סוכנות הידיעות האיראנית "פארס" דיווחה הערב (שבת) על פיצוץ עז שנשמע באזור העיר נתנז במרכז איראן. לפי כלי תקשורת איראניים הפיצוץ היה בעיר באדרוד הסמוכה לנתנז.
סוכנות הידיעות אירנ"א דיווחה שהפיצוץ היה במרחק של כ-20 ק"מ ממתקן הגרעין בנתנז. הפיצוץ התרחש בזמן שבווינה מתנהלות שיחות בין המעצמות לאיראן על הצלת הסכם הגרעין.
1 צפייה בגלריה
תמונה מ-8 ביולי 2020, אחרי הפיצוץ בנתנז
תמונה מ-8 ביולי 2020, אחרי הפיצוץ בנתנז
תצלום לוויין של אתר הגרעין מ-8 ביולי 2020, אחרי הפיצוץ שיוחס לישראל
(צילום: EPA)
עדי ראייה דיווחו שהפיצוץ באזור נתנז לווה בהבזק אור בשמיים. לפי דיווחים כמה חלונות של בתים ניזוקו מהדף הפיצוץ. מושל נתנז מסר שהרקע לפיצוץ טרם ידוע, אך הטלוויזיה האיראנית דיווחה שלפי מקור ביטחוני הסיבה היא ניסוי במערכת הגנה אווירית "שמיועדת ליירט כל איום פוטנציאלי".
מפקד מערך ההגנה האווירית של איראן באזור נתנז אמר הערב לטלוויזיה האיראנית בשפה הערבית: "לפני זמן קצר מערכת טילי הגנה אווירית ביצעה ניסוי בשמי באדרוד ליד נתנז, אין סיבה לדאגה". דובר הצבא האיראני אמר גם הוא ש"אין ממה לדאוג" וציין כי "תרגילים שכאלה מתבצעים בסביבה בטוחה לחלוטין". איראן לא הודיעה מראש על כוונתה לבצע ניסוי במערכת ההגנה האווירית שלה.
בשנה שעברה נגרם נזק כבד לאתר העשרת האורניום בנתנז, בפיצוץ שאיראן מייחסת לישראל. הערב העביר ראש ממשלת ישראל נפתלי בנט הנחיה לכל השרים שלא להתייחס או להגיב לדיווחים מאיראן על הפיצוץ באזור נתנז, וזאת מתוך שמירה על חוסר בהירות אסטרטגית באיראן ובמערב.
אתמול, עם סיום היום החמישי של שיחות הגרעין בין איראן למעצמות בווינה, נשמע מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן פסימי למדי. הוא אמר כי "איראן לא מתנהגת ברצינות בכל הנוגע לחידוש הסכם הגרעין" והצהיר שאם המגעים המדיניים ייכשלו - לוושינגטון "יש אפשרות אחרות".
השתתפו בהכנת הכתבה: איתמר אייכנר