4 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
(צילום: אבי מועלם)
ראשי רשויות מתחו אמש (שלישי) ביקורת חריפה על הקפאת התקציבים לחברה הערבית על ידי שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שעוררה סערה וקריאה גם בקרב גורמים בקואליציה להפוך את ההחלטה. "זה צעד גזעני המפלה לרעה חברה שלמה, תוך שימוש בתירוץ שגוי ולא הוגן", תקף ראש מועצת כפר ברא מחמוד עאסי.
"מדובר בכספים שהוקצבו כחלק מהחלטת ממשלה ומתוכנית מקיפה, ולאחר מיפוי צרכים", ציין עאסי. "אלה לא כספים שניתנו כמתנה או כמחווה, אלא בעקבות בדיקה מעמיקה ועבודה של צוותים מקצועיים, ומטרתם היא חיונית - סגירת חלק קטן מפערים וקיפוח של עשרות שנים כלפי החברה הערבית".
כאמור, סמוטריץ' החליט להקפיא העברת 314 מיליון שקל לרשויות הערביות בטענה שהוא בודק התחייבויות קואליציוניות של הממשלה הקודמת. "יש צרכים דחופים וחשובים יותר מלהמשיך להעביר את הכספים הפוליטיים של מפלגת רע"מ", כתב על כך סמוטריץ' לשר הפנים משה ארבל (ש"ס).
"אי קיום ההבטחה יגרום לגירעונות ולקריסה כלכלית ברשויות", אמר עאסי. "החשש שהכסף יגיע לארגוני פשיעה הוא תירוץ וניצול המשבר המתחולל היום בחברה הערבית - שאמור להיות באחריותה של הממשלה. לצערי, במקום שהממשלה שסמוטריץ' חלק ממנה תילחם בתופעה ותאכוף את החוק, היא מענישה את את החברה באופן קולקטיבי".
4 צפייה בגלריה
צעדת המתים - צעתד מחאה נגד האלימות הגואה בחברה הערבית
צעדת המתים - צעתד מחאה נגד האלימות הגואה בחברה הערבית
"כל פגיעה בתקציב היא פגיעה ישירה באזרח". הפגנה נגד האלימות בחברה הערבית
(צילום: JACK GUEZ/AFP)
ראש מועצת כפר קרע פראס בדחי התייחס גם הוא לטענה, וציין כי "מי שחושב שכסף מגיע לארגוני פשיעה מודה שהמדינה מפקירה את הציבור, כי האכיפה היא באחריות המשטרה והרשויות המוסמכות. החלטתו של סמוטריץ' מונעת מסיכונים זרים ובלתי מידתיים, ופוגעת בשירותים לרשויות והאזרחים הערבים, הסובלים ממילא כבר שנים מגירעונות ואי שוויון בחלוקת התקציבים".
ראש העיר טירה מאמון עבד אלחי תקף גם הוא את ההחלטה, ואמר כי היא "תפגע כלכלית ברשויות הערביות ותגרום לגירעונות ולחוסר יכולת לספק שירותים בסיסיים ותשלום משכורות לעובדים. הציבור הערבי ברובו עובד ומשלם מיסים כמו שאר תושבי המדינה, וחלק מהכספים המשולמים על ידינו מממנים את תשלום משכורתו והוצאותיו של שר האוצר". לדבריו, "הטענה שהכספים יגיעו לארגוני הפשיעה מהווה תירוץ ומתן לגיטימציה למימוש אג'נדה גזענית ברורה, שהשר וחבורתו דוגלים בה. אם סמוטריץ' אכן היה מודאג מהיעדר משילות בחברה הערבית, הוא היה מחזק את המשטרה וכוחות הביטחון במקום לחתוך תקציבים למגזר".
ראש העיר רהט עטא אבו מדיגם ציין כי בעקבות הקפאת הכספים ייפגעו השקעות שונות. "מענק התגבור השוטף נכלל בתקציב העירייה לשנת 2023. הסתמכנו עליו, וגם קיבלנו אישור על כך ממנהל אגף תקצוב במשרד הפנים", אמר. "אנחנו בחודש אוגוסט, העירייה כבר התחייבה על בסיס המענק. אם הכסף הזה לא יועבר, יהיה לנו גירעון של 8.3 מיליון שקל. העירייה פנתה במכתב רשמי לראש הממשלה ולשרי האוצר והפנים, והתריעה כי תפנה לבית המשפט העליון אם לא תקבל מענה חיובי".
4 צפייה בגלריה
מפגינים ביפיע נגד האלימות לאחר רצח חמישה בני אדם בתחנת שטיפה בעיר
מפגינים ביפיע נגד האלימות לאחר רצח חמישה בני אדם בתחנת שטיפה בעיר
"פגיעה בתקציבי ההנגשה היא פגיעה ישירה ברווחה"
ראש העיר כפר קאסם עאדל בדיר הוסיף כי הקפאת התקציבים "תעמיד בסכנה פעולות בסיסיות ומכריעות לתפקוד היום-יומי הסביר של הרשות. אנחנו נאבקים על כל שקל, והשמיכה תמיד קצרה מדי אל מול הצרכים השוטפים והאפליה של עשרות השנים כלפי הרשויות הערביות". הוא הסביר: "אנחנו נמצאים בעיצומם של מאמצים לשיפוץ והנגשת בתי ספר ומוסדות ציבור. פגיעה בתקציבי ההנגשה היא פגיעה ישירה ברווחה. זה יעמיד בסכנה את יכולתנו לשלם משכורות למורות וסייעות, ויגרום לעצירת פרויקטים עבור צעירים - מה שיפגע במאבק שלנו ברשות להפחתת האלימות והפשיעה. בנוסף, לא נוכל לממש מכרזים לפיתוח עירוני ותשתיות - האפשרות שלנו לצמצם את הפערים ומצוקת הדיור בקרב בצעירים שלנו".
ראש העיר מג'ד אל-כרום סלים סליבי ציין כי "התוכנית של סמוטריץ' עלולה להביא למצב שבו בתחילת שנת הלימודים למרבית הרשויות הערביות לא יהיה תקציב לתשלום משכורות לעובדים. זה יגרום לאי תפקוד ולכאוס, ובסופו של דבר להחלשת הרשויות עד כדי פירוקן. לא יהיו עובדים שיתנו שירותים לאזרחים".
ראש העיר באקה אל-גרבייה ראיד דקה הזהיר כי "כל פגיעה בתקציב היא פגיעה ישירה באזרח. נכון שלפעמים יש איומים, והמנגנון מוחלש באופן עקבי על ידי המדינה שלא מפענחת תיקים ולא מספקת מערכות הגנה לאזרחים. לכן סמוטריץ' היה צריך להודיע על חיזוק הרשויות המקומיות ועל מתן תקציבים לשירות טוב יותר - ולא להעניש את כל החברה הערבית על כך שהמשטרה לא עשתה את העבודה שלה".
ראש העיר טייבה שועאע מנצור מסארוה אמר כי "מצבן של הרשויות הערביות היה גרוע מאז ומתמיד, ולא בכדי הן נתמכות על ידי הממשלה במענקי איזון. שר המתנחלים מפלה אותנו לרעה מכלל הציבור ונותן עדיפות על רקע לאומני וגזעני. לדעתי, ההחלטה שלו בנויה מכמה שלבים - הקפאת הכספים, ביטולם והעברתם להתנחלויות. ישנם רעיונות שונים בקרב ראשי הרשויות, לרבות פתיחה בשביתה עד לתיקון המעוות. אנחנו אזרחי המדינה ויש לנו זכויות. ממשלה המכבדת את עצמה ודוגלת בדמוקרטיה צריכה לשמר ולקדם זכויות מיעוטים".
ד"ר נסרין חדאד חאג'-יחיא, שותפה בקרן פורטלנד וחברת הייעוץ נאס, חקרה את הבעיות והאתגרים של צעירות וצעירים מהאוכלוסייה הערבית בהשתלבות בשוק העבודה בישראל, ואת הקשר של היעדר אופק תעסוקתי לפשיעה בכלל. "אחרי שנים של הזנחה וקיפוח, מחקרים מראים שההכנסות של רשויות ערביות נמוכות באלפי שקלים פר תושב בהשוואה למקבילותיהן היהודיות באותו מצב חברתי-כלכלי", הסבירה. "בלי התקציב הפערים האלה רק יתרחבו, והגירעון התקציבי של הרשויות הערביות יעמיק עד לכדי קריסה".
לדבריה, "מצער מאוד לראות שראש הממשלה נותן יד להרס של תהליך שיקום הרשויות הערביות - תהליך שהוא עצמו הכיר בחשיבותו לפני כעשור - בטענה הגזענית והשקרית שהכסף ילך לארגוני פשע. אנחנו הראשונים שנדרוש מהממשלה למגר מקרים שבהם יש חשש שהתקציב יועבר לארגוני פשע, אך להעניש את כל הרשויות הערביות מלכתחילה ללא הצדקה זו ענישה קולקטיבית המדיפה ריח רע מאוד של גזענות".
4 צפייה בגלריה
עמיחי שיקלי
עמיחי שיקלי
"אין הגיון בשלילת מענקי איזון שהרשויות נשענו עליהם". שיקלי
(צילום: יואב דודקביץ)
מנכ"ל ועד ראשי הרשויות הערביות אמיר בשאראת סיכם: "סמוטריץ' פשוט לא מודע למה שקורה במשרדו. הרשויות הערביות קיבלו הבטחה ממשרד הפנים שלפיה מענק האיזון יתקבל במשך שנה, ועל סמך ההבטחה הם הוציאו כספים והתחייבו לספקים. מענק האיזון משמש להוצאות השוטפות כמו רווחה וחינוך, קייטנות בקיץ, פינוי אשפה וכו', כך שאין שום קשר בין השתלטות ארגוני פשיעה על המכרזים לתקציב המדובר. נשמע שסמוטריץ' לא למד מספיק את החומר ומונע מגזענות גרידא. נשתמש בכל הכלים העומדים לרשותנו להיאבק בו".
כאמור, גם גורמים בקואליציה, בהם השר ארבל ושרת המודיעין גילה גמליאל, קראו לסמוטריץ' לחזור בו מהחלטתו. השר לשוויון חברתי עמיחי שיקלי הצטרף לקריאה, ושיגר מכתב לסמוטריץ'. "כשר האמון על הרשות לפיתוח כלכלי בחברה הערבית ויישום תכניות הממשלה במגזר, אני רואה חובה להתייחס להחלטתך לעצור את העברת תקציבי האיזון לרשויות ערביות", כתב.
לדבריו, "אכן, ישנה בעיה חמורה מאין כמותה של השתלטות גורמי פשיעה על המכרזים בחלק מהרשויות הערביות. עם זאת, אין הצדקה ואין הגיון בשלילת מענקי איזון שהרשויות נשענו עליהם בתכנון תקציבן השנתי, מענקים ששלילתם תגרור כניסה לגירעונות ועצירת שירותים בסיסיים לתושבים. עמדתי כשר לשוויון חברתי היא שיש לפעול להעברת התקציבים לרשויות".
פורסם לראשונה: 22:56, 08.08.23