תוכנית חמאס להסתער על יישובי העוטף, כפי שקרה ב-7 באוקטובר, נודעה ל-70 מחבלי נוחבה בלבד, שהוכשרו במשך שנים מבלי לדעת למה הם מתאמנים. כך דיווח העיתון "א-שרק אל-אווסט", היוצא לאור בלונדון בשפה הערבית, על פי גורמים פלסטינים המקורבים להנהגת הזרוע הצבאית של חמאס גדודי אל-קסאם.
5 צפייה בגלריה
תיעוד פלסטיני: הגדר פרוצה בדרום רצועת עזה
תיעוד פלסטיני: הגדר פרוצה בדרום רצועת עזה
הגדר שנפרצה בדרום רצועת עזה, 7 באוקטובר
5 צפייה בגלריה
מחבלים מסתובבים בשדרות ב7 באוקטובר
מחבלים מסתובבים בשדרות ב7 באוקטובר
מחבלים ברחבי שדרות ב-7 באוקטובר
הכותרת
לזכור ולא לשכוח: איך מנציחים את 7 באוקטובר?
24:52
המחבלים, שביצעו את מתקפת הפתע מכמה אזורים שונים לאורך הגבול בין עזה לישראל, חצו אותו באמצעות מטעני חבלה שהוכנו עבורם והותאמו ל"נקודות תורפה" שזוהו בגדר. הגורמים סיפרו כי המחבלים עשו שימוש ברחפנים ומצנחים, וכך הפילו עמדות ישראליות.
על פי הדיווח, ההכנות למתקפה החלו כבר ב-2014, טרם מבצע "צוק איתן", אך התוכנית הוקפאה עם פרוץ המבצע - ובשנת 2021 הוחלט להיערך לקראתה בשנית. המחבלים הוכשרו לאורך שנים, ואף עברו מבחנים מיוחדים שקבעו את יכולותיהם וכישורי הלחימה שלהם לצורך המתקפה. זמן קצר לאחר מכן הם הושבעו בפני מנהיגיהם, ונשבעו לא לחשוף סודות על אודות הכשרתם ותוכניות האימונים המיוחדות. הגורמים אישרו לעיתון כי גם רבים ממפקדי הזרוע הצבאית ברצועה לא היו מודעים לכל הפרטים.
בידול המידע, כך נטען בדיווח, נועד כדי למנוע דליפות שעלולות היו להגיע למודיעין הישראלי. בסופו של דבר, ההחלטה על ביצוע המתקפה ומועדה התקבלה על ידי חמישה אנשים: מנהיג חמאס ברצועה יחיא סינוואר, מנהיג הזרוע הצבאית מוחמד דף, אחד מעוזריו של דף - ואחיו של מנהיג חמאס - מוחמד סינוואר, חבר הלשכה המדינית של חמאס רווחי מושתהא ומפקד חטיבת המרכז בזרוע הצבאית של חמאס איימן נופל - שחוסל במלחמה.
5 צפייה בגלריה
תומר זק חוזרת לראשונה לכיסופים, לבית בו הוריה ואחיה נרצחו
תומר זק חוזרת לראשונה לכיסופים, לבית בו הוריה ואחיה נרצחו
ההרס לאחר מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר
(צילום: שניאור נבון )
5 צפייה בגלריה
יד ושם של 7 באוקטובר ביד בן צבי החלו בפרויקט תיעוד ושימור בקיבוצים שנחרבו
יד ושם של 7 באוקטובר ביד בן צבי החלו בפרויקט תיעוד ושימור בקיבוצים שנחרבו
(באדיבות יד בן צבי)
5 צפייה בגלריה
סיור לתקשורת בקיבוץ בארי מטעם מטה החטופים
סיור לתקשורת בקיבוץ בארי מטעם מטה החטופים
(צילום: הרצל יוסף)
הגורמים הוסיפו כי האחראים על תכנון המתקפה הודיעו מאוחר יותר למפקדי גדודי אל-קסאם על הציוד שהוכן ועל תוכנית התקיפה, אך לא על העיתוי שלה. לדבריהם, הודעה על ההכנות האחרונות התקבלה שלושה ימים טרם המתקפה, אז מפקדי הגדודים נפגשו עם מפקדי החטיבות המרחביות של ארגון הטרור. במהלך פגישות קיבל כל מפקד משימות ספציפיות, מבלי לציין את "נקודת האפס". מפקדי הגדודים מילאו את תפקידם בהכנת כוחותיהם שנבחרו למשימה, ואילו ראש מערך ירי הרקטות איימן סיאם, שחוסל אף הוא במלחמה, קיבל הנחיות מיוחדות להיערך לשיגור מאות טילים במקביל לתחילת המתקפה.
הגורמים הוסיפו כי בכירי ארגון הטרור, לרבות ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה וסגנו סאלח אל-עארורי, התבשרו על קיומה של תוכנית למתקפה חריגה, מבלי שנמסרו פרטים או עיתוי מדויקים, ונודע להם המועד שלה כמה שעות ספורות טרם החלה, כמו יתר המחבלים.
לדברי הגורמים, התאריך 7 באוקטובר נבחר בעקבות דיווחי שטח של יחידות ניטור, שאישרו כי קיים "שקט מוחלט" בגבול. ביום שישי החליטו חמשת "שותפי הסוד" שהזמן המתאים ביותר למתקפה הוא שבת בבוקר. הם המתינו לחצות ונתנו פקודה להתכונן. בשלב זה המפקדים בשטח ומחבלי הנוחבה קיבלו הנחיות, והחלו את תנועתם עד עלות השחר.
לפי הדיווח, החשאיות בקשר למתקפה הורחבה גם לגורמים פוליטיים בחמאס. הגורמים אמרו כי ראשי הארגון ברצועה ומחוצה לה תודרכו שעות לפני המתקפה, והתבקשו "להיעלם לחלוטין, בהתאם לצעדים הביטחוניים הננקטים בשעת חירום".