ראש הממשלה בנימין נתניהו עקץ בצהריים (שלישי) את סביבתו, במהלך דיון בוועדת חוץ וביטחון של הכנסת - ופירט כיצד לדעתו יש לנהל את המשא ומתן מול חמאס לעסקת חטופים.
3 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין ובנימין נתניהו בועדת החוץ והביטחון של הכנסת
יולי אדלשטיין ובנימין נתניהו בועדת החוץ והביטחון של הכנסת
נתניהו בוועדה. מוקף באנשים שלא יודעים לחבר מילה למילה
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
"צריך להיות קשוח במשא ומתן. אי אפשר לתת ישר על ההתחלה הכול כי האויב ישר ירצה עוד", אמר נתניהו. "אני לא חושב שהייתה ממשלה שהייתה נתונה לכאלה דילמות", הוסיף ראש הממשלה, ואמר כי "דילמה אחת הייתה להביא את אלה שכבר הבאנו" - ורמז שיש כעת גם דילמה נוספת. לקראת סוף הדיון בסוגיה אמר נתניהו שהוא מחויב לשחרור החטופים, אבל שאינו "יכול להגיד אם יצא מזה משהו או לא".
בדיון המדיני-ביטחוני הסגור, נשאל ראש הממשלה בנימין נתניהו אם נושא ההסברה באנגלית מטופל מספיק טוב. "ברור שלא", ענה נתניהו. אחד הנוכחים הגיב: "זה פונקציה של כסף", ועל כך אמר נתניהו: "זה לא כסף. הבעיה היא שאין אנשים. אתה מוקף באנשים שלא יודעים לחבר מילה למילה". משרד ראש הממשלה גייס מתחילת המלחמה כמה דוברים לתקשורת הזרה - ובהם מארק רגב ששימש כדוברו של נתניהו בעבר; העיתונאית טל היינריך; ואילון לוי, שבכמה הזדמנויות הופיע בראיונות בעולם ובין השאר נשאל אם שחרור יותר אסירים פלסטינים בעסקת חטופים אינו אומר שחיי פלסטינים אינם שווי ערך לאלו של ישראלים.
ח"כ מרב מיכאלי תקפה את נתניהו על המדיניות שלו, ואמרה ש"אי-אפשר למוטט את חמאס בלי להביא את הרשות הפלסטינית פנימה". מיכאלי שאלה את נתניהו ארבע פעמים "מה זה ה'ניצחון המוחלט'", ומתי הוא יגיע. נתניהו לא השיב. עם זאת, רה"מ תקף את הרשות הפלסטינית בפתח דבריו, כמו גם את הדרישה הבינלאומית לתת לה את האחריות ב"יום שאחרי", ואמר: "להכניס את הרשות לעזה? זה להכניס גוף שמחויב להשמדת מדינת ישראל. אין הבדל ביעד שלו לעומת חמאס. זה גוף שמחנך ומשלם לטרור. השאיפה של כל המנהיגות הפלסטינית על כל גווניה היא להביא לחיסול הציונות".

על היחסים המתערערים עם ארצות הברית, אמר ראש הממשלה: "צריך להיות קו ברור. צריך להגיד לא ומי שלא יכול להגיד לא לארצות הברית - שלא יהיה ראש ממשלה". ח"כ מאיר כהן מיש עתיד הגיב: "אנחנו מדברים על 'האויב' האמריקני יותר מאשר על האויב החמאסי". יו"ר הוועדה ח"כ יולי אדלשטיין ביקש לציין בפרוטוקול שזה נאמר "בצחוק", וח"כ טלי גוטליב מהליכוד העירה: "מסתבר שארצות הברית לא באמת ידידה".
ח"כ זאב אלקין (הימין הממלכתי) שאל את נתניהו בנוגע לפעולה ברפיח, בצל הסיכום שהושג אמש בשיחתו של ראש הממשלה עם הנשיא ג'ו ביידן לגבי שליחת צוות שידון בנושא: "אם אתה אומר שתהיה בכל מקרה פעולה ברפיח, אז למה לשלוח את הצוות? על מה ידבר?". נתניהו השיב כי עדיין לא נקבע הרכב הצוות שיצא לוושינגטון, והדגיש שישראל תשמור על שליטה בטחונית על עזה.
כמו כן, נתניהו עדכן את השרים שאישר להכין פיילוט להכנסת עובדים פלסטינים בתחום הבניין לשטח ישראל. חברי הכנסת, בהם אלו מהליכוד, התרעמו. ח"כ גוטליב צעקה על נתניהו: "כל פועל פלסטיני שתכניס זה סיכון ביטחוני שנכנס לשטח המדינה". ח"כ משה סעדה: "מה זה אומר פיילוט? נראה אם נרצחים יהודים ואז נחליט אם להמשיך עם האיוולת הזו?".
גם שר הכלכלה ניר ברקת תקף את נתניהו על הסכמתו לפיילוט: "ראש הממשלה, זו טעות קשה לאשר את החזרת הפועלים הפלסטינים לישראל אחרי 7 באוקטובר. 170 אלף פועלים ממדינות שלום רק מחכים להחלטת ממשלה כדי להגיע והם לא מהווים שום סיכון לאזרחים. אל תחזור על הטעות שקדמה ל-7.10 בהכנסת פלסטינים שמקבלים מיליון דולר לרצח יהודי. אי-אפשר לקנות שקט ביטחוני בכסף".
3 צפייה בגלריה
ועדת החוץ והביטחון של הכנסת
ועדת החוץ והביטחון של הכנסת
נתניהו עדכן שאישר פיילוט להכנסת פועלים פלסטינים - והותקף ע"י ח"כים מהליכוד
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
3 צפייה בגלריה
טלי גוטליב, הועדה לביטחון לאומי
טלי גוטליב, הועדה לביטחון לאומי
ח"כ גוטליב. מי הידידה האמיתית?
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לשכת רה"מ פרסמה הבהרה מאוחר יותר, שלפיה "ראש הממשלה נתניהו לא אישר שום פיילוט בעניין הכנסת עובדים פלסטינים לישראל. להפך, ראש הממשלה הוא זה שקידם השבוע הבאת עובדים זרים מחו"ל. בעניין העובדים הפלסטינים, לבקשת גורמי הביטחון לפיילוט מוגבל, רה"מ אמר שהדבר יוצג לדיון ראשוני בפני הקבינט". בהבהרה נוספת, שעוסקת בתחום ההסברה, נכתב: "בניגוד לפרסומים, ראש הממשלה מאוד מעריך את העבודה של צוותו ושל מערך ההסברה הלאומי שפועל תחתיו - וכך בדיוק גם אמר בועדת חוץ וביטחון".
ראש האופוזיציה יאיר לפיד התייחס לדבריו של נתניהו על סביבתו הקרובה בנושאי הסברה, ומסר: "מר נתניהו, קבל טיפ ניהולי: אם במשך 15 שנה בשלטון לא הצלחת להקיף את עצמך באנשים שיודעים לחבר מילה-במילה - הבעיה היא אצלך".
אמש, כאמור, שוחח נתניהו עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, לראשונה זה יותר מחודש, וכשברקע ניצבת המתיחות הגוברת בין ירושלים לוושינגטון. בתום שיחתם, מהבית הלבן נמסר כי השניים דנו בהתפתחויות האחרונות בישראל ובעזה, כולל במצב ברפיח ובמאמצים להגביר את הסיוע ההומניטרי לעזה. נתניהו, מצידו, אמר כי "דיברנו על ההתפתחויות האחרונות במלחמה, לרבות המחויבות של ישראל להשיג את כל מטרות המלחמה: חיסול החמאס, שחרור כל חטופינו, והבטחה שעזה לא תהווה יותר איום על ישראל - תוך כדי מתן הסיוע ההומניטרי ההכרחי שמסייע להשיג את המטרות הללו".
בינתיים, בקטאר נמשך המו"מ בניסיון להשגת עסקת חטופים. ראש המוסד דדי ברנע שב כמתוכנן לפנות בוקר לארץ אחרי סבב שיחות ראשון - ובערב הוא ואלוף במיל' ניצן אלון ימסרו עדכון לקבינט המלחמה, שיתכנס לדיון. ברנע השאיר מאחוריו צוותי עבודה בדרג בכיר שימשיכו בשיחות, בעת שהוא ינהל את המשא ומתן מהארץ. למעשה אתמול הותנע רשמית המשא ומתן, והוא צפוי להיות ארוך וקשה. בקטאר אמנם הביעו אופטימיות זהירה, אך הדגישו כי הצדדים לא קרובים להסכם.