תקיפות מיניות, מעשי סדום, אונס והיריון כתוצאה מהמעשים - אלה היו רק חלק מהדברים שחוותה מ' (שם בדוי), תושבת הצפון, שנגד הוריה הוגש כתב אישום ביום שלישי האחרון בגין שורת עבירות מין חמורות. "הם היו אמורים להגן עליי לשמור עליי", סיפרה היום (חמישי) לאולפן ynet. אתמול היא הגישה תביעה אזרחית בסך ארבעה מיליון שקלים נגד מדינת ישראל, המשטרה ופרקליטות מחוז חיפה, בטענה שהתרשלו קשות בטיפול בפנייתה, וגררו רגליים עד להגשת כתב האישום.
מ' שיתפה את תחושותיה בימים האחרונים, מאז הגשת כתב האישום, ואמרה: "המון רגשות מעורבים של פחד, תסכול, אושר ועצב. לחכות שש שנים שיגיע האישור לכתב האישום, וכשהוא הגיע - באה תחושה של 'וואו, זה באמת קורה'". היא הוסיפה כי היא מקבלת תמיכה גדולה מהסובבים אותה: "כמות גדולה של חיבוקים ואנשים שעוטפים אותי, וזה מחזק אותי ונותן לי את הכוח לרצות יותר ולהילחם. זה לא מובן מאליו".
2 צפייה בגלריה
"לא יכולה לקרוא להם הורים". הבת והאב הנאשם בבית המשפט, השבוע
"לא יכולה לקרוא להם הורים". הבת והאב הנאשם בבית המשפט, השבוע
"לא יכולה לקרוא להם הורים". הבת והאב הנאשם בבית המשפט, השבוע
(צילום: ליאור אל-חי)
איך קמים וממשיכים הלאה? איך עושים את זה? "לא פשוט לקום ולהמשיך הלאה. אני מנסה לקום ולתפקד כל יום ביומו. לפעמים אני מצליחה לעבוד, אבל לפעמים יש תקופות שאני יושבת בבית. אני חושבת שזה תלוי במצב שאני נמצאת בו. זה לא פשוט להיות חלק מהעולם הזה, שבו אנשים עובדים ומתפקדים רגיל".
הבנתי שאת לא קוראת להם "הורים". "אני לא יכולה לקרוא להם הורים. הם היו אמורים להגן עליי ולשמור עליי. אבל הורה שפוגע בך? זה עוד יותר קשה להתייחס אליו כ'הורה'".
לפי כתב האישום, אביה של מ' אנס אותה במשך 13 שנה, בעוד האם עשתה זאת בהזדמנויות אחרות אחרי שמלאו לבת 18. בכתב האישום תואר כי האב אנס את בתו, ביצע בה מעשי סדום ומעשים מגונים מהיום שבו חגגה את יום הולדתה ה-17 ועד שנת 2016. היא הרתה פעמיים, והותקפה מינית גם אחרי שהתינוקת שילדה נפטרה בגיל תשעה חודשים בעקבות בעיות רפואיות רבות. התינוקת השנייה לא נולדה, אחרי שהבת עברה הפלה.
2 צפייה בגלריה
האב החשוד
האב החשוד
6 שנים מהגשת התלונה ועד לכתב האישום. האב הנאשם
(צילום: ליאור אל-חי)
הנאשמים, כך תואר, המשיכו לבצע במתלוננת עבירות מין גם כשטיפלה בתינוקת החולה שנפטרה לאחר מכן, בזמן שהייתה מאושפזת בבית החולים, וגם בזמן שהייתה מצויה במשבר נפשי עמוק בעקבות פטירתה של התינוקת. לפי כתב האישום, שהגישה עו"ד עינב איטסקו גולד, האב השליט בבית אווירת טרור ונהג באלימות פיזית ומילולית בבני המשפחה.
בתביעה שהגישה טענה מ' כי כתוצאה מההתמהמהות בחקירת הפרשה ובהגשת כתב האישום נגד הוריה, נגרם לה סבל רב. "התובעת עברה אונס יומיומי על ידי אביה ואמה - בלי דין ובלי דיין - וללא רחמים", כתב נציגה של מ', עו"ד מתן לקר, בתביעה. "כשהגיעה להתלונן על מעשי התועבה הקשים בפני רשויות החוק במדינת ישראל, בחרו הנתבעים שלא לפעול כפי המצופה מרשויות שכאלו, ובמשך יותר מ-6 שנים לא הגישו כתבי אישום נגד ההורים".
בתביעה טוענת מ' גם כי הרשויות לא נתנו לה "מענה כן ואמיתי", וכי "כתוצאה מרשלנותם של הנתבעים הוחמר מצבה הנפשי מאז הגשת התלונה - וחייה השתנו לעד".
עו"ד מתן לקר שהגיש את התביעה בשם המתלוננת. עו"ד מתן לקר
מ' טוענת שהמשטרה לא פתחה בחקירה יסודית מעמיקה ומקצועית אלא זלזלה בה, ועקב כך גרמה לה לנזקי ענק. "מרגע הגשת התלונה בשנת 2016 ועד לשנת 2018, אף אחד מאנשי תחנת המשטרה לא יצר ולו שיחה אחת עם התובעת באשר לתלונתה 'הרגילה' לחלוטין שעברה שנים של אונס על-ידי אביה ואמה", נטען בתביעה. "בתחילת מאי 2018 התובעת בעצמה יצרה קשר עם החוקרת וזו אמרה לה לבטל את התלונה, כי 'ממילא לא יצא כלום'". בעקבות אותה שיחה, כתב עורך הדין, נכנסה חוקרת חדשה לתיק - והוא נפתח מחדש.
מ' גם טוענת שפרקליטות מחוז חיפה לא זירזה את ההליכים אחרי שחומרי החקירה הגיעו אליה מהמשטרה, ובחרה שלא לפעול במהירות חרף רגישות התיק וחומרתו. לטענת עו"ד לקר, הדבר נבע מכך ש"אף אחד לא ידע על היעדר הפעולה מצידם, וחמור מכך - במשך יותר משנתיים הן הזניחו את התיק ולא עשו בו דבר".
התיק הועבר לפרקליטות מחוז חיפה בנובמבר 2018, שנתיים אחרי הגשת התלונה, כתיק "גניזה מהירה" עם המלצת סגירה של המשטרה. כל זאת, לטענת מ', מבלי שבוצעו בתיק פעולות חקירה בסיסיות, ומבלי שנחקר בו חשד כלשהו. למרות זאת, החליטו בפרקליטות לפתוח את התיק, אולם בתביעה נטען כי חלפו ארבע שנים נוספות עד שהפרקליטות "נזכרה" להגיש כתב אישום נגד הוריה של מ'. לאורך השנים התיק עבר בין הפרקליטות למשטרה לצורך השלמת חקירה. לדברי עו"ד לקר, הפרקליטות טוענת שהתעכבה בגלל "עומסי עבודה כבדים, חילופי תפקידים ומחסור בכוח אדם".
מהמשטרה נמסר: "המשטרה מנהלת תיקי חקירה באופן מקצועי ובכפוף לדין ולנהלים. כך היה גם בחקירה זו. עם קבלת התלונה פתחה המשטרה בחקירה בליווי הפרקליטות. מדובר היה בחקירה שנוהלה ברגישות, במקצועיות וביסודיות בשל מאפייני העבירות, ובוצעו פעולות חקירה רבות ומורכבות, לרבות גביית עדויות מבני משפחה, עובדי רווחה ונוספים, לצד בדיקות פורנזיות ועוד. מעת לעת ובהתאם להתפתחות החקירה נדרשו פעולות חקירה נוספות. בסיום החקירה וההשלמות שנדרשו הועבר תיק החקירה לעיון והחלטת הפרקליטות לשם הגשת כתב אישום".
מפרקליטות מחוז חיפה נמסר כי "כתב התביעה טרם הגיע לידינו. לכשיתקבל, יטופל כמקובל".
עו"ד מתן לקר אמר בעקבות הגשת התביעה: "מדובר באחד מאירועי עבירות המין במשפחה הקשים ביותר שהיו במדינת ישראל מאז הקמתה. הרשויות, וביניהם הפרקליטות והמשטרה, התרשלו רשלנות קשה בטיפול במ' - ומשלב התלונה ועד להגשת כתב האישום היה פער של יותר משש שנים. התביעה האזרחית שהוגשה נגד המדינה מדברת בעד עצמה. נקווה שמהאירועים של מ' רשויות החוק במדינת ישראל ילמדו ויבינו שמדובר בדיני נפשות לכל דבר ועניין. על המדינה להכשיר עוד חוקרים ופרקליטים שמתמחים בעבירות מין חמורות, שכן בתיקים שכאלו נדרש טיפול מיוחד, מהיר ורגיש".