרה הצבאית במחנה בית ליד שליד נתניה
מצלמה על הקיר. תא בכלא שבו מת הקצין ת'
(צילום: יואב זיתון)
ההורים השכולים הבהירו בשבוע שעבר לפרקליטה כי הם מתלבטים באשר להגעה לפגישה עמה שכן לדבריהם, הדבר נועד להוות קישוט לייסורי המצפון של צה"ל ואין בכך כל עדכון ממשי: "החל עלינו מסע לחצים להגיע לפגישה, כולל שיחות טלפון והצעות להסעה, אבל בעוד שאנו מתלבטים, צה"ל מדליף מידע מאחורי גבנו רק כדי לצאת טוב בציבור ולהרחיק את הרשלנות החמורה שלו.
"סימני השאלה שיש כאן זועקים לשמיים, החל מצילומי מצלמה בתא שנעלמו באורח פלא, דרך ציוד אישי בתא שלא נבדק ועד צילומים הזמן אמת מתוך התא שלא מעידים דבר וחצי דבר על התאבדות. אם לכך קוראים חקירה מקיפה ומקצועית, ראוי שכל הורה לחייל בצה"ל לא ישן בשקט. צה"ל כנראה חושש מתביעת ענק ולכן עושה כל מה שיכול, גם בדרכים מכוערות על חשבון משפחה שכולה, כדי להרחיק עצמו מהתוצאה הטראגית שלה הוא אחראי. נדרוש הקמת ועדה חיצונית ובלתי תלויה לבחינת החקירה וההתנהלות של צה"ל בכל הרבדים".
צה"ל מסר בתגובה לדברי ההורים כי "המלצות הצוות המשטרתי המייעץ הוצגו לפצ"רית על ידי ראש אגף החקירות במשטרת ישראל, במפגש שנערך במעמד היועצת המשפטית לממשלה. הדוח המלא נמסר לידי הפצ"רית וייבחן באופן מעמיק ויסודי. לאור החשיבות שרואה צה"ל בקשר ישיר והדוק עם המשפחה, ובהמשך לפגישות קודמות שנערכו עמה, הציעה הפרקליטה הצבאית הראשית להורי המנוח לעדכנם בדברים בפגישה אישית. צה"ל משתתף בצערה הרב של משפחת המנוח".