בעיצומה של יממה שבה הירי ברהט לא מפסיק הגיע אחר הצהריים (ראשון) מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי לסיור שטח בעיר, וביקר בבית הקפה ומבנה מפעל הפיס שספגו אש. הוא קיבל סקירה ממפקד מחוז דרום וממפקד מרחב נגב על מקרי הירי, ובתום הערכת המצב הכריז: "משטרת ישראל רואה בירי לעבר בתי קפה והיכל תרבות כטרור - ולא משנה מה המניע לירי". בד בבד נכנסו לעיר כוחות משטרה מתוגברים שערכו גל מעצרים וחיפשו אחר נשק בלתי חוקי. 11 חשודים נעצרו ונתפס M-16 שהוסתר בארגז חול בגן ילדים. למרות זאת, זמן קצר לאחר שעזב המפכ"ל את העיר שוב נורו בה יריות, ונגרם נזק לבתים בשכונה 12.
הבוקר ירו אלמונים לאור יום לעבר שני בתי עסק של משפחת אלעוברה בעיר. לא היו נפגעים מהירי. שעות קודם לכן נערה בת 14 נפצעה באורח בינוני מקליע תועה שחדר לביתה ופגע בבטנה בחילופי ירי בין משפחת אלעוברה למשפחת בחירי. המקרים הללו מצטרפים ליריות שהיו החודש לעבר בתי קפה בעיר.
7 צפייה בגלריה
המפכ"ל בסיור שטח ברהט מקבל סקירה ממפקד מחוז דרום וממ"ר נגב על אירועי הירי מהימים האחרונים
המפכ"ל בסיור שטח ברהט מקבל סקירה ממפקד מחוז דרום וממ"ר נגב על אירועי הירי מהימים האחרונים
המפכ"ל בסיור ברהט
(צילום דוברות המשטרה)
7 צפייה בגלריה
המפכ"ל בסיור שטח ברהט מקבל סקירה ממפקד מחוז דרום וממ"ר נגב על אירועי הירי מהימים האחרונים
המפכ"ל בסיור שטח ברהט מקבל סקירה ממפקד מחוז דרום וממ"ר נגב על אירועי הירי מהימים האחרונים
יעקב שבתאי מקבל סקירה על האלימות
(צילום דוברות המשטרה)
7 צפייה בגלריה
כוחות משטרה עצרו 11 חשודים שהיו מעורבים באירועי ירי ברהט
כוחות משטרה עצרו 11 חשודים שהיו מעורבים באירועי ירי ברהט
כוחות המשטרה בגל המעצרים ברהט
(צילום: דוברות המשטרה )
במהלך הפשיטה ברהט נעצרו, כאמור, 11 חשודים - ונתפס נשק מסוג M-16 שהוסתר בארגז חול בגן ילדים. בחיפוש אחר, נתפס אקדח. במשטרה אומרים שמתחילת השנה נתפסו 17 כלי נשק ברהט, שני מטעני חבלה ושני רימונים, והוגשו 14 כתבי אישום בגין אחזקת אמצעי לחימה וירי.
במהלך הערכת מצב עם המפכ"ל, ציין מפקד המחוז הדרומי פרץ עמר שמשטרת ישראל ושוטרי המחוז הדרומי "פועלים בנחישות בכדי להיאבק בנגע השימוש בנשק הלא חוקי ולהביא ביטחון לתושבי העיר רהט". לדבריו, "מדובר במלחמה".
בסיום הערכת המצב הוחלט כי במסגרת המאבק בירי ברהט, משטרת המחוז תתגבר את הכוחות הפועלים בעיר בשוטרים ובלוחמי מג"ב. "משטרת המחוז תפעל ללא פשרות כנגד פורעי החוק בכלל האמצעים העומדים לרשותה", נמסר מהמשטרה.
המפכ"ל עצמו הבטיח: "נשקיע ברהט כוחות גדולים לצד אמצעים רבים בכדי להעמיד את העבריינים לדין. כבר היום החלה פעילות כזו שהביאה לתפיסת מספר כלי נשק ולמעצר מספר חשודים, אך זו רק ההתחלה והיא תלך ותתגבר. כל מי שיישא נשק לא חוקי ויסכן אזרחים תמימים - שיידע שדמו בראשו". כאמור, זמן קצר אחרי שעזב שבתאי את רהט, ולמרות איומיו, נורו יריות בשכונה 12 - ולפי המשטרה גם הן קשורות לסכסוך המשפחות בעיר. כוח משטרה הגיע לזירה, אסף ממצאים ופתח בחקירה.
7 צפייה בגלריה
יריות לעבר מתחם מסעדות ברהט
יריות לעבר מתחם מסעדות ברהט
תיעוד מתוך רגעי הירי לעבר מתחם מסעדות בעיר

מפקד תחנת רהט, סגן-ניצב עמוס דמרי, אמר כי אירועי הירי האחרונים נובעים מסכסוך משפחות שנמשך כבר שלושה שבועות בין "שתי משפחות שמרבות להעסיק אותנו". הוא הוסיף: "אני רוצה לחזק את התושבים שעושים המון בשביל לעצור את הנוער הפורע בעיר. יחד עם זאת, לאור האירועים של הלילה אנחנו רואים שזה לא מספיק - ואנחנו ניכנס עם כוחות נוספים במהלך השבוע על מנת להחזיק את הביטחון ואת תחושת הביטחון לעיר".

הפגיעה בכיס, והקושי של המשטרה: מי יורה מבתי החמולות?

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב השתתף אף הוא בהערכת המצב, ומסר: "האירועים ברהט קשים, והמפתח להתמודד עימם הוא בהמשך של יוזמה משטרתית רציפה וקבועה מבוססת מודיעין. בטווח המיידי נוכחות משטרתית מוגברת, ואילו בטווח הבינוני והארוך נוכחות מודיעינית מוגברת מחד, ומאידך אכיפה נוקשה כלפי העבריינים ומי שמשתף פעולה עמם, ומאפשר להם פעולה ומחסה. לצורך כך בכוונתי לדון בשיפור הדרכים לאכיפה עם שר המשפטים ועם היועצת המשפטית לממשלה. אי אפשר לסבול את המחשבה שתושבי העיר רהט חיים תחת איום שכזה".
מהמשטרה נמסר כי על מנת לפגוע בכיסם של העבריינים, תוסט יחידה שלמה לאכיפה כלכלית לרהט. עוד נמסר, כי אחת הבעיות שאיתן מתמודדת משטרת ישראל היא ירי מבתים פרטיים ועל כן תפעל המשטרה לשינוי גישה משפטית בעניין. המטרה היא להגיש כתב אישום על ירי נגד בעל הבית גם מבלי להעלות על זהותו של היורה, שכן כיום ברגע שלא מאתרים את היורה אין כל ענישה כלפי בעל הבית. מדובר לעיתים במבנים רבי-קומות שבהם מתגוררות משפחות מורחבות, ולא ניתן לשייך את הירי לחשוד ספציפי. "בנוסף יינקטו צעדים מבצעיים נוספים שלא ניתן לפרט", הדגישו במשטרה.
במקביל לביקור המפכ"ל, בית משפט השלום בבאר שבע האריך עד מחר את מעצרם של מוחמד ורושדי בחירי, החשודים כי היו מעורבים בתקריות הירי במהלך הלילה ברהט. זאת, על רקע סכסוך בין משפחת אלעוברה ובחירי. על פי החשד הם ירו לעבר בני משפחת אלעוברה. השניים נעצרו על פי מידע מודיעני בלבד, והמשטרה לא הצליחה לאסוף ראיות שקושרים אותם ישירות לירי.
7 צפייה בגלריה
חנות בגדים לעברה ביצעו את הירי
חנות בגדים לעברה ביצעו את הירי
חנות בגדים שנפגעה מהירי
(צילום: רועי עידן)
7 צפייה בגלריה
הקליעים שאספו
הקליעים שאספו
הקליעים שנאספו במרכז הקניות
השופט רענן גלעדי הבהיר לשוטרים כי המידע המודיעיני מנוסח בקיצור רב ובאופן חסר. "המידע המודיעני אשר מוצג לבית המשפט צריך להיות מפורט וצריך לאפשר לבית המשפט לקיים בעצמו ביקורת על טיבו, מהימנותו והנסיבות האופפות אותו". השופט אמר כי מדובר בחשד סביר מינימלי בלבד, ויש לקוות כי בדיון מחר היחידה החוקרת תגיע עם מידע מודיעיני מפורט.

התושבים מפוחדים: "הילדים עם הידיים על האוזניים כל הלילה, אבל התרגלנו"

הירי הבלתי-פוסק ממשיך לעורר חשש גדול בקרב התושבים, שרבים מהם מפחדים להתראיין ולדבר בשמם. "זה מפחיד. אחר כך המשטרה לא תגן עליי. אני לא רוצה להיות מעורב בסכסוכים", אמר אחד התושבים. תושב אחר שיתף: "ההרגשה שלי ושל רוב התושבים היא שהמשטרה מפקירה אותנו לפשע ולארגוני הפשיעה. לא מעניין אותה החיים שלנו, הביטחון שלנו. אפילו אם ייראו מישהו יורה במישהו הם ימשיכו בדרכם כאילו לא קרה כלום. אנחנו לא מאמינים למשטרה יותר".
בעלת החנות הסמוכה לחנות המותגים שנפגעה הבוקר מירי, שביקשה גם היא שלא להזדהות בשמה, אמרה: "אני לא מפחדת לדבר כי זה לא קשור אליי. מה שקורה מפחיד. כל הלילה לא ישנו. גם הילדים. הילדים שמו את הידיים על האוזניים כל הלילה. אבל אנחנו התרגלנו לזה. בזמן האחרון זה נהיה בלתי נסבל".

7 צפייה בגלריה
היורים מרהט
היורים מרהט
תמונות שהעלו היורים לרשתות החברתיות
בעל חנות הסמוכה למקום הירי הבוקר אמר: "זה מצב בלתי נסבל. זה פוגע הרבה בעסקים. אני מאשים את המשטרה וראש העיר. למשטרה יש את הכלים לפעול. היא יכולה לשים את האשמים מאחורי סורג ובריח. הם יודעים מי ירה. יש מצלמות, יש הכול. כשרוצים למצוא את האשמים - מוצאים. המצב ככה כבר חודש. פגיעה בשלושה עסקים בבוקר אחד זה לא סתם. זו רשת של מחבלים. זו לא בעיה של סכסוכי משפחות. זה חיסול חשבונות. זה עולם תחתון. ראש העיר יכול ללחוץ על המשטרה. אבל הוא כל הזמן על הפייסבוק, הוא חלש".
"הילד שלי לא הלך לבית הספר כבר שלושה חודשים", סיפר תושב נוסף. "אני רוצה שיהיה סגר על כל העיר. אתמול לא ישנו בלילה. מאיפה כל התחמושת הזאת?", תהה אחר. "אנחנו עיר של 80,000 איש. 50,000 צעירים. הם אלה שיתחמשו בעתיד כי הם יודעים שאין משטרה שתגן עליהם".
"אם יש משטרה שרוצה לטפל בזה היא יכולה. מה שקורה זה בגלל המשטרה. פשוט אין ביטחון", אמר צעיר בן 23 המתגורר בעיר. "אני צעיר אבל אני עובד ויש לי מפעל. אני רואה את המצב אחרת. אי אפשר להתקדם במצב ביטחוני כזה. אנשים שיש להם נשק? זה לא הפיתרון. אם מישהו רוצה לפגוע בי. הוא יעשה את זה. המצב פה כמו בעזה. עד שש בבוקר היה ירי. איפה הייתה המשטרה? אם הייתה רוצה, אפשר היה לעשות פה סדר תוך שלוש שעות. אבל היא לא רוצה".
פורסם לראשונה: 16:07, 24.04.22