לאחר שח"כ צביקה פוגל מ"עוצמה יהודית" קרא אמש (ג') לעצור את ראש האופוזיציה ורה"מ לשעבר יאיר לפיד ואת שר הביטחון לשעבר בני גנץ, יחד עם נוספים באשמת "בגידה במולדת", הוקלט יו"ר מפלגתו, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, אומר לפעילים וחברי כנסת במפלגה: "אל תלכו לכיוונים לא ראויים, המשטרה לא תעצור מתנגדים פוליטיים. לא נעשה את זה".

2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת סיעה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת סיעה
השר אמר שהדברים "לא ראויים", ראש הממשלה טרם גינה, וראש האופוזיציה תקף אותו: "מפחד מהשותפים הקיצונים שלו". בן גביר, נתניהו ולפיד
(צילום: EPA, יואב דודקביץ')
"אני אוהב ומעריך את צביקה, וכמו כולם מבין את ההמרדה נגדנו, אבל אל תלכו לכיוון של לעצור את לפיד וגנץ. מאיפה אתם לוקחים את זה?", נשמע בן גביר בהקלטה. "המשטרה לא תעצור מתנגדים פוליטיים, זה לא עובד ככה. אנחנו לא מתכוונים לעשות דבר כזה, ואין לנו יכולת לעשות זאת. אל תלכו לכיוונים לא נכונים ולא ראויים. מבקש מכל מי שמתראיין לא לדבר על עניין אזיקים ומעצרים של מתנגדים פוליטיים".
במקביל, ראש האופוזיציה יאיר לפיד תקף את ראש הממשלה בנימין נתניהו: "במדינה דמוקרטית לא דורסים אזרחים ולא את מערכת המשפט. הפכת לראש ממשלה חלש שרועד מפחד מהשותפים הקיצונים שלו. הם לא סופרים אותך ומובילים את מדינת ישראל להתרסקות".
מוקדם יותר אתמול התייחס לפיד לדיווח לפיו בן גביר דרש מהמשטרה להציב מכת"זיות בהפגנות נגד הממשלה החדשה, ולחשד לניסיון דריסת סטודנטים בהפגנה בבאר שבע: "ככה מתרסקת דמוקרטיה, ביום אחד. בן גביר אומר שיפעילו מכת"זיות נגד המפגינים שלנו, ח"כ פוגל אומר שצריך לעצור את בני גנץ ואותי ולזרוק אותנו לכלא על בגידה כי דיברנו נגד הממשלה, ובבאר שבע מנסים לדרוס סטודנטים שלנו כי הם מפגינים ומשתמשים בזכותם לחופש הביטוי". קודם לכן אמר לפיד: "היה ברור שזה יגיע. במדינות לא דמוקרטיות השלטון תמיד מאיים לעצור את ראשי האופוזיציה".
בתגובה לדבריו של פוגל, פנה גנץ לנתניהו: "מדינת ישראל צריכה הסכמות רחבות ולא את המשך השיסוי, ההסתה והפלגנות. הפעולות שלך, המוכוונות למול הגנה על זכויות הפרט ומול היסודות הדמוקרטיים הבסיסיים - מחלחלות לפעולות בשטח". גנץ קרא לנתניהו לגנות את הדברים הקשים, "ולפעול לאיחוי הקרעים בעם ולא לליבוי שלהם".
זמן קצר לאחר מכן, שוחח נתניהו עם נשיא המדינה יצחק הרצוג, ואמר כי "במדינה דמוקרטית לא עוצרים את ראשי האופוזיציה, כפי שלא קוראים לשרי הממשלה נאצים, לממשלה יהודית - הרייך השלישי, ולא לאזרחים לצאת למרי אזרחי".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ויצחק הרצוג
בנימין נתניהו ויצחק הרצוג
הנשיא הציף בפני שר המשפטים את הלך הרוח המשתקף בציבור מפי כוונות הממשלה. לוין והרצוג
(צילום: שלו שלום, gettyimages)
בינתיים, ברקע ההודעה של הרצוג שיפעל להגיע להסכמות רחבות סביב הרפורמה המשפטית עליה הודיע שר המשפטים יריב לוין בשבוע שעבר, ל-ynet נודע כי הנשיא נועד עם לוין במשכן הנשיא, יום לאחר שזה הציג את הרפורמה. במהלך הפגישה, שארכה שעתיים, הציף הרצוג את הלך הרוח המשתקף בציבור מפני הכיוונים שאליהם הולכת הממשלה, וחזר על הצורך להרגיע ולא להתסיס. אתמול, כאמור, לאחר שהשיח התלהט עוד יותר, שיגר הרצוג הודעה רשמית לתקשורת ואמר שיפעל להסכמות רחבות.
"זו תקופה רגישה ונפיצה בציבוריות הישראלית. אני ער לקולות הנשמעים מכאן ומכאן, ולכל הכאבים, הדאגות והחרדות. זה לא נעלם מעיניי ומעסיק אותי ללא הפסקה", הוסיף אמש הרצוג. "בימים האחרונים אני פועל ומקיים שיחות עם גורמים רבים ועושה הכול במטרה להביא לקיומו של דו שיח מכובד ומכבד, בתקווה להגיע להבנות רחבות ככל שניתן. אני פונה אליכם נבחרי הציבור ואזרחי ישראל מכל הקשת הציבורית והפוליטית – גלו איפוק ואחריות. עלינו להרגיע את הרוחות ולהוריד את הלהבות. אין לנו ארץ אחרת".
הרפורמה של לוין תגיע לכנסת היום בשעה 10:00, כשהתוכנית המשפטית תושק בוועדת החוקה בראשות ח"כ שמחה רוטמן. חברי הוועדה צפויים לדון בהליך החקיקה למימוש הרפורמה, וידונו תחילה בהצעת החוק שעליה הצהיר בשבוע שעבר שר המשפטים - "חוק היועמ"שים".
פורסם לראשונה: 22:44, 10.01.23