2 צפייה בגלריה
תמונה קבוצתית של הממשלה בבית הנשיא
תמונה קבוצתית של הממשלה בבית הנשיא
"עלינו להרגיע את הרוחות". הרצוג ונתניהו
(צילום: רויטרס)
נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס הערב (שלישי) לראשונה לרפורמה שהציג שר המשפטים יריב לוין ולחששות מפגיעה בהפגנות נגד הממשלה. "ערכי מגילת העצמאות הם המצפן של מדינתנו - לא אתן לפגוע בהם", אמר הרצוג.
ל-ynet נודע כי הרצוג נועד עם לוין במשכן הנשיא יום אחרי הצגת הרפורמה וכשהרוחות במערכת הפוליטית סביבה סוערות, לפגישה ארוכה בארבע עיניים שארכה שעתיים. במהלך הפגישה הציף הרצוג את הלך הרוח המשתקף בציבור מפני הכיוונים אליהם הולכת הממשלה וחזר על הצורך להרגיע ולא להתסיס. בלשכת הנשיא סירבו להתייחס לכך.
2 צפייה בגלריה
יריב לוין ובנימין נתניהו
יריב לוין ובנימין נתניהו
הרפורמה תגיע לכנסת מחר. לוין ונתניהו
(צילום: דנה קופל)
"זו תקופה רגישה ונפיצה בציבוריות הישראלית. אני ער לקולות הנשמעים מכאן ומכאן, ולכל הכאבים, הדאגות והחרדות. זה לא נעלם מעיניי ומעסיק אותי ללא הפסקה", הוסיף הערב הרצוג. "בימים האחרונים אני פועל ומקיים שיחות עם גורמים רבים ועושה הכול במטרה להביא לקיומו של דו שיח מכובד ומכבד, בתקווה להגיע להבנות רחבות ככל שניתן. אני פונה אליכם נבחרי הציבור ואזרחי ישראל מכל הקשת הציבורית והפוליטית – גלו איפוק ואחריות. עלינו להרגיע את הרוחות ולהוריד את הלהבות. אין לנו ארץ אחרת".
בימים האחרונים נשמעה ביקורת חריפה ברשתות החברתיות על שתיקתו של הנשיא מול ההתרחשויות האחרונות. הרצוג עובד קשה בימים האחרונים מאחורי הקלעים ומתכוון להמשיך ולהגביר את הפעילות שלו. בבית הנשיא לא מוכנים לחשוף עם מי דיבר ועם מי מתכוון לדבר אך הכוונה לראשי המדינה: נתניהו, לפיד, נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות וגורמים נוספים. בסביבתו של הרצוג אומרים כי ההתערבות שלו אינה קשורה לביקורת החריפה כלפיו. "הוא עובד על זה כבר כמה ימים", אמרו.
הרפורמה של לוין תגיע לכנסת מחר בשעה 10:00, כשהתוכנית המשפטית תושק בוועדת החוקה בראשות ח"כ שמחה רוטמן. חברי הוועדה צפויים לדון בהליך החקיקה למימוש הרפורמה, וידונו תחילה בהצעת החוק שעליה הצהיר בשבוע שעבר שר המשפטים - "חוק היועמ"שים".

במקביל להודעת הרצוג, ח"כ צביקה פוגל (עוצמה יהודית) קרא הערב לעצור את ראש האופוזיציה ורה"מ לשעבר יאיר לפיד ואת שר הביטחון לשעבר בני גנץ, יחד עם שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר משה (בוגי) יעלון וסגן הרמטכ"ל לשעבר יאיר גולן, באשמת "בגידה במולדת".
"את הארבעה האלה צריך לעצור עכשיו, הם האנשים המסוכנים ביותר שיש כרגע", אמר פוגל בריאיון לכאן 11. "הארבעה האלה קוראים למלחמה. אם היו קוראים להפגין הייתי נותן להם את כל הזכות להפגין, אבל הם מדברים במושגים של 'אני אויב', הם מדברים בסגנון של מלחמה, אני חשבתי שמלחמה זה נגד אויבים. מבחינתי זאת בגידה במולדת, אם לא הייתי מספיק ברור - זאת עילה למעצר".
השר למורשת עמיחי אליהו, חבר מפלגתו של פוגל, גיבה אותו. "אני לא מבין איך כולנו לא צועקים את זעקת הכאב של חברי", כתב אליהו בטוויטר. "יש מי שמעלה על סדר היום הציבורי מלחמת אחים (אהרון ברק, לפיד ועוד), יש מי שפורם את הבסיס האזרחי שמאחד אותנו וכולנו שותקים".
גנץ פנה אתמול שוב לראש הממשלה בנימין נתניהו בנושא הרפורמה במערכת המשפט. "אם אתה סבור שנעשה לך עוול משפטי - אל תתקן אותו בעוול למדינת ישראל ולחברה הישראלית. זהו מעשה אנטי פטריוטי ואנטי ציוני", אמר גנץ בישיבת סיעת המחנה הממלכתי - והוסיף איום חריף: "אם תמשיך בדרך שבה אתה הולך - האחריות למלחמת האחים המחרחרת בחברה הישראלית תהיה עליך. אני אומר לך היום באופן הברור ביותר - אתה בחרת בחרפה, ואנחנו נבחר במאבק צודק".

לדברי גנץ בפנייתו אל נתניהו, "התוכנית שאתה מוביל ומאפשר תפגע אנושות בביטחון הלאומי - גם בתחושת החוסן של כל האזרחים מכל חלקי החברה, וגם ביכולתן של בג"ץ ושל המערכת המשפטית להיות כיפת הברזל המשפטית שלנו מול העולם. הרגשנו זאת בעופרת יצוקה, במרמרה, ולאורך כל השנים האחרונות במבצעים ובמלחמות כשמערכת המשפט הייתה כיפת הברזל המשפטית שלנו מול חורשי רעתנו".
הוא הוסיף: "מדינת ישראל בלי מערכת משפט חזקה ועצמאית - תהיה חלשה מול אויבינו ובמאבק על הלגיטימציה שלנו. מדינת ישראל נכה דמוקרטית - תהיה גם נכה ביכולת לגייס את החברה הישראלית למען הביטחון והכלכלה".
ח"כ חנוך מילביצקי (הליכוד), שאמר אתמול לח"כ אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל) בדיון בוועדת הכנסת שהוא "מעדיף רוצחים יהודים על פני רוצחים ערבים", התייחס היום לדבריו של גנץ, ובריאיון לדודו ארז ויואב רבינוביץ ב-ynet radio אמר: "הפוליטיקאים שהפסידו בבחירות מייצרים היסטריה". לדבריו, "החששות ברורים, אבל הדיבורים על מלחמת אחים ומרי - אסור שנגיע לשם". מילביצקי סירב להתייחס לדבריו של ח"כ פוגל, ואמר כי חיזק בכנסת את ח"כ גדי איזנקוט ומתן כהנא, שלדבריו, "אמרו שאפשר למחות, אבל לא להגיע למרי".
בתוך כך, שר המשפטים לשעבר גדעון סער הודיע כי יקיים בשבוע הבא כנס מיוחד על "תוכנית הממשלה לשינוי המשטר בראי תפיסתו המשטרית והדמוקרטית של מנחם בגין". לדברי סער, מדובר בכנס ראשון מתוך סדרה של כנסים שבכוונתו לקיים בכל רחבי הארץ.