שעות ארוכות של חילופי אש באזור ג'נין: שני לוחמי צה"ל וחמישה לוחמי מג"ב נפצעו במהלך מבצע המעצרים שהסתבך בג'נין. כך התיר דובר צה"ל לפרסם בצהריים (שני), שעות לאחר שהחלה הפעילות באזור, שעדיין נמשכת כבר 10 שעות. חילופי ירי מתנהלים במקום גם כעת. בבית החולים העמק בעפולה מאושפז לוחם מג"ב שמצבו בינוני עד קשה, יתר הפצועים מאושפזים בבית החולים רמב"ם בחיפה ומצבם קל עד בינוני.
הפעילות באזור של יחידת המסתערבים של מג"ב וסיירת צנחנים החלה לפנות בוקר, במבצע למעצרם של שני מבוקשים חשודים בטרור - פעיל חמאס ומבוקש מהג'יהאד האיסלאמי. אבל עם יציאת הכוחות - בסביבות 7:10 בבוקר - נפגע רכב ממוגן מסוג "פנתר" של צה"ל ממטענים שהונחו בציר והתפוצצו מתחתיו, והפעילות הסתבכה. פרט ללוחמים, נפצע בפעילות גם כלב של יחידת "עוקץ" שהיה באותו רכב שעלה על מטענים.
שר הביטחון יואב גלנט, הנמצא בסלון האווירי בפריז, ציין כי מצב הפצועים יציב אמר כי "הלוחמים פעלו בג'נין באומץ רב ובשיקול דעת. לטרור לא יהיה מפלט - לא בג'נין, לא בשכם ולא בעזה. נגיע לכל טרוריסט ולכל אזרח פלסטיני נפעל שתהיה רווחה ופרנסה. מצד אחד לחימה ללא פשרות ותקיפה ומאידך גישה אחרת לגמרי כלפי האוכלוסייה".



10 צפייה בגלריה
פיצוץ מטען בג'נין
פיצוץ מטען בג'נין
הסתבכות במבצע מעצרים
(צילום: AFP)

10 צפייה בגלריה
פיצוץ מטען בג'נין
פיצוץ מטען בג'נין
הרכבים הצבאיים שניזוקו
(צילום: AFP)
10 צפייה בגלריה
בית חולים רמב"ם חיפה
בית חולים רמב"ם חיפה
הגעת הפצועים לרמב"ם
(צילום: איתן גליקמן)
10 צפייה בגלריה
בית חולים רמב"ם חיפה
בית חולים רמב"ם חיפה
הכלב הפצוע, בכניסה לרמב"ם
(צילום: איתן גליקמן)
דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, ציין כי מבצע חילוץ הרכבים הצבאיים שנתקעו בזירת הקרב - לפחות חמישה כאלה - יימשך "כמה שעות טובות". עם זאת הוא הבהיר: "האירוע תחת שליטה ופיקוד בשטח של מח"טי מנשה ושומרון לצד מפקד אוגדת איו"ש וכוחות תגבור נוספים שהגיעו". לדבריו, ה"פנתר" שנפגע ספג פגיעה בגלגל, ו"לכן הגחון נותר על הקרקע בנקודה שבה מחנה הפליטים שולט על הנקודה". תא"ל הגרי ציין כי מיד לאחר מכן החל הירי לעברו והוסיף: "כעת יש בין 5 ל-7 רכבים מושבתים במרחב ופועלים לחילוצם גם באמצעות מל"ט זיק (חמוש)".
המנועים של יתר הרכבים הצבאיים שנתקעו נפגעו מאש מחבלים, ולכן הושבתו. הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, קיים הערכת מצב עם אלוף פיקוד מרכז יהודה פוקס כדי "לוודא שלפיקוד יש את כל המשאבים לפעולה". שבעת הלוחמים שנפצעו, נציין, פונו לבתי החולים רמב"ם בחיפה והעמק בעפולה, ומשפחותיהם עודכנו.
אחד מכלי הרכב הממוגן עלה ככל הנראה על שלושה מטענים. מלבדו ניזוקו עוד לפחות ארבעה רכב צבאיים, ובהם אחד מאלו שהגיע לסייע לרכב הראשון שנפגע. הכוחות מנסים לחלץ את אותם כלי רכב, תוך שימוש בטכנולוגיות מיוחדות. כדי לאפשר את החילוץ, ועל מנת להרחיק מחבלים, צה"ל תקף האוויר באמצעות מסוקי אפאצ'י - בפעם הראשונה זה יותר מ-20 שנה ביהודה ושומרון.
10 צפייה בגלריה
פיצוץ מטען בג'נין
פיצוץ מטען בג'נין
העימותים בג'נין, היום
(צילום: AFP)

10 צפייה בגלריה
פיצוץ בג'נין
פיצוץ בג'נין
תקיפה באמצעות מסוקי חיל אוויר, לראשונה זה כ-20 שנה
(צילום: AFP)
כמה שעות לאחר תחילת האירוע אישר דובר צה"ל את התקיפה החריגה של מסוקי אפאצ'י - שבוצעה בעיקר כדי להרחיק חמושים מהמקום ולאפשר את חילוץ הלוחמים שנפגעו - לאחר שלפני כן תועד שיגור נורי הטעיה ממסוק שהגיע לפנותם. "במהלך הפעילות התנהלו חילופי אש מסיביים עם חמושים, הושלכו מטענים רבים לעבר הכוחות שהגיבו בירי וזוהו פגיעות", אמרו בצה"ל.
באשר לתקיפה נמסר כי "מסוקי קרב ירו במרחב העיר ג'נין לאחר זיהוי חמושים במרחב", במטרה להרחיקם. המטרה המרכזית בתקיפה האווירית של מסוקי האפאצ'י - שבתחילת החודש עוד היו מקורקעים - הייתה כאמור לאפשר את חילוץ הרכבים, אך גם את חילוץ הפצועים.
בצה"ל בודקים אם בפעילות הבוקר היה מדובר ב"מארב מטענים", שבו המחבלים ידעו את מסלול היציאה של הכוחות או שהעריכו אותו - והטמינו שם מטענים משמעותיים, שהצליחו לפגוע ברכבים ממוגנים. לעבר הכוחות גם נורה ירי מדויק.
10 צפייה בגלריה
מסוק אפאצ'י AH-64 של  צה"ל מעל ג'נין
מסוק אפאצ'י AH-64 של  צה"ל מעל ג'נין
מסוקים שיגרו נורים מעל ג'נין
(צילום: AFP)

10 צפייה בגלריה
פיצוץ מטען בג'נין
פיצוץ מטען בג'נין
צה"ל משתמש בטכנולוגיות מיוחדות לחילוץ הרכבים. תיעוד מפיצוץ המטען בג'נין
(צילום: AFP)

בצד הפלסטיני דיווחו על ארבעה הרוגים - אחמד סאקר (15) קאיס ג'בארין (21), חאלד עסאסה (21) והמבוקש קסאם אבו-סריה (29), אחיו של המחבל שביצע את הפיגוע בעפולה ב-2001. עוד כמה עשרות נפצעו מירי, בהם תשעה במצב אנוש. שלושת בתי החולים בג'נין עובדים במתכונת של "מצב חירום", ושרת הבריאות הפלסטינית הורתה לשלוח בדחיפות את תרופות, ציוד רפואי ומנות דם. לפי דיווחי הפלסטינים מהבוקר, כוחות גדולים נכנסו לג'נין, ובכמה אזורים החלו עימותים, שבמהלכם - לפי הפלסטינים - ירו החיילים אש חיה, רימוני הלם וגז מדמיע.
חטיבת ג'נין של גדודי אל-קודס, הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי, קיבלה אחריות על הנחת המטענים ואמרה כי היא הגיעה "בתגובה להמשך התוקפנות הברברית של כוחות הכיבוש". דובר הג'יהאד האסלאמי, טארק סלמי, אמר כי "אנו מצדיעים ללוחמים הגיבורים ולכל לוחמי ההתנגדות המגינים על ג'נין ומתעמתים באומץ עם כוחות הטרור והתוקפנות".
הפעילות באזור ג'נין הבוקר מגיעה בצל הערכת מערכת הביטחון שצה"ל קרוב מאוד לצאת למבצע צבאי רחב שיתמקד בצפון השומרון. מפקד מג"ב, ניצב אמיר כהן, התייחס לאירוע הבוקר ואיחל החלמה מהירה לפצועים שנפגעו "בחילופי אש כבדים שהתנהלו במקום". הוא הוסיף: "כוחותינו הוכיחו שוב את אומץ ליבם ונחישותם בלחימה בטרור. אני מביע את הערכתי הרבה לכוחות הביטחון ומחזק את ידי הלוחמים. נמשיך בפעילות המשותפת יחד עם כלל גופי הביטחון ונגיע לחצר ביתו של כל מחבל שינסה לפגוע בביטחוננו".
10 צפייה בגלריה
קראו למבצע רחב. ואטורי וסמוטריץ'
קראו למבצע רחב. ואטורי וסמוטריץ'
קראו למבצע רחב. ואטורי וסמוטריץ'
(צילום: אבי חי, AFP, יונתן זינדל)
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הוסיף כי הוא "מחזק את כוחות הביטחון, ימ"ס, צה"ל ומג"ב, שסיכנו את חייהם ונלחמו בג'נין מול מחבלים שפלים במשך שעות. עלינו להפגין נחישות מול האויב". שר האוצר והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ', אמר כי הוא "מחזק את ידי לוחמינו שפועלים בג'נין תחת אש כבדה ומתפלל לשלומם והצלחתם. הגיע העת להחליף את פעילות הפינצטה במבצע רחב למיגור קיני הטרור בצפון השומרון ולהשבת ההרתעה והביטחון באזור". הוא אמר כי ידרוש כינוס דחוף של הקבינט בעניין: "הגיע העת להכניס כוחות אוויר ושיריון ולשמור על חיי לוחמינו".
ח"כ ניסים ואטורי מהליכוד טען בריאיון לאולפן ynet כי "אנחנו לקראת מבצע בג'נין, יש חשיבה על זה. בכל מקום שיש מחבלים - נתפוס ונחסל אותם". ואטורי, החבר בוועדת חוץ וביטחון, חשף בחודש שעבר את הכוונה לצאת למבצע בעזה ימים ספורים לפני תחילתו של מבצע "מגן וחץ". "אנחנו לקראת מבצע שכזה - זאת עדיפות עליונה. אנחנו רואים מקומות שהטרור לא מסתיים שם ומתגבר", אמר הבוקר ואטורי. "היו תקופות שהיו פעולות קטנות לעיתים, אבל לא נכנסו לפעולה מסיבית. יש לזה משמעויות נוספות כשאנחנו רואים שהטרור מתגבר, והגיעה העת להיכנס ולעשות פעולת עומק בתוך השטח".
גורמים במערכת הביטחון אמרו ל-ynet בשבוע שעבר כי בשנה האחרונה, שבה התרחש מבצע "שובר גלים", פועל צה"ל בצורה התקפית יותר באזור מבשנים עברו, והכוחות פועלים באופן ממוקד, אגרסיבי וכירורגי. אך מטרת מבצע שכזה, אם יצא לפועל, היא לפעול באופן רחב יותר ובעצם לעשות "קיצוץ דשא", כאשר מטרת העל היא השבת ההרתעה.
למבצע שכזה יהיו השלכות רחבות גם בנוגע לשיתוף הפעולה מול הפלסטינים. כרגע בצה"ל היו רוצים לראות יותר מעורבות של הרשות הפלסטינית במעצרים ובמניעת טרור. במערכת הביטחון נערכים גם לאפשרות של מתיחות ביטחונית, ואף הפסקת התיאום הביטחוני מול המנגנונים הפלסטיניים בימים של מבצע.
פורסם לראשונה: 11:35, 19.06.23