2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה לידה
אילוסטרציה לידה
בית החולים אסותא ראשון לציון
(צילום: שאטר סטוק , קובי קואנקס)
חוזרים לחפש את האם הביולוגית: השופטת חני שירה, מבית משפט לענייני משפחה בראשון לציון, נעתרה הבוקר (רביעי) לבקשת ארבע הנשים ופרקליטיהן, והחליטה לאפשר להן לבצע בדיקה גנטית, כדי לבדוק אם אחת מהן היא אם התינוקת שנולדה בפרשת החלפת העוברים באסותא ראשון לציון. אישה נוספת, החמישית במספר, צפויה להגיש בקרוב בקשה דומה, וצפוי שבית המשפט יאשר גם לה לערוך את הבדיקה.
בית המשפט אף אישר לבצע את אותה בדיקה לכל 22 הנשים הנמצאות ברשימת משרד הבריאות ואסותא כבעלות פוטנציאל להיות אם התינוקת, אם לא תימצא שום התאמה בין התינוקת לאחת מארבע הנשים, המיוצגות על ידי עורכי הדין דורי כספי, שמואל מורן ושירה פרידן. מאז שנולדה, גדלה התינוקת בבית היולדת ובן זוגה, אף שאין התאמה גנטית ביניהם.
ממצאי אסותא ומשרד הבריאות מעלים כי ארבע הנשים המשתייכות לקבוצה של 22 הנשים, הן בעלות סיכוי סביר לקשר גנטי לתינוקת. השופטת שירה הדגישה את חשיבותו של "קשר דם", ואת זכותה של התינוקת לדעת את זהותה הביולוגית. חיזוק לעמדת השופטת קיים בפסק הדין של בית המשפט העליון.
2 צפייה בגלריה
דורי כספי,  שמואל מורן, שירה פרידן
דורי כספי,  שמואל מורן, שירה פרידן
נציגי העותרות, עורכי הדין דורי כספי, שמואל מורן ושירה פרידן
בית המשפט דחה על הסף את הטענה של היולדת ופרקליטיה כי התביעה של ארבע הנשים הוגשה ממניעים כלכליים פסולים, והגדיר אותה כבלתי ראויה. "לכל אחת מהנשים סיפור שובר לב, ולכן טענה זו אינה מתאימה", קבעה השופטת. הוא דחה בנוסף את עמדת היולדת כי ניתן לדחות בירור מוצאה הגנטי של התינוקת לגיל מבוגר, כשתוכל להביע את עמדתה בנושא, והגדיר אותה בלתי סבירה. בית המשפט קבע כי עריכת בירור מיידי היא גם לטובת הילדה.
בית המשפט התייחס בהחלטתו להמשך ההליכים בפרשה, אם תימצא התאמה בין אחת הנשים לתינוקת, כלומר הגשת בקשה לקביעת הורות: "הנשים המבקשות בדיקה גנטית נקלעו שלא ברצונן למצב כאוטי בעל כורחן, ואין למנוע מהן את האפשרות לברר את הקשר שלהן לקטינה, ובעצם למנוע מהן את אפשרות הגישה לערכאות, ובכך לאפשר להם להתחקות אי פעם אחר ילדם הביולוגי".
ההחלטה ניתנה לאחר הדיון ביום ראשון, שחודש בעקבות בקשתם של בני זוג רבים שהיו מטופלים באסותא ראשון לציון, שדרשו לדעת אם אולי הם ההורים הגנטיים של הילדה. בתחילה בית המשפט לא אישר מראש בדיקה גנטית לכל ה-22, אלא רק לארבע הפונות.

פרקליטת היולדת, עו"ד גלית קרנר, אמרה: "אנחנו סבורים שההחלטה לא משקפת את טובת הילדה שנולדה והוריה. עקרון טובת הילד הוא שצריך היה להיות נר לרגליי בית המשפט, ולא כך היה. שוב ניתנה החלטה מבלי שמלוא העובדות פרוסות בפני בית המשפט או ההורים. כיצד ייתכן שבית המשפט לא יישם את מה שקבע המחוזי בערעור בהליך הקודם, שראוי שמלוא התיעוד יעמוד ויוצג בטרם קבלת ההחלטה. מדובר בדוגמא נוספת לדריסת זכויות היסוד של התינוקת והוריה".
אסותא ועו"ד ליאל גולני ברנס ממשרד יגאל ארנון תדמור לוי ושות' לא התנגדה לעריכת המשך הבדיקות הגנטיות, והשאירה את ההחלטה הסופית לשיקול בית המשפט. לעומת זאת, נציגת היועצת המשפטית לממשלה ומשרד הבריאות, עו"ד יהודית פוקס, תמכה בערכית הבדיקות הגנטיות.
היולדת ובן זוגה טוענים מאז כי הם ההורים של התינוקת מתוקף כך שהאישה היא זו שנשאה אותה במהלך ההיריון ודאגה לה. ימים ספורים לפני שהתינוקת נולדה נערכה בדיקה גנטית לזוג הורים שבאסותא טענו כי להם הסיכוי הגדול ביותר להיות ההורים הגנטיים, וההפתעה הייתה גדולה לאחר שהבדיקה יצאה שלילית.
בשבוע שעבר הציגו במשרד הבריאות את תוצאות השימוע שערכו ליחידת ההפריה באסותא ראשון לציון, ואת החלטות המשרד בנוגע לה - שבמסגרתה הורה על הפחתה של 50% במספר מחוזי הטיפול ביחידה.
ד"ר הגר מזרחי, ראש חטיבת רפואה במשרד הבריאות שמובילה את בדיקת הנושא, בחנה את מכלול הנתונים והחליטה כי חרף הפעולות שבהן נקט בית החולים, עדיין קיימים ליקויים העלולים לפגוע בבטיחות ובבריאות המטופלים. לפי משרד הבריאות, במעבדת הפוריות של בית החולים אסותא בראשון לציון נמצאו תהליכי עבודה לקויים, קיימת צפיפות משמעותית, ואין תיק קליני ממוחשב לניהול הרשומה הרפואית.
"אם יחול שינוי מהותי בפרמטרים הללו, המשרד יבחן את האפשרות להרחבת היקף הפעילות לאחר בקרה ביחידה", אמרו במשרד הבריאות. "בהתאם למהות השינוי והיקפו ניתן יהיה לשקול העלאת הפעילות, במבנה ובהיקף כוח האדם הנוכחיים, עד ל-75% מהיקף מחזורי הטיפול המקורי שנעשה בבית החולים".