ממשלת נתניהו השישית חגגה השבוע שלושה חודשים להשבעתה, במה שהיה ככל הנראה השבוע הסוער ביותר מאז הוקמה. שר הביטחון יואב גלנט קרא לעצירת חקיקת המהפכה המשפטית והזהיר מסכנות ביטחוניות - ובתגובה ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע על "העברתו מתפקידו", הודעה שהצליחה להוציא רבבות של מפגינים שחסמו את נתיבי איילון עוד באותו ערב - ועד אמצע הלילה. פחות מיממה לאחר מכן התקיימו הפגנות ענק מרשימות מחוץ למשכן הכנסת, בעד הרפורמה המשפטית ונגד המהפכה, תלוי את מי שואלים - ואז הגיעה הודעת נתניהו על "פסק זמן להידברות".
השיחות בבית הנשיא החלו בשלישי האחרון, בפגישה שבימים כאלה נתפסת כהיסטורית, בין נציגי הקואליציה ונציגי האופוזיציה מיש עתיד והמחנה הממלכתי. אלא שמהר מאוד מפלס החשדנות עלה - ושני הצדדים המשיכו לקרוא לתומכיהם להמשיך ולצאת לרחובות. ביום חמישי בערב התקיימה הפגנה בתל אביב בעד הרפורמה, שכללה גם כן חסימה של נתיבי איילון. אתמול בצהריים היא אף זכתה להתייחסות מצד ראש הממשלה בנימין נתניהו שהצדיע, כלשונו, ל"מאות אלפי מפגיני הימין" שיצאו לרחובות.
4 צפייה בגלריה
הרצוג קורא לתת "סיכוי אמיתי" להידברות", נתניהו ולוין הודו למפגינים בעד הרפורמה
הרצוג קורא לתת "סיכוי אמיתי" להידברות", נתניהו ולוין הודו למפגינים בעד הרפורמה
הרצוג קורא לתת "סיכוי אמיתי" להידברות", נתניהו ולוין הודו למפגינים בעד הרפורמה
(צילום: אלכס קולומויסקי, יריב כץ, רויטרס)
4 צפייה בגלריה
מחאה תל אביב
מחאה תל אביב
ההפגנה הספונטנית על איילון, אחרי ההודעה על פיטורי גלנט. "בואו מחר לקפלן"
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
יתנצל פומבית בפני נתניהו? גלנט, עדיין שר הביטחון
(צילום: אלכס קולומויסקי)
גם שר המשפטים יריב לוין הודה ל"רבים רבים שיצאו השבוע לתמוך ברפורמה המשפטית". הוא כתב לפני כניסת השבת: "התמיכה שלכם מחזקת ומעודדת מאוד. נמשיך להשמיע את קולנו בעוצמה. לא נוותר על הזכות שלנו למערכת משפט צודקת".
מהצד השני, ראשי המחאה נגד המהפכה המשפטית קראו להמשיך ולהגיע להפגנות במוצאי השבת, שייערכו היום זה השבוע ה-13 ברציפות. רועי נוימן, מראשי המאבק, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "שישה ימים עברו מאז שראש הממשלה פיטר את שר הביטחון, אבל לא פיטר אותו, ולא ברור מי אחראי על הצבא, על ביטחון ישראל".
הוא התייחס לדיווחים ולפיהם שר הביטחון המפוטר, שטרם קיבל מכתב פיטורים רשמי, צפוי להתנצל פומבית בפני נתניהו על עיתוי הצהרתו בזמן שהאחרון שהה בלונדון ואמר: "אם אני מבין נכון עובדים כרגע על גרסת התנצלות שתרגיע את הבן של ראש הממשלה שהוכרז השבוע בבית משפט כגזען". נוימן סיכם את דבריו: "בואו לקפלן מחר, יש מדינה שצריך להציל".
4 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג עם צוותי העבודה מטעם הקואליציה, סיעת יש עתיד וסיעת המחנה הממלכתי בפגישת הידברות ראשונה בבית הנשיא
נשיא המדינה יצחק הרצוג עם צוותי העבודה מטעם הקואליציה, סיעת יש עתיד וסיעת המחנה הממלכתי בפגישת הידברות ראשונה בבית הנשיא
תמונה שהייתה קשה להשגה. שיחת ההידברות הראשונה אצל הנשיא
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
ובזמן ששני הצדדים ממשיכים לנסות ולשלהב אזרחים להגיע להפגנות, נשיא המדינה יצחק הרצוג מאמין שאפשר להגיע לפתרון מוסכם. "כפי שהבטחתי לכם בשלושת החודשים האחרונים, אני עושה כל שביכולתי על מנת להביא ליציאה מהמיצר ולנסות להגיע להסכמות רחבות ככל הניתן", כתב.
הרצוג התייחס לשיחות ההידברות בבית הנשיא ואמר כי "בימים האחרונים הצוות שלי ואני קיימנו סבב פגישות עם נציגי הקואליציה והאופוזיציה. המפגשים היו ברוח טובה ושוחחנו בהם על עצם ההליך מתוך כוונה להגיע להסכמות על מנגנון השיחות, מודל ההתנהלות ואופן קבלת ההחלטות. בתקווה ואמונה שעם מנגנון שיח ראוי נוכל להגיע להסכמות מהותיות. אני רואה בחיוב רב את המאמץ הזה".
לדבריו, "צוות בית הנשיא ואני נמצאים בקשר שוטף עם נציגי הסיעות השונות לקראת המשך התהליך. אני קשוב לקולות העולים מן העם. אני מבטיח לעשות כל מאמץ ומצפה לכך גם מצד כל השותפים לתהליך". הוא התייחס ל"איבה ואי-האמון", כלשונו בין הצדדים: "אני מודע לכך שחומות החשדנות גבוהות. חשוב שננשום עמוק, נסתכל על המציאות וניתן סיכוי אמיתי לתהליך ההידברות. המדינה שלנו יקרה לכולנו. האתגרים שלה במישורים הביטחוניים, הכלכליים והחברתיים גדולים ביותר. מזיגה של יהודית ודמוקרטית היא שילוב נפלא בעיני ועלינו לשמור עליו מכל משמר. ניתנה לנו ההזדמנות לנסות לשנות את הכיוון. לנסות ולהוביל לתהליך שיכול אפילו להיות טוב ובריא לאומה שנמצאת בוויכוח קשה. בואו ניתן לזה סיכוי".
פורסם לראשונה: 16:52, 31.03.23