ועדת התשתיות הלאומית החליטה אתמול (שלישי) לקדם את תוכנית התשתיות הלאומית למבנים לנהגים במסופי התחבורה הציבורית. התוכנית כוללת הקמת תשעה מתקנים, שחלקם מיועדים לשמש כמסופי תחבורה ציבורית הכוללים פעילות נוסעים, וחלקם ישמשו כחניונים תפעוליים לאוטובוסים בלבד. הכול בהתאם לתוכנית אסטרטגית ארצית של משרד התחבורה למתקני תשתית לתפעול תחבורה ציבורית באוטובוסים.
המתקנים יוצבו בערים שונות. אחד בבני ברק, שניים בפתח תקווה או דרום השרון, שניים באזור התעשייה חולון, שניים באזור "המשולש החקלאי" בגבול שבין ראשון לציון וחולון, מתקן אחד במערב ראשון לציון ומתקף נוסף באזור הכניסה המזרחית לנתב"ג, סמוך לתחנת הרכבת העתידית "תעופה".
3 צפייה בגלריה
הדמית מבחני מנוחה לנהגי תחבורה ציבורית
הדמית מבחני מנוחה לנהגי תחבורה ציבורית
התוכנית מיועדת לשיפור תנאי הנהגים ועידוד השימוש בתחבורה הציבורית. הדמיית המתקנים שייבנו
(צילום: מנספלד-קהת אדריכלים)
3 צפייה בגלריה
הדמית מבחני מנוחה לנהגי תחבורה ציבורית
הדמית מבחני מנוחה לנהגי תחבורה ציבורית
(צילום: מנספלד-קהת אדריכלים)
בדיון הוסיפה הוועדה חמישה מתחמים נוספים שאושרו ונמסרו להפקדה. הראשון ייבנה בכפר סבא-צפון, ובו מסוף בשטח של כחמישה דונם (עבור 31 אוטובוסים, ר"ר). המוסף ישרת את העיר כפר סבא ויישובי המועצה האזורית דרום השרון. השני ייבנה בקריית החינוך בצפון תל אביב, בשטח של כעשרה דונם (עבור 19 אוטובוסים, מתוכם 3 מפרקיים, ר"ר), ממזרח למכללת לוינסקי. מסוף זה עשוי להתבטל לאחר הקמת המוסף במחלף גלילות, שיכלול עשרה דונם לחניית 23 אוטובוסים, מתוכם ארבעה מפרקיים.
מתחם נוסף ייבנה על שבעה דונמים בגהה בתחום העיר בני ברק, והוא יהיה מיועד ל-28 אוטובוסים רגילים ושלושה מפרקיים. בנוסף, ייבנה מסוף חמישי ליד צומת גנות שישמש כמסוף וחניון לילה מרכזי עבור כ-164 אוטובוסים רגילים ו-19 מפרקיים בשלב המידי, ועבור כ-93 אוטובוסים רגילים ו-8 מפרקיים בשלב הסופי. החניון ישתרע על פני שטח של כ-32 דונם, שישרת את אזור דרום תל אביב ורמת גן, והוא יוקם בסמוך לתחנת המטרו העתידית של קו M3.
המתקנים יכללו, בין היתר, חניות תפעוליות לאוטובוסים, תשתית לטעינת אוטובוסים חשמליים, חדרי מנוחה לנהגים ומבנים טכניים. בנוסף, המתקנים שבהם מתוכננת פעילות נוסעים יכללו גם עמדות לקליטת הנוסעים והורדתם, וכן מבנים לשירות הנוסעים.
3 צפייה בגלריה
תא שירותים
תא שירותים
תא שירותים נייד ומלוכלך באחד מהמסופים הקיימים
(צילום: כוח לעובדים)
בוועדה ציינו כי מטרת התוכנית היא הסדרת מרכזי תחבורה ומתקני תשתית לתפעול תחבורה ציבורית באוטובוסים, שיאפשרו את הרחבת התחבורה הציבורית בישראל ושיפור איכותה. זאת במטרה לעודד את השימוש בתחבורה הציבורית. יו"ר ארגון נהגי האוטובוסים ישראל גנון אמר כי "כינוס הוועדה וההחלטה על תכנית מבני מנוחה ושירותים לנהגים במסופי התחבורה הציבורית - יום היסטורי".
אחת מהדרישות הבולטות במאבק נהגי האוטובוסים לשיפור תנאיהם במחאה האחרונה הייתה הצבת מסופים שיאפשרו לנהגים לנוח ולהשתמש בשירותים. נהג של חברת סופרבוס שעובד בירושלים, סיפר ל-ynet בזמן המחאה על המחסור במסופים תקינים: "אני מרגיש כמו בורג באוטובוס, לא כמו בן אדם. קשה מאוד לעבוד ככה, בלי מקום לשתות משהו חם ובלי שירותים נורמליים. יש שירותים ניידים, אבל רמת התחזוקה שלהם ירודה מאוד. אני אפילו מביא מהבית בקבוק מים כדי לשטוף את הפנים".