שגריר אוקראינה בישראל יבגן קורניצ'וק מתח הבוקר (שישי) ביקורת על הסיכום של יו"ר הכנסת מיקי לוי להעביר נאום של נשיא מדינתו וולודימיר זלנסקי לחברי הכנסת באמצעות הזום ולא ישירות למשכן. "זלנסקי נהיה פופולרי בכל העולם ונאם לפני פרלמנטים במקומות אחרים. אני חושב שזה לא תירוץ שחברי הכנסת בפגרה. יו"ר הכנסת הסביר את המצב, אם יהיו 10 חברי כנסת מולו בזום זה דבר שלא מקובל", אמר השגריר במסיבת עיתונאים עם התקשורת הישראלית בתל אביב.
בפתח דבריו אמר השגריר האוקראיני: "כפי שאתם יודעים, אנחנו בקטסטרופה האנושית הגדולה ביותר מאז מלחמת העולם השנייה. יש לנו 1.3 מיליון פליטים, מחציתם ילדים. רוסיה מפגיזה בכוונה מקומות אזרחיים כמו בתי ספר ובתי חולים. נכון להיום נהרגו 12 אלף חיילים רוסים".
4 צפייה בגלריה
הריסות בעקבות תקיפה אווירית בדניפרו
הריסות בעקבות תקיפה אווירית בדניפרו
הריסות בעקבות תקיפה אווירית בדניפרו
(צילום: AFP)
בהתייחסות ישירה לניסיונות התיווך של ישראל, אמר קורניצ'וק כי הוא מאוד מעריך אותם. עם זאת, לדבריו, עוד מנהיגים בעולם מנסים לתווך בין ארצו לרוסיה. "אני לא מודע לפעולות שננקטו על ידי הממשלה הישראלית בתהליך התיווך, לכן אני לא חושב שהיא נמצאת בתפקיד מיוחד כרגע ששמור לה או בעמדה מיוחדת שמאפשרת לה לומר 'אני מתווכות ולכן אני ניטרלית'.
"לא באתי לכאן כדי לבקר את הממשלה הישראלית. כדיפלומט אני מנסה לגשר בין הצדדים ומקווה שנלך לכיוון הנכון יחד. אני מנתח את העובדות ואת הדרך שבה התיווך הולך. אני מאמין שהישראלים יכולים להיות מתווכים טובים, כרגע לא ברור לאן זה הולך. לצערי יש מלחמה עקובה מדם שנמשכת, אזרחים וילדים מתים והפינוי רק הולך וגובר. משמע, התיווך לא מוצלח כרגע ואני מצטער על זה מאוד".
4 צפייה בגלריה
יבגן קורנייצ'וק שגריר אוקראינה במסיבת עיתונאים
יבגן קורנייצ'וק שגריר אוקראינה במסיבת עיתונאים
"ישראל לא נמצאת בעמדה מיוחדת בתיווך". השגריר קורניצ'וק
(צילום: מוטי קמחי)
קורניצ'וק הוסיף בהתייחסו להתנהלות ישראל: "אני מצפה שההנהגה תצטרף לסנקציות של ארה"ב והאיחוד האירופי, ותסייע בציוד רפואי והגנתי שעוד לא קיבלנו. ישראל יודעת מה ביקשנו, אלה העניינים שלכם.
"ביקשנו הרבה פעמים ולא קיבלנו תשובה חיובית. ביקשנו מישראל לסגור את הנמלים לספינות רוסיות. אנחנו מבינים שיש בעיה לסגור שדות תעופה בגלל העולים. תעשו את זה עם אל-על, אבל שלא יהיו מטוסים רוסים. לנשיא אוקראינה יש רגש ייחודי לישראל כי אמו יהודייה. תבינו את תחושותינו, אנחנו במלחמה, ולכן אני מרשה לעצמי להיות פחות דיפלומטי".
הוא אמר עוד: "בלי קשר למה שהממשלה שלכם תחליט בקשר לסנקציות, אנחנו מקווים שכל עסק גדול בישראל יפסיק לשתף פעולה ולעשות עסקים עם הרוסים וברוסיה. אני מעריץ את הישראלים, את האלפים שעוזרים לנו ואוספים ציוד. יחד עם הממשלה הישראלית אנחנו מעבירים את הציוד לאוקראינה".

"יש עדיין מאות אנשים בשדה שממתינים להיכנס"

על רקע התיעודים המטרידים מהטיפול בפליטים שמגיעים מאוקראינה לנתב"ג, אמר השגריר כי נפגש אתמול עם שרת הפנים איילת שקד. לדבריו, "ישראל היא חלק מהמדינות שניסחו את אמנת הפליטים ב-1951 ויש לה חוקים פנימיים בנוגע לקבלה של פליטים. אנחנו בקשר ישיר עם שקד, הצגנו לה הצעות כשנפגשנו איתה.
"אני מעריך שהם הפסיקו את דמי הערבות, אבל יש עדיין מאות אנשים בשדה שממתינים להיכנס. אנחנו מאמינים שהאנשים שלנו יוכלו להישאר פה עד תום המלחמה. ישראל היא לא מדינה שקל להגיע אליה, זה יקר מאוד. רוב המדינות האירופיות מספקות לפליטים מגורים ואוכל, ואני לא מצפה זאת מישראל. 90% ממי שבא לכאן - יש לו קרובים או חברים שמציעים להם מקלט. אנחנו מקווים שהממשלה בישראל תקשיב לנו ותסייע בפתרון למצב שכואב לנו מאוד".
רגע לפני סיום מסיבת העיתונאים, נשאל קורניצ'וק אם ירצה להוסיף משהו. הוא אמר: "אם גולדה או ז'בוטינסקי היו בשלטון - התוצאות היו אחרות".

דבריו של השגריר האוקראיני נאמרו על רקע נתוני רשות האוכלוסין וההגירה המעודכנים שלפיהם מפרוץ המלחמה ועד היום הגיעו לישראל 6,166 בעלי דרכונים אוקראינים - ומתוכם נמנעה כניסתם של 214 בני אדם. עוד עולה מהנתונים כי מחצות הגיעו לארץ 228 בני אדם מאוקראינה ונמנעה כניסתם של ארבעה מהם. אתמול הגיעו לישראל 1,106 בעלי דרכון אוקראיני ונמנעה כניסתם של 23 מהם.
בעקבות סרטונים בלעדיים שפורסמו השבוע ב-ynet על אודות תנאיהם הקשים של פליטים שהגיעו מאוקראינה לנתב"ג, הורתה אתמול שרת הפנים שקד לשנות את נוהל כניסתם לארץ ולהעביר את הממתינים בשדה למלון דן בתל אביב, שם ישהו עד להכרעה בעניינם.
4 צפייה בגלריה
תיעוד: פליטים מאוקראינה שהגיעו לנתב''ג
תיעוד: פליטים מאוקראינה שהגיעו לנתב''ג
תיעוד מנתב"ג: ישנים על הרצפה
במהלך ישיבת קבינט העלייה והקליטה שנערכה אתמול, תקפו כמה שרים את רשות האוכלוסין וההגירה ואת השרה שקד. שר החקלאות עודד פורר אמר: "איפה רשות האוכלוסין וההגירה? כל זמן שאין החלטה אם לתת להם מעמד זאת שערורייה. זה נראה כמו מתקן חולות". מנהל נתב"ג שמואל זכאי אמר בדיון: "לא יעלה על הדעת שבמדינת היהודים אימא וילדה מאוקראינה לא יתקלחו שלושה ימים בגלל מדיניות רשות האוכלוסין וההגירה, תוקעים אותם בשדה על מזרנים".
יו"ר קבינט העלייה, השרה פנינה תמנו שטה, אמרה בדיון: "זה ביזיון. זה עושה לנו בלגן בעולם. אסור לנו כמדינה להתנהל בצורה כזאת. הם זרוקים בנתב"ג ויוצאות תמונות קשות בעולם". נציג רשות האוכלוסין וההגירה הגיב: "חברות התעופה לא מחזירות אותם". תמנו שטה אמרה: "אז המדינה צריכה לרכוש כרטיסים לכל המסורבים מבלי להתייחס למדיניות של שרת הפנים. מרגע שהם מסורבים המדינה צריכה לשאת בעלויות".

נציג רשות האוכלוסין וההגירה אמר בדיון כי האנשים שישראל מסרבת לאפשר את כניסתם אינם נורמטיביים. "אנחנו לא רוצים שייכנסו כי הם לא ייצאו", ציין והזכיר שגם לפני המלחמה אוקראינה הייתה בראש רשימת המדינות שאזרחיה מפירים את האשרה שלהם."יש שם אנשים שאנו לא רוצים שייכנסו".
השרה תמנו שטה אמרה עוד: "אני לא נכנסת לעניין המעמד, זה בסמכות שרת הפנים. יוקם צוות ואתם תיתנו פתרונות". אחד הרעיונות שעלו בדיון הוא להעביר את הסלקציה של מי שמגיעים מאוקראינה לחו"ל, כדי למנוע את המראות של הגעת מסורבים לנתב"ג - ובסופו של דבר כאמור שקד החליטה להעבירם למלון דן. תמנו שטה אמרה: "תביאו מטוסים של אנשים שיש עליהם רק עולים ולא יעשו את הבדיקות כאן".