2 צפייה בגלריה
נשיא איראן חסן רוחאני בוחן צנטריפוגות בחודש שעבר, יום לפני פעולת החבלה בנתנז
נשיא איראן חסן רוחאני בוחן צנטריפוגות בחודש שעבר, יום לפני פעולת החבלה בנתנז
נשיא איראן חסן רוחאני בוחן צנטריפוגות בחודש שעבר, יום לפני פעולת החבלה בנתנז
(צילום: רויטרס)
דו"ח פנימי של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית חושף את היקף הנזק שלהערכתה נגרם בפיצוץ בחודש שעבר באתר העשרת האורניום בנתנז – פעולה שאותה ייחסה טהרן לישראל. לפי הדו"ח שנשלח למדינות החברות בסוכנות והגיע לידיהם של כלי תקשורת שונים, במתקן התת-קרקעי פועלים נכון לסוף מאי כ-20 מצבורים של צנטריפוגות מדגמים שונים, כשלפי גורם דיפלומטי בכיר המספר הזה לפני הפיצוץ במתקן עמד על בין 35 ל-37.
לפי הדו"ח של סבא"א, גם כמות האורניום שאיראן העשירה מאז הפיצוץ במתקן פחתה באופן משמעותי. בעוד בדו"ח הרבעוני הקודם שפרסמה סבא"א צוין כי איראן צברה עוד 525 ק"ג של אורניום מועשר, בדו"ח הנוכחי מוערכת הכמות של האורניום המועשר החדש רק ב-273 ק"ג – הכמות הנמוכה ביותר מאז הדו"ח שפרסמה סוכנות הגרעין באוגוסט 2019.

איראן מעולם לא חשפה מה היקף הנזק שנגרם לאתר בנתנז – אתר העשרת האורניום המרכזי שלה – אך גורמים ברפובליקה האיסלאמית התעקשו כי יכולת העשרת האורניום בו לא נפגעה, וטהרן התקינה שם בתגובה צנטריפוגות מדגם מתקדם יותר. איראן טענה כאמור כי מאחורי הפעולה עמדה ישראל, ואיימה "לנקום בציונים". השלטונות בה פרסמו בהמשך תיעוד של חשוד בפעולת החבלה, שלדבריהם נמלט מהמדינה לאחר מכן.
בדו"ח של סוכנות הגרעין מצוין כי כמות האורניום המועשר שצברה איראן בסך הכול, מאז החלה להפר את הסכם הגרעין במחאה על פרישת ארה"ב מההסכם והחזרת הסנקציות האמריקניות, עומדת כעת על 3,241 ק"ג. לפי סבא"א, הכמות הזו כוללת 62.8 ק"ג של אורניום שהועשר לרמה של 20%, ו-2.4 ק"ג של אורניום שהועשר ל-60% – הרבה מעבר לרמת ההעשרה המקסימלית שנקבעה בהסכם הגרעין, העומדת על 3.67%. איראן מתקרבת ברמה הזו לרמה הנדרשת לפצצה גרעינית – 90%.
2 צפייה בגלריה
המתקן בנתנז
המתקן בנתנז
הצנטריפוגות בנתנז. גם כמות האורניום החדש שנצברה פחתה
(צילום: EPA)
בסוכנות הידיעות AP דיווחו כי מהדו"ח של סבא"א מתברר גם כי ההגבלות שמטילים השלטונות בטהרן על פקחי הגרעין נרחבות הרבה יותר משדווח בעבר. עד עתה דיווחה סוכנות הגרעין כי מאז 23 בפברואר, ובמסגרת ההפרות האיראניות של ההסכם, הפקחים אינם מורשים לקבל גישה לתיעודים ממצלמות המתעדות את המתרחש בתוך אתרי הגרעין האיראניים. אולם כעת לפי הדו"ח גם נתונים נוספים שמועברים ישירות לפקחים דרך חיישנים שונים לא מתקבלים יותר. במסגרת הסכם הגרעין, סבא"א התקינה כ-2,000 חיישנים שונים על חומרים גרעיניים שונים וציוד במתקנים של איראן. החיישנים הללו אמורים להזרים את המידע שהם אוספים ישירות לסוכנות הגרעין.
בעקבות ההגבלות שמוטלות כעת על סבא"א, הדו"ח שנחשף אמש הוא הראשון שבו היא לא קובעת במפורש את כמויות האורניום שצברה איראן, ומדגישה כי מדובר בהערכה בלבד. איראן הגיעה להסכם זמני מול סבא"א שבמסגרתו היא ממשיכה לשמור את התיעודים מהמצלמות באתרי הגרעין שלה, אך היא מאיימת כי אם לא יושג הסכם סופי מול ארה"ב להסרת הסנקציות מעליה – היא תמחק את התיעודים הללו. תוקפו של ההסכם הזמני הסתיים בשבוע שעבר, אך יו"ר סבא"א רפאל גרוסי הצליח ברגע האחרון להאריכו בחודש נוסף.
בדו"ח החדש של סבא"א נמתחת גם ביקורת קשה על השלטונות ברפובליקה האיסלאמית, בעקבות שרידי האורניום שנמצאו בעבר בשלושה מתקנים לא-מוכרזים באיראן. לפני שלושה חודשים מנעו בריטניה, צרפת וגרמניה החלטה שקידמה ארה"ב בוועד נציגי 35 המדינות החברות בסבא"א, בעקבות גילוי הממצאים הללו. במקום זאת, היו"ר גרוסי הודיע כי יפתח בשיחות בנושא מול טהרן, אולם כעת הודיע כי סבא"א לא קיבלה ממנה הסבר מספק לשרידי האורניום.

"אחרי חודשים ארוכים, איראן לא סיפקה הסבר מספק לנוכחות של חלקיקי חומר גרעיני באף אחד משלושת האתרים שהסוכנות ערכה בהן בדיקות", כתב גרוסי בדו"ח. "היעדר ההתקדמות בהבהרת השאלות של הסוכנות בנוגע לנכונות ולשלמות של ההצהרות של איראן משפיע קשות על יכולתה של הסוכנות לספק ערבויות לטבעה האזרחי של תוכנית הגרעין האיראנית".
הביקורת הקשה הזו בדו"ח מציבה כעת את המעצמות האירופיות שמנעו את פרסום הודעת הגינוי כלפי איראן במצב מביך מעט, כיוון שגם עתה גינוי שכזה עלול לסבך את שיחות הגרעין שמתנהלות כעת בווינה בין איראן לארה"ב, בתיווכם של האירופים. השיחות בווינה על הצלת הסכם הגרעין עדיין נמשכות, ומוקדם יותר מסר משרד החוץ בטהרן כי הושגה בהן התקדמות משמעותית – אך לדבריו הצדדים עדיין צריכים להגיע להסכמה על כמה סוגיות משמעותיות.
פורסם לראשונה: 23:14, 31.05.21