על רקע "יום ההתנגדות" נגד המהפכה המשפטית ושורת מתווי הפשרה שעלו לדיון בימים האחרונים, גם התנועה למען איכות השלטון, מהארגונים המובילים את המחאה, פרסמו מסמך עקרונות למשא ומתן בענייני מערכת המשפט. המסמך, שנקרא "חוקה למולדת" מכיל עקרונות שמזוהים בעיקר עם הצד של מתנגדי המהפכה.
4 צפייה בגלריה
הפגנה בשדרות רוקח, תל אביב
הפגנה בשדרות רוקח, תל אביב
"צריך לקבוע כללי משחק יציבים וברורים". מפגינים מחזיקים עותק של מגילת העצמאות בת"א, היום
(צילום: דנה קופל)
יו"ר התנועה עו"ד אליעד שרגא אמר על המתווה כי "על ערכים דמוקרטיים וליברליים לא מתפשרים. על שלטון החוק ועל עליונות החוק אין משא ומתן". "עליונות שלטון החוק היא חזות הכל. בדמוקרטיה ליברלית כולם שווים בפני החוק".
העיקרון הראשון, כשם המסמך, הוא "כינון חוקה נוקשה וקביעת כללי משחק יציבים וברורים, כך שלא יהיה ניתן לשנות חדשות לבקרים את עקרונות היסוד של המדינה היהודית הדמוקרטית, את שיטת הממשל, את שיטת הבחירות, את נורמות ההתנהגות של אישי הציבור ואת זכויות האדם".
4 צפייה בגלריה
הפגנת החרדים על חוק הגיוס בכביש גהה בכניסה לעיר בני ברק, סמוך לקוקה קולה
הפגנת החרדים על חוק הגיוס בכביש גהה בכניסה לעיר בני ברק, סמוך לקוקה קולה
"יש להבטיח שכל מדינת ישראל יהיו שווים בחובותיהם". הפגנת חרדים נגד חוק הגיוס, בשנה שעברה
(צילום: רועי רובינשטיין)
לצד החוקה, אנשי התנועה לאיכות השלטון תומכים גם במסמך מלווה של "מגילת זכויות אדם", בדומה למצב בארצות הברית למשל. לדברי התנועה, אימוץ המגילה, שתכיל גם חובות לצד הזכויות, יבטיח "שכל אזרחי מדינת ישראל יהיו שווים בחובותיהם, לרבות שירות צבאי ואזרחי, תשלום מיסים וציות לחוק, ושווים במימוש הזכויות שלהם כפרטים בחברה".
בנוגע לליבת שינויי החקיקה של הקואליציה, התנועה מתנגדת לכל פשרה ותומכת ב"וועדה למינוי שופטים עצמאית שאינה נשלטת ע"י פוליטיקאים ובוחרת שופטים על בסיס שיקולים מקצועיים ואישיותיים בלבד". התנועה גם מתנגדת לביטול מוסד הסניוריטי, לפיו שופט בית המשפט העליון הוותיק ביותר מתמנה לנשיא העליון.
4 צפייה בגלריה
מחאה נגד הרפורמה המשפטית מול בית המשפט העליון
מחאה נגד הרפורמה המשפטית מול בית המשפט העליון
"תכלית ביקורת השיפוטית היא הגנה על עקרונות היסוד של המשטר החוקתי". הפגנה בירושלים, בחודש שעבר
(צילום: EPA)
עוד קראו בתנועה לשמור על "ביקורת שיפוטית שתכובד על יד הרשויות האחרות, שתכליתה להגן על עקרונות היסוד של המשטר החוקתי ועל זכויות האדם" במסגרת מה שהגדירו כ"ביצור משולש הזהב שתכליתו לשמור על מדינת ישראל דמוקרטית באמצעות ביזור סמכויות ובניית בלמים ואיזונים".
גם בנוגע להחלשת מעמד היועצים המשפטיים, שהקואליציה מתכננת לחוקק בהמשך כחלק מהמהפכה המשפטית, התנועה מתנגדת וקובעת כי "יש חובה שמוסד היועץ המשפטי לממשלה לא יפוצל והיועץ המשפטי לממשלה יהיה עצמאי, הן בתפקידו כיועץ והן בתפקידו כראש התביעה הכללית. בנוסף, היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה לא יתמנו במשרות אמון ולא יהיו כפופים לדרג הפוליטי".
4 צפייה בגלריה
בית הדין הרבני
בית הדין הרבני
"יש חשש ליצירת שתי מערכות דינים נפרדות במדינה אחת". בית הדין הרבני
(צילום: דוברות בתי הדין הרבניים )
יוזמת חקיקה נוספת של הקואליציה שמסמך העקרונות מציין התנגדות נחרצת אליה היא הרחבת סמכויות בתי הדין הרבניים גם לנושאים אזרחיים. במסמך נכתב כי יש למנוע את היוזמה הזו "מחשש ליצירת שתי מערכות דינים נפרדות בשתי ערכאות מקבילות לענייניים אזרחיים במדינה אחת".
עקרונות נוספים שמופיעים במסמך הם חיזוק מעמד הכנסת באמצעים שונים כמו הקמת ועדות חקירה פרלמנטריות, צמצום מספר השרים וסגני השרים, מניעת התפלגות ועריקה ממפלגות שלדברי התנועה "מעודדת שחיתות וטובות הנאה פרטיות של ח"כים", וביטול האפשרות להקים ממשלת חליפין. כמו כן, התנועה תומכת בהגבלת כהונה ראש הממשלה לשתי קדנציות והגדרת "כללים נוקשים להבטחת הגינות שלטונית ומניעת תפקידים שנובעים מכך שמדינת ישראל ראויה להנהגה מובילה ישרת דרך ונקיית כפיים".