2 צפייה בגלריה
הסוהרת "הילה" שהעידה כי נאנסה בכלא על ידי המחבל מחמוד עטאללה
הסוהרת "הילה" שהעידה כי נאנסה בכלא על ידי המחבל מחמוד עטאללה
הסוהרת "הילה" שהעידה כי נאנסה בכלא על ידי המחבל מחמוד עטאללה
(צילום: גיל נחושתן , EPA)
ועדת הבדיקה הממשלתית לאירוע בריחת האסירים הביטחוניים מבית הסוהר גלבוע מתחה ביקורת על התנהלות בית הכלא ברקע פרשת "הסרסור בסוהרות", שעלתה במהלך חקירת הבריחה. בדוח שפורסם היום (רביעי) הוועדה אמנם לא קבעה ממצאים עובדתיים בנושא, שכן הפרשה מצויה בהליכים משפטיים, אך העירה בין היתר על מעמדו הבעייתי של דובר האגף הביטחוני בבית הכלא, ועל היעדר הבקרה על פעילות גורמי המודיעין.
פרשת "הסרסור בסוהרות" החלה בשנת 2015, אז הילה, חיילת בשירות סדיר ששירתה כסוהרת בכלא גלבוע, נאנסה לטענתה על ידי אסיר העולם הביטחוני מחמוד עטאללה. בהמשך התברר שבכירים בכלא נענו לדרישותיו של עטאללה כדי לקבל מידע מודיעיני, ושיבצו סוהרות צעירות באגף הביטחוני שבו ישב - שם הוא אנס אותן וביצע בהן מעשים מגונים.
בחודש מרץ, חמש שנים אחרי שבפרקליטות ובשב"ס טייחו את הפרשה, פרקליט המדינה עמית איסמן הודיע כי בכפוף לשימוע יוגשו כתבי אישום ראשוניים בעקבות שיבוץ הסוהרות לפי דרישתו של עטאללה, שיואשם באינוס הסוהרת-חיילת "הילה" ובמעשים מגונים. מפקד הכלא לשעבר באסם קשקוש והקצין המודיעין ראני באשא יואשמו בהפרת אמונים.

פרשת בריחת האסירים התרחשה ב-6 בספטמבר 2021, בערב ראש השנה, אז שישה אסירים ביטחוניים, בהם המחבל זכרייה זביידי, נמלטו מכלא גלבוע באמצעות מנהרה שחפרו. השר לביטחון הפנים דאז עמר בר-לב דאז הקים את ועדת הבדיקה הממשלתית למחדל הבריחה, שהתחילה את עבודתה בנובמבר 2021. מפקד כלא גלבוע בזמן בריחת האסירים, גונדר משנה פרדי בן שטרית, התוודה אז לראשונה בעדות תחת שבועה כי בתקופה שקדמה לכהונתו בכלא, "סרסרו בחיילות למען סיפוק צרכים מיניים לאסיר ביטחוני".
בדוח הוועדה שהוגש כאמור היום צוין כי "בדיונים עלתה הפרשה החמורה שזכתה לכינוי 'הסרסור בסוהרות', שבמסגרתה, לפי הנטען, אסיר ביטחוני בבית הסוהר גלבוע שהיה דובר אגף הטריד מינית ואף תקף מינית סוהרות ביטחון. לבקשת אותו אסיר, שלח קצין המודיעין של בית הסוהר את הסוהרות ללוות אותו, תוך הבנה שהוא יטריד אותן, ורצון להשיג שקט באגף הביטחוני. הסוהרות התלוננו למפקדיהן על הפגיעה, אך לא נעשה די לבירור תלונתן". הוועדה ציינה כאמור כי "האירוע מצוי כעת בהליכים משפטיים פליליים ואזרחיים, ולכן הוועדה לא קבעה ממצאי עובדה בנושא זה".
2 צפייה בגלריה
המשך עדותו של פרדי בן שטרית בוועדת החקירה
המשך עדותו של פרדי בן שטרית בוועדת החקירה
"התגובה הרשמית של שב"ס לעדותו - בלתי ראויה". גנ"ם פרדי בן שטרית
(צילום: שאול גולן)
עם זאת, הוועדה ציינה בדוח כי הטיפול שהעניק שב"ס לטענות הסוהרות לפגיעה או הטרדה מינית בכלא גלבוע מלמד על כמה נושאים שבבדיקתה, ולכן עסקה בכמה היבטים. חברי הוועדה קבעו כי אופן הטיפול בתלונותיהן של הסוהרות "מלמד, בין השאר, על מעמד 'דובר האגף' ועל הסכנה אם אין מקפידים על גבולות תפקידו. הוא מלמד על המעמד הכמעט בלעדי של גורמי המודיעין בקשר לאסירים הביטחוניים, ועל היעדר בקרה אמיתית על פעילותם. הוא מלמד על מעורבות השר במינויים ובהעברה מתפקיד בשב"ס".
הוועדה העירה בדוח גם על אופן התייחסות שב"ס ודוברות הארגון לפרשת הסרסור בסוהרות כאשר נחשפה לראשונה. בדוח נכתב כי בעת שהתקיימו בנוגע לפרשה כמה ישיבות בוועדות הכנסת, "ההודעה הראשונית מטעם דוברות שב"ס הכחישה את עצם קרות האירועים. גם לאחר מכן בכירי שב"ס פקפקו בכך שהאירועים החמורים אכן התרחשו במציאות, ואילו חברי כנסת הפצירו בהם שלא לשלול את הדבר". חברי הוועדה הדגישו: "מתברר שחברי הכנסת הם שצדקו. גם לאחר שפרשה חמורה זו עלתה לפנינו בעדותו של מפקד בית הסוהר גלבוע, גנ"ם בן שטרית, התגובה הרשמית המיידית של שב"ס לעדותו הייתה בלתי ראויה".