צה"ל תקף אמש (רביעי) מהאוויר באמצעות מל"ט מסוג "זיק" רכב שבו חוליה של שלושה מחבלים שירתה לעבר מעבר ג'למה ליד ג'נין. מדובר בחיסול הראשון מהאוויר ביהודה ושומרון זה 17 שנה. "זיהינו אמצעי, כוונה וירי, ולכן התקיפה מוגדרת כהסרת איום", מסר דובר צה"ל תת-אלוף דני הגרי.
"מדובר בחוליה של שלושה מחבלים, פעילי חמאס והג'יהאד האיסלאמי, שביצעו פיגועי ירי נוספים", הוסיף תא"ל הגרי, "לא מדובר בחיסול של בכיר אלא בהסרת איום. החיסול בוצע בידי מל"ט זיק של יחידה 5252. החיסול האחרון מהאוויר באיו"ש היה ב-2006".
5 צפייה בגלריה
מוחמד עוויס, סוהייב אלגול, ואשרף אלסעדי
מוחמד עוויס, סוהייב אלגול, ואשרף אלסעדי
מימין לשמאל: מוחמד עוויס, סוהיב אל-גול ואשרף א-סעדי
5 צפייה בגלריה
חיסול חוליית מחבלים במתקפה אווירית בג'נין
חיסול חוליית מחבלים במתקפה אווירית בג'נין
תיעוד התקיפה האווירית ליד ג'נין, אמש
5 צפייה בגלריה
זירת החיסול
זירת החיסול
שרידי הרכב אחרי התקיפה
המחבלים חוסלו אחרי שיצאו מג'נין, פתחו באש לעבר מעבר ג'למה והיו בדרכם לפיגוע נוסף - ובמכונית שבה נסעו אותרו גם שלושה נשקים. צה"ל לקח את גופותיהם.
לפי הודעה משותפת של צה"ל ושב"כ, "צה"ל סיכל חוליית מחבלים שביצעה כמה פיגועי ירי לעבר יישובים ביהודה ושומרון בתקופה האחרונה. כוחות צה"ל, בהכוונה מודיעינית מדויקת של שב"כ, זיהו לפני זמן קצר רכב חשוד שבו חוליית מחבלים, לאחר שביצעה ירי בסמוך לג'למה. לאחר זיהוי החוליה, כטמ"ם של צה"ל ירה לעבר החוליה וסיכל אותה".
5 צפייה בגלריה
תמונות הנשקים ששימשו את המחבלים שסוכלו לאחר שירו סמוך לג'למה
תמונות הנשקים ששימשו את המחבלים שסוכלו לאחר שירו סמוך לג'למה
הנשקים ששימשו את המחבלים
(צילום: דובר צה"ל)
5 צפייה בגלריה
תמונות הנשקים ששימשו את המחבלים שסוכלו לאחר שירו סמוך לג'למה
תמונות הנשקים ששימשו את המחבלים שסוכלו לאחר שירו סמוך לג'למה
(צילום: דובר צה"ל)
לפי עטא אבו-רמילה, בכיר פתח בג'נין, שמותיהם של שלושת המחבלים שחוסלו הם מוחמד עוויס (28), מראשי גדודי חללי אל-אקצא, סוהיב אל-גול (27), מפקד בחטיבת ג'נין ואשרף א-סעדי (17), לוחם בגדודי אל-קודס, הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי. כאמור, לפי ההערכות, החוליה עמדה מאחורי שורת פיגועים באזור ג'נין.
שר הביטחון יואב גלנט התייחס לפעולה, וצייץ בחשבון הטוויטר שלו: "משבח את כוחות הביטחון שביצעו לפני זמן קצר חיסול ממוקד של חוליית מחבלים שירתה לעבר שטח ישראל, וביצעה בעבר מספר פיגועי ירי. כנגד הטרור ננקוט בגישה התקפית ויוזמת, נשתמש בכל האמצעים העומדים לרשותנו ונגבה מכל מחבל או משלח טרור את המחיר הכבד ביותר. נרדוף ונשיג את אויבינו".
תקיפת החוליה מהאוויר, שחוסלה כאמור לאחר שביצעה ירי, עלתה שלשום כהצעה של צה"ל "לעלות מדרגה" כדי להחזיר את ההרתעה בצפון השומרון, ואושרה על ידי גלנט וראש הממשלה בנימין נתניהו. מדובר בצעד שתכליתו היא הרתעתית ותודעתית. צה"ל פועל באופן חופשי באזור. המחבלים היו תחת מעקב מרגע יציאתם מג'נין, והיה אפשר לעצור אותם קרקעית טרם הירי שביצעו או לאחריו.
איסמעיל רדואן, בכיר בחמאס, ציין לאחר החיסול: "האויב הישראלי מתחיל להשתמש בכלי טיס וזו התפתחות מסוכנת. אנו קוראים להתנגדות בגדה המערבית להסלים את העימות".
בתחילת השבוע, במהלך פעילות כוחות הביטחון בג'נין, נפצעו שמונה חיילי צה"ל ולוחמי מג"ב באורח קל עד בינוני ושבעה פלסטינים נהרגו. הפעילות באזור של יחידת המסתערבים של מג"ב וסיירת צנחנים נערכה לפנות בוקר, במבצע למעצרם של שני מבוקשים חשודים בטרור - פעיל חמאס ומבוקש מהג'יהאד האיסלאמי. עם יציאת הכוחות, בסביבות 7:10 בבוקר, נפגע רכב ממוגן מסוג "פנתר" של צה"ל ממטענים שהונחו בציר והתפוצצו מתחתיו, והפעילות הסתבכה.
אחד מכלי הרכב הממוגן עלה ככל הנראה על שלושה מטענים. מלבדו ניזוקו עוד לפחות ארבעה רכב צבאיים, בהם אחד מאלו שהגיע לסייע לרכב הראשון שנפגע. כוח מיחידת 669 הוביל את פעולת החילוץ בשטח של הלוחמים שנפצעו. כדי לאפשר את החילוץ, ועל מנת להרחיק מחבלים, צה"ל תקף מהאוויר באמצעות מסוקי אפאצ'י.
יממה לאחר הפעילות, שנערכה כ-12 שעות, נרצחו ארבעה ישראלים בפיגוע הירי ליד ההתנחלות עלי: עופר פיירמן בן ה-64, אלישע אנטמן ונחמן שמואל מורדוף בני ה-17 והראל מסעוד בן ה-21.
פורסם לראשונה: 21:30, 21.06.23