2 צפייה בגלריה
 שנת הלימודים תיפתח כסדרה?
 שנת הלימודים תיפתח כסדרה?
שנת הלימודים תיפתח כסדרה?
(צילום: shutterstock)
על רקע המשך העלייה בתחלואת נגיף הקורונה, והעמדה שהציג ראש הממשלה נפתלי בנט בישיבת הקבינט לפיה אם קצב ההתחסנות במנה השלישית לא יהיה מהיר מספיק הממשלה תטיל הגבלות חמורות יותר, כשגם סגר הוא אופציה - מנכ"ל משרד הבריאות יגאל סלוביק דווקא אופטימי.
"התרחיש הסביר שלנו הוא ששנת הלימודים תיפתח כסדרה, ולכך אנחנו נערכים", אמר סלוביק ל-ynet. "אם קבינט הקורונה לא יחליט שהמדינה כולה תיכנס לסגר - שנת הלימודים תיפתח כסדרה ב-1 בספטמבר". לדבריו, שנת הלימודים במגזר החרדי תיפתח ביום ראשון הקרוב, וב-1 בספטמבר היא תיפתח בכל המדינה. עם זאת, הוא אמר שמשרדו נערך גם לתרחיש קיצוני של סגר, ובמקרה כזה תיבחן האפשרות של למידה מרחוק.
2 צפייה בגלריה
יגאל סלוביק
יגאל סלוביק
"נערכים לפתיחת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר". מנכ"ל משרד החינוך
(צילום: אבי אוחיון, לע"מ)
"אנחנו תמיד נערכים למצבי קיצון ולמקרה של קפיצה בתחלואה, הכפלות של הדבקות וגידול קיצוני בבידודים בשל חולים מאומתים", אמר סלוביק. "מצבים כאלה יכולים לתפוס אותנו בספטמבר, באוקטובר וגם במאי, ולכן חייבים להיערך גם לאירועים כאלה". לדברי סלוביק, משרד הבריאות מסכים עם משרד הבריאות על מודל הפיילוט שלפיו אם תלמיד ייבדק ויקבל תשובה חיובית הוא ייכנס לבידוד, ושאר התלמידים יעברו בדיקה באותו יום. תלמידים שיימצאו שליליים יחזרו לבית הספר ויעשו בדיקות מהירות במהלך ששת הימים הבאים.
"בשל מודל הבידודים שהיה נהוג עד כה הפסידו תלמידי בתי הספר כמיליון וחצי שעות לימוד, ואם נמשיך כך הם יפסידו הרבה יותר מזה", הסביר סלוביק. "לכן הצענו את המודל המקובל על ידי משרד הבריאות במסגרת הפיילוט שישמור על ההורים, הילדים והמורים, וישמור על רצף של למידה מתמשכת".

הפיילוט יתחיל ביום ראשון הקרוב במגזר החרדי, ובספטמבר הוא יחל גם במגזר הערבי, שם צפויים להתקיים לימודים מלאים בחודש זה. אחרי חגי תשרי הפיילוט יתקיים במערכת החינוך במגזר הכללי עד אמצע אוקטובר, ובהתאם לתוצאות יוחלט על ההמשך. לדברי סלוביק, בתי הספר במגזר החרדי קיבלו את ברכת גדולי התורה לביצוע הפיילוט, ובימים אלה רוכשת המדינה 200 אלף ערכות לבדיקות מהירות לבתי הספר במגזר החרדי.
המנכ"ל הדגיש כי לא ניתן לחייב תלמידים ומורים להיבדק, אך אלה שיסרבו לעשות זאת לאחר שיבואו במגע עם חולה מאומת - לא יוכלו להיכנס לבית הספר ויחויבו בבידוד. "אנחנו רוצים פתרון שיהיה הכי בטוח מבחינה בריאותית, אני לא רוצה לסכן את התלמידים, את המורים וגם לא את ההורים", אמר סלוביק. "אם אנחנו רוצים להצליח במודל שאנחנו ומשרד הבריאות מניחים על השולחן, עלינו לרתום את ההורים ואת הילדים. אם ההורים לא יסכימו לבדיקות - ניאלץ להחזיר את הילדים לבידוד".

בשבוע שעבר הודיעו במשרד החינוך כי "הלימודים יתקיימו ברצף ובשגרה החל מגני הילדים ועד כיתות י"ב, כולל מסגרות החינוך הבלתי פורמלי". במשרד מתכננים את פתיחתם של כל מוסדות החינוך בארץ ללמידה פרונטלית, ללא קשר לצבע הרשות במודל הרמזור. עוד מתוכנן כי הצהרונים ומערך ההסעות יפעלו כרגיל, ופעילויות בלתי פורמליות ימשיכו להיערך גם ברשויות כתומות ואדומות, בשטחים פתוחים.
במשרד הבריאות הודיעו לפני כמה ימים כי לפי התוכנית, שנכונה לשלב זה אולם בהחלט עשויה להשתנות, אם הרשות תוגדר בצבע כתום - בית הספר יידרש לפעול לצמצום מגעים, בין היתר באמצעות תוכנית "מגן חינוך", בדיקות מהירות, מעבר לקבוצות קטנות ושילוב של למידה מרחוק. סגירה של מוסד חינוך תתאפשר רק במקרה של זינוק משמעותי בתחלואה, ובהחלטה משותפת של מנהל המחוז ולשכת הבריאות.