3 צפייה בגלריה
בית כלא גלבוע
בית כלא גלבוע
כלא גלבוע
(צילום: EPA)
סיוע לבריחה - מתוך הכלא: הפרקליטות הגישה הבוקר (רביעי) לבית משפט השלום בנצרת הצהרת תובע על כוונה להגיש כתבי אישום נגד חמישה אסירים מכלא גלבוע שסייעו לבריחת ששת המחבלים מתחומי בית הסוהר.
מעצר המעורבים, המחבלים הנמלטים והאסירים הסייענים, הוארך עד יום ראשון - אז יוגשו נגדם כתבי האישום. חמשת האסירים החשודים בסיוע הם מוחמד אבו אשרין (24), קצי מרעי (22), עלי אבו בכר (21), מחמד אבו בכר (19) ואיעד ג'ראדאת (37).

בהצהרת התובע, עליה חתומים עו"ד עדית עמיר-לוינשטיין מנהלת המחלקה הפלילית בפרקליטות מחוז צפון ועו"ד רועי אפסי, סגן בכיר בפרקליטות, הם ביקשו גם לעצור את המעורבים עד תום ההליכים המשפטיים. "עילות המעצר המרכזיות הינן מסוכנותם הרבה לשלום הציבור וקיומו של חשש ממשי משיבוש מהלכי המשפט", נכתב בהצהרה לבית המשפט.
בבקשת המעצר עד תום ההליכים עדיין מיוחסות לכל 11 החשודים עבירות ביטחוניות, בהן הכנה למעשה טרור שעונשו מאסר עולם, חברות בארגון טרור ומתן שירותים להתאחדות טרור, וכן סעיפים של קשירת קשר לביצוע פשע, בריחה ממשמורת וסיוע לבריחה כזו. עדיין לא ברור אם בכתב האישום העבירות הביטחוניות ייוותרו על כנן.
3 צפייה בגלריה
האסירים הפלסטיניים שברחו מכלא גלבוע
האסירים הפלסטיניים שברחו מכלא גלבוע
ששת המחבלים שנמלטו מכלא גלבוע
(צילום: EPA)
במקביל להגשת הצהרות התובע נגד המחבלים והאסירים שסייעו להם, הודיעה המשטרה כי סיימה בשיתוף שירות הביטחון הכללי את החקירה המשותפת לבריחה בתחילת ספטמבר. בהודעה נאמר כי "עם קבלת הדיווח על הבריחה פתחו כוחות הביטחון - משטרת ישראל/מחוז צפון, שב"כ וצה"ל - במצוד נרחב תוך שימוש במגוון אמצעים טכנולוגיים ומודיעיניים.
"עת בריחת האסירים, החקירה הוטלה על צוות חקירה משותף של היחידה הארצית לחקירות בינלאומיות (יאחב"ל) בלהב 433 ושירות הביטחון הכללי, שפעלו בשיתוף פעולה חקירתי ומבצעי הדוק עם ארגוני הביטחון, מה שהוביל ללכידתם של ששת האסירים לאחר כשבועיים. במסגרת החקירה עלה חשד כי חמישה אסירים מכלא גלבוע שיתפו פעולה וסייעו בבריחת ששת האסירים".
בעקבות שורת המחדלים שאפשרו את הבריחה הדרמטית מהכלא, השר לביטחון הפנים עמר בר לב הקים ועדת בדיקה ממשלתית לבחינת הבריחה וההיערכות של שירות בתי הסוהר למניעת בריחות אסירים ממתקני כליאה. ביום שישי האחרון פרסם בר לב את שמות חברי הוועדה: בראשותה יעמוד ד"ר אלוף (במיל') מנחם פינקלשטיין - שופט בדימוס שכיהן כסגן נשיא בית המשפט המחוזי מרכז. לפני כן כיהן פינקלשטיין כסנגור הצבאי הראשי, התובע הצבאי הראשי, שופט והמשנה לנשיא בית הדין הצבאי לערעורים וכפרקליט הצבאי הראשי בין השנים 2004-2000.
3 צפייה בגלריה
המנהרה שממנה ברחו שישה אסירים ביטחוניים מכלא גלבוע
המנהרה שממנה ברחו שישה אסירים ביטחוניים מכלא גלבוע
פתח ההימלטות של המחבלים מהכלא
בוועדה תהיה חברה גם פרופ' אפרת שהם שכיהנה כחברה בוועדת דורנר לבחינת מדיניות הענישה בישראל, חוקרת את שירות בתי הסוהר שנים רבות ומחברי הצוות המוביל לחקירת תוכניות התיקון בכלא. פרופ' שהם חקרה, בין השאר, מהומות ושביתות רעב בכלא. היא כיהנה כעשור כיו"ר האגודה הישראלית לקרימינולוגיה ומכהנת כראשת החוג לקרימינולוגיה במכללה האקדמית אשקלון.
החבר השלישי בוועדה יהיה אריק ברבינג (המכונה "האריס"). ברבינג היה בעבר ראש אגף בשירות הביטחון הכללי, שם שירת 27 שנים בתפקידים מבצעיים בסיכול טרור פלסטיני. בתפקידיו הבכירים בשירות כיהן ברבינג כראש אגף סייבר וראש אגף מרחב ירושלים, יהודה ושומרון. במסגרת תפקידיו היה בעל ממשק משמעותי עם שירות בתי הסוהר וגורמים נוספים בנוגע לסיכול פעילויות טרור בין כותלי הכלא.
המצוד אחר ששת האסירים הסתיים עם לכידתם לפני כשבוע וחצי של איהם קממג'י ומונאדל אינפיעאת בג'נין שבתחומי הרשות הפלסטינית. לוחמי הימ"מ של משמר הגבול יחד עם כוחות מיוחדים של שב"כ וצה"ל נכנסו לחלקה המזרחי של העיר ועצרו את המחבלים ללא התנגדות. ארבעת המחבלים הנמלטים האחרים - מחמוד עארדה, מוחמד עארדה, זכריא זביידי ויעקוב קאדרי - נתפסו מוקדם יותר בתוך שטח ישראל.
לבריחה מכלא גלבוע קדמה כאמור שרשרת של מחדלים: בין היתר, ב-ynet נחשף כי מגדל השמירה שנמצא ישירות מעל פתח יציאת המנהרה שממנה נמלטו המחבלים כלל לא היה מאויש. הסוהרת שהודתה שנרדמה הייתה במגדל סמוך.
האסירים הביטחוניים הצליחו להימלט דרך חור שחפרו בשירותי התא שלהם - תא משוריין לכאורה שמכונה "כספת" ובנוי מ-66 טונות של בטון יצוק - ונמלטו משם דרך חלל פנימי שבין הקרקע בהר הגלבוע ליסודות הכלא. החלל הזה היה ידוע היטב לאנשי הכלא, וגם ב-2014 נחשפה שם מנהרה דומה בשירותי אחד התאים, שדרכה קיוו אסירים להימלט לחופשי.