בבית הנשיא התכנסו הבוקר (שני) צוותי המו"מ של הקואליציה ואלה של המחנה הממלכתי ויש עתיד, לפגישת הידברות נוספת סביב המהפכה המשפטית. הפגישה הגיעה בצל האמירות של שניים מחברי הקואליציה - יו"ר ש"ס אריה דרעי ושרת התחבורה מירי רגב - לפיהן החקיקה עדיין נמצאת על השולחן.
מבית הנשיא נמסר כי הפגישה ארכה כשעתיים. "השיחה הארוכה התקיימה ברוח טובה, והצדדים ביטאו בה הן את כאביהם והחששות הקיימים, והן את כוונתם הכנה לנסות ולהגיע להסכמה רחבה ככל הניתן", נמסר. "סוכם כי במהלך השבוע הקרוב יתקיימו פגישות המשך של הצוותים".
5 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג עם צוותי העבודה מטעם הקואליציה, סיעת יש עתיד וסיעת המחנה הממלכתי בפגישת הידברות ראשונה בבית הנשיא
נשיא המדינה יצחק הרצוג עם צוותי העבודה מטעם הקואליציה, סיעת יש עתיד וסיעת המחנה הממלכתי בפגישת הידברות ראשונה בבית הנשיא
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
בליכוד מבקשים להשאיר את נושא הוועדה לבחירת שופטים כנושא אחרון, אך באופוזיציה מעדיפים להתחיל את הדיונים בנושא הזה, מאחר שהם מאמינים שהאופן שבו ימנו שופטים ישפיע על כל המו"מ. ההסבר מאחורי הבקשה של האופוזיציה הוא שככל שהשופטים יהיו עצמאים יותר ופחות ייבחרו על ידי פוליטיקאים - כך ניתן יהיה לדבר על יתר הנושאים כמו פסילת חוקי יסוד. יש עתיד ביקשו להתחיל עם חוק יסוד מגילת העצמאות, אך ההיתכנות לזה קטנה עד כדי לא קיימת.
רון דרמר, נציג הקואליציה, אמר שצריך לדבר על הדאגות ולא רק על המהות, והוסיף כי לשני הפצעים יש צדדים וכי אסור שיהיה צד מנצח. הצדדים גם העלו את הצורך לקבוע לוחות זמנים.
באופוזיציה ביקשו מרחב זמן, כך שאם יתרחש פיצוץ בשיחות - הקואליציה תבטיח שלא תלך ישירות לחקיקה, אך לא התקבלו החלטות בנושא הזה. בחול המועד פסח יוחלטו סדרי עבודה ומה יעלה ראשון לדיון, וגם הגדרת הזמנים. גורם במחנה הממלכתי אמר כי היו"ר בני גנץ הנחה על מספר עקרונות לצורך קיום מו"מ אפקטיבי, בהם שקיפות ועדכון הציבור באופן שוטף אודות התקדמות השיח דרך קבוצות ווטסאפ, חיתוך מצב יומי עם גנץ עצמו, סבב התייעצויות שיקיים הצוות עם מומחים ואנשי מחקר בכירים ושימור התיאום עם צוות ההידברות של יש עתיד ומפלגות נוספות, וכן עם הנשיא וצוותו. עוד הנחה גנץ כי הצוות ימשיך לעבוד גם בחול המועד פסח.
יוסי פוקס, מזכיר הממשלה, שנמנה עם צוות המו"מ מטעם הקואליציה, אמר לפני הפגישה: "צריך לעשות מאמץ להגיע להסכמה לאומית זה מטרה משותפת לכולם אני מקווה שגם אנשי האופוזיציה באים עם כוונה אמיתי להגיע להסכמות. אם כן, אולי אפשר לרבע את המעגל. אם הם באים עם תנאים מוקדמים יהיה יותר קשה".
5 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש עם נציגים מטעם הקואליציה והאופוזיציה
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש עם נציגים מטעם הקואליציה והאופוזיציה
מזכיר הממשלה פוקס בכניסה לבית הנשיא
(צילום: רפי קוץ)
5 צפייה בגלריה
   ליברמן בכנס של אוניברסיטת רייכמן
   ליברמן בכנס של אוניברסיטת רייכמן
ליברמן. "חלאס עם תרבות הכאילו"
(צילום: שאול גולן)
שר החינוך יואב קיש, שהצטרף לשיחות היום, אמר: "אני מגיע לפה הבוקר בתחושת שליחות עצומה, יש לנו משימה לאומית מאוד מאוד חשובה להביא להסכמות רחבות ככל שניתן. אנחנו באים לפה באמת עם נפש חפצה, מבינים את משמעות הרגע והלוואי ובעזרת השם שנצליח לעשות זאת".
יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן תקף את הצוותים מטעם האופוזיציה הבוקר, ואמר כי "מספיק עם תרבות הכאילו, די להיות לפלפים. אני קורא לצוותי המשא המתן של יש עתיד והמחנה הממלכתי, תפסיקו לשחק בנדמה לי ולהשתתף במשחק ההאשמות של ביבי. הגיע הזמן שתאמרו בקול צלול וברור: אנחנו לא משתפים פעולה עם תרגיל ההונאה של נתניהו. אנחנו לא משתפים פעולה עם הניסיון שלו למסמס את המחאה".
לדברי ליברמן, "אחרי שנתניהו ודרעי הוציאו את כל השדים מהבקבוק, לא מדובר כרגע במאבק רק נגד המהפכה המשפטית, מדובר בחוזה חדש בין האזרח למדינה. בראש ובראשונה בצורך בשוויון בנטל וכינון חוקה בישראל. חלאס עם תרבות הכאילו, תתחילו לדבר דוגרי ותודיעו שלאור ההודעות של לוין, רגב, דרעי ונתניהו עצמו אתם מפסיקים את המשא ומתן עם הקואליציה".
במפלגת העבודה אמרו כי יתנגדו להגדלת הייצוג של הקואליציה בוועדה לבחירת שופטים. "מדובר בתהליך מסוכן שבסופו יהפוך את הוועדה ממקצועית לוועדה פוליטית עם דילים וקומבינות שיפגעו קשות בעצמאות בית המשפט ובמקצועיותו, וללא ספק באמון הציבור בבית המשפט", אמרו במפלגה.
לקראת הפגישה בבית הנשיא, התכנסו צוותי המו"מ של יש עתיד והמחנה הממלכתי לפגישת תיאום בין הסיעות. "צוותי המו"מ יפעלו יחד למען ישראל יהודית, דמוקרטית וחזקה. הצוותים נכונים להגיע להסכמות רחבות גם עם יתר צוותי ההידברות, אבל לא נתפשר על עצמאות מערכת המשפט ועקרונות הדמוקרטיה, אמרו.
5 צפייה בגלריה
מחאת המילואימניקים בוועדת מקרקעי ישראל
מחאת המילואימניקים בוועדת מקרקעי ישראל
"הרפורמה רק הושהתה". רגב
(צילום: מוטי קמחי)
5 צפייה בגלריה
אריה דרעי
אריה דרעי
"אם ישבשו את המשא ומתן, החוקים מוכנים לקריאה שנייה ושלישית". דרעי
(צילום: שלו שלום)
השרה מירי רגב אמרה אתמול למגזין "מלוכדים" של הליכוד כי "הרפורמה רק הושהתה ויש תאריך מאוד ברור למושב הבא. מיד אחרי יום העצמאות אנחנו ממשיכים בחקיקה. אם לא יביאו איתנו להסכמות, נחזור למתווה שאושר בקריאה ראשונה ואותו נעביר בקריאה שנייה ושלישית". דרעי, שהצטרף למעשה לדברי השרה, אמר כי "אם ישבשו את המשא ומתן, החוקים מוכנים לקריאה שנייה ושלישית". לדבריו, "אם היינו מביאים את הרפורמה עכשיו להצבעה היינו גורמים להתפרקות הקואליציה".
הנשיא הרצוג קרא ביום שישי האחרון לתת הזדמנות לשיחות. "צוות בית הנשיא ואני נמצאים בקשר שוטף עם נציגי הסיעות השונות לקראת המשך התהליך. אני קשוב לקולות העולים מן העם. אני מבטיח לעשות כל מאמץ ומצפה לכך גם מצד כל השותפים לתהליך", אמר. הוא התייחס ל"איבה ואי-האמון", כלשונו בין הצדדים: "אני מודע לכך שחומות החשדנות גבוהות. חשוב שננשום עמוק, נסתכל על המציאות וניתן סיכוי אמיתי לתהליך ההידברות. המדינה שלנו יקרה לכולנו. האתגרים שלה במישורים הביטחוניים, הכלכליים והחברתיים גדולים ביותר. מזיגה של יהודית ודמוקרטית היא שילוב נפלא בעיני ועלינו לשמור עליו מכל משמר. ניתנה לנו ההזדמנות לנסות לשנות את הכיוון. לנסות ולהוביל לתהליך שיכול אפילו להיות טוב ובריא לאומה שנמצאת בוויכוח קשה. בואו ניתן לזה סיכוי".
פורסם לראשונה: 12:06, 03.04.23