6 צפייה בגלריה
הסוהרת "הילה" והמחבל עטאללה
הסוהרת "הילה" והמחבל עטאללה
הסוהרת "הילה" והמחבל עטאללה
(צילום: גיל נחושתן , EPA)
הסוהרת הילה (שם בדוי), שב-ynet נחשפה עדותה שלפיה נאנסה על-ידי המחבל מחמוד עטאללה בכלא גלבוע, בירכה על החלטת פרקליט המדינה עמית איסמן להגיש כתבי אישום בפרשה שזכתה לכינוי "הסרסור בסוהרות". לצד זאת היא קראה להקים ועדת חקירה שתבדוק את טיוח הפרשה, לטענתה, ותקפה את מפקדיה שלדבריה הפקירו אותה לגורלה.
פרשת "הסרסור בסוהרות" החלה בשנת 2015, אז הילה, חיילת בשירות סדיר ששירתה כסוהרת בכלא גלבוע, נאנסה לטענתה על ידי אסיר העולם הביטחוני מחמוד עטאללה. בהמשך התברר שבכירים בכלא נענו לדרישותיו של עטאללה כדי לקבל מידע מודיעיני, ושיבצו סוהרות צעירות באגף הביטחוני שבו ישב - שם הוא אנס אותן וביצע בהן מעשים מגונים.
6 צפייה בגלריה
הסוהרת "הילה"
הסוהרת "הילה"
"דורשת ועדת חקירה שתבדוק את טיוח הפרשה". הסוהרת הילה
(צילום: דנה קופל)
"חודשים ארוכים טולטלתי נפשית, הושפלתי ונלחמתי נגד המערכת עד טיפת דמי האחרונה, הכול כדי להביא את היום המבורך הזה", אמרה. "ידעתי מההתחלה שהאמת והצדק איתי. אני סומכת על בית המשפט שיעשה את הצדק אחרי שישמע מה נעשה בין כותלי בית הסוהר הזה, עם חיית הטרף הזו".
מנגד, היא עדיין זועמת על כך שלטענתה גורמים במערכת אכיפת החוק ניסו לקעקע את עדותה. "למרות שעברתי רדיפה, וניסו להציג אותי כפרוצה במטרה לייאש אותי ולגרום לי להיעלם. הוכחנו בחקירה שעברתי מעשי אונס ברוטליים על ידי מחמוד עטאללה ועל ידי המערכת. דרשתי מהמפקדים שלי שיוציאו אותי משם אבל לא שמעו לי. הביאו אותי אליו, ללוע האריה, על מגש".
הילה הוסיפה: "אנחנו גם לא עוצרות כאן. כל הסוהרות, ועורכת הדין שלנו, כולנו דורשות להתקדם לעבר ועדת חקירה שתבדוק את טיוח הפרשה מאז 2018. זהו המוצא האחרון מבחינתי. זה מה שיביא לי את השקט הנפשי ויענה לי על השאלה מי התיר את גופנו ונפשנו. לגבי ניסים פיניש, קצין המודיעין שסירסר בי - לא ננוח ולא נשקוט עד שיוגש גם נגדו כתב אישום".
6 צפייה בגלריה
באסם קושקוש
באסם קושקוש
לא תיעדו את התלונות. ראני באשא ובאסם קשקוש
(צילום: שירות בתי הסוהר)
6 צפייה בגלריה
ניסים פיניש
ניסים פיניש
קצין המודיעין ניסים פיניש. "לא נשקוט עד שיוגש גם נגדו כתב אישום"
(צילום: דוברות שב"ס)
בשנתיים שלאחר טענותיה של הילה, ארבע חיילות-סוהרות נוספות התלוננו בפני קצין המודיעין בכלא ראני באשא ובפני מפקד הכלא באסם קשקוש, וסיפרו שעטאללה מבצע בהן מעשים מגונים. השניים לא תיעדו את התלונות והחזירו את הסוהרות להמשיך לעבוד באותו אגף. ב-2017 כמה מהסוהרות אף התלוננו על עטאללה במשטרה, אך לא נפתחה חקירה.
על פי הודעת פרקליט המדינה, כתבי האישום - בעבירות של מרמה והפרת אמונים ושל אי-מילוי חובה רשמית - יוגשו נגד באסם קשקוש וראני באשא. השניים כבר נחקרו בפרשה לפני כחמש שנים, אלא שאז החליטו בשב"ס ובפרקליטות שאין מקום להעמידם לדין וסגרו את התיקים נגדם. אתמול, אחרי חקירה מחודשת, הודיע פרקליט המדינה שהוא הופך את ההחלטה. בנוסף יועמד לדין מחמוד עטאללה - גם כן בכפוף לשימוע - בגין עבירות של אונס ומעשים מגונים בהילה ובגין עבירות של מעשים מגונים בשתי סוהרות נוספות. התיק נגד ניסים פיניש, שהיה קצין המודיעין בכלא בתקופה שבה נאנסה "הילה", נסגר מחוסר ראיות.
ב-2018 חשף כתב ynet ו"ידיעות אחרונות" לירן לוי, אז בערוץ 20, חשד שלפיו סוהרות בכלא גלבוע אולצו להשתבץ באגפים הביטחוניים והוטרדו מינית. החשיפה זכתה תחילה להכחשה גורפת של שב"ס ולהתעלמות תקשורתית. רק לאחר כמה שבועות נפתחה חקירת משטרה. ב-2019 החליט המשנה לפרקליט המדינה מומי למברגר לסגור את תיקי החקירה נגד קציני השב"ס ששמם נקשר בפרשה. במקביל, פרקליטות מחוז צפון הגישה כתב אישום נגד עטאללה על מעשים מגונים בשלוש סוהרות ומשפטו מתנהל בבית משפט השלום בנצרת.
6 צפייה בגלריה
המשך עדותו של פרדי בן שטרית בוועדת החקירה
המשך עדותו של פרדי בן שטרית בוועדת החקירה
"סרסרו בחיילות". פרדי בן שטרית בעדותו, שפוצצה את הפרשה
(צילום: שאול גולן)
הפרשה עלתה מחדש לכותרות לפני כשנה וחצי, בוועדת הבדיקה הממשלתית למחדל בריחת האסירים הביטחוניים מכלא גלבוע. בעדות תחת שבועה בפני הוועדה, התוודה מפקד כלא גלבוע בזמן הבריחה, גונדר-משנה פרדי בן שטרית, שבתקופה שקדמה לכהונתו בכלא "סירסרו בחיילות למען סיפוק צרכים מיניים לאסיר ביטחוני". עדותו עוררה סערה ופרקליט המדינה עמית איסמן, בצעד חריג, הורה על פתיחת תיק החקירה מחדש.
עו"ד קרן ברקעו"ד קרן ברקצילום: עמיר צוק
עו"ד אייל אלון, שמייצג את באסם קשקוש, מסר: "מפקד כלא גלבוע לשעבר קיבל בתדהמה את החלטת פרקליט המדינה להזמינו לשימוע. התיק נגדו נסגר מחוסר אשמה על ידי הפרקליטות עצמה - משמע הפרקליטות סברה שלא דבק רבב במעשיו. מכונה משומנת של יחסי ציבור ותהודה תקשורתית חסרת תקדים הניבה פתאום במטה קסם על אותן עובדות הודעה על כוונה להגיש כתב אישום. יש חשש ממשי שלא ראיות מקצועיות הובילו להחלטה, אלא שיקולים זרים המחייבים בדק בית אמיתי.
"כתב החשדות כפי שנמסר למפקד הכלא מייחס לו עבירה כלפי סוהרת בודדת אחת בלבד. כל ניסיון לשרבב את שמו לסוהרות נוספות או לזמנים שכלל לא שימש מפקד הכלא הוא ניסיון השחרה ועיוות דין. מפקד הכלא בטוח במעשיו ובצדקת דרכו. להאשימו היום, אחרי למעלה מחמש שנים, זו פגיעה אנושה בכל כללי הצדק. חבל שכך מתנהלים הדברים בפרקליטות, דבר שממחיש יותר מכל את הנחיצות בגוף שיבקר ויבדוק את ההתנהלות בפרשה העגומה הזאת".
6 צפייה בגלריה
הכותרת
הכותרת
שובצה באגף של עטאללה, בהוראת קצין המודיעין. אחת הסוהרות
( צילום: EPA)
עו"ד אייל בסרגליק, שמייצג את ראני באשא, מסר: "עד כה אף גורם לא פנה אלינו בהודעה כפי שהוצאה לתקשורת. כך או כך, מלכתחילה לא היה מקום לחקור בשנית את קצין המודיעין באשא, ובוודאי לא להגיש נגדו כתב אישום בכפוף לשימוע. בפרט הדברים נכונים כאשר התיק בעבר נסגר והוא נחקר בעיקר על כיצד הגיע פלייסטיישן לעטאללה ולא על שום דבר חדש. אנחנו נדרוש את החומרים שעד כה לא קיבלנו בשל החקירה, נפריך את הטענות כלפי מרשנו וצדקתו וחפותו יוכחו".
עו"ד קרן ברק, שמייצגת את הסוהרות, מסרה: "אחרי לחצים כבדים שהפעלנו נחשפה החובבנות שבה נוהלה החקירה ב-2018 וכעת כולם מבינים שאכן התרחשו מעשי זוועות בחיילות צה"ל וסוהרות בכלא גלבוע, ושהמערכת ניסתה לטשטש ולטייח זאת. היום, כשכבר ברור שסוף סוף לאחר מאבק נחוש ועיקש שיוגשו כתבי אישום נגד אנשי שב"ס, ברור לכל כי הונחה תשתית ראייתית להקמת ועדת חקירה כדי לחשוף את עומק השחיתות והטיוח. בעניין קצין המודיעין ניסים פיניש, אגיש ערר ואדרוש מהפרקליטות להמשיך לאסוף עדויות נגדו כדי שיעמוד לדין".