הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי ימריא מחר (שבת) לביקור רשמי בארה"ב, שיהיה גם האחרון שלו בתפקיד. בביקור צפוי כוכבי להיפגש בין היתר עם היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן, עם ראש ה-CIA וויליאם ברנס ועם ראש המטות המשולבים של ארה"ב גנרל מארק מילי. ביקור הרמטכ"ל בארה"ב מגיע כשברקע החשש בישראל מחידוש שיחות הגרעין עם איראן אחרי בחירות האמצע לקונגרס.
2 צפייה בגלריה
ביקור אחרון בארה"ב בתפקיד הרמטכ"ל. כוכבי
ביקור אחרון בארה"ב בתפקיד הרמטכ"ל. כוכבי
ביקור אחרון בארה"ב בתפקיד הרמטכ"ל. כוכבי
(צילום: מוטי קמחי)
לפי צה"ל, במהלך הביקור כוכבי מתכנן להעלות את האתגרים הביטחוניים במזרח התיכון - ובראשם האיום האיראני, ולצד זאת גם את שיתוף הפעולה עם צבא ארה"ב. כוכבי צפוי לשהות בארה"ב חמישה ימים, וייפגש גם עם שגריר ישראל בארה"ב מייק הרצוג. מלבד הפגישות בוושינגטון, כוכבי יבקר גם במטה פיקוד המרכז האמריקני בטמפה, פלורידה, שם ייפגש עם מפקד הפיקוד גנרל מייקל קורילה.
הביקור ייערך על רקע חילופי השלטון בישראל, כששתי המדינות מבקשות להראות המשכיות של הקשרים הביטחוניים ביניהן. על הפרק כמה נושאים בוערים שקשורים בראש ובראשונה לאיום הכטב"מים האיראניים שמדאיג את שתי המדינות, ובמיוחד המתקפה האחרונה משטח איראן על המכלית בבעלות חלקית ישראלית.
2 צפייה בגלריה
נציגים ב שיחות ה גרעין עם איראן וינה דצמבר 2021
נציגים ב שיחות ה גרעין עם איראן וינה דצמבר 2021
בישראל מעריכים שהאמריקנים ימשיכו לבדוק את האופציה גם בחשאי. שיחות הגרעין בווינה, בשנה שעברה
(צילום: רויטרס)
זה ביקורו האחרון של כוכבי בארה"ב כרמטכ"ל, שכן הוא מסיים את תפקידו בינואר. הפגישות הצפויות עם עם סאליבן וראש ה-CIA מעידות על החשש בישראל שאחרי בחירות האמצע ארה"ב תחזור לשיחות עם איראן על חזרה להסכם הגרעין.
האמריקנים הצהירו שלאור אספקת הכטב"מים לרוסיה במלחמה באוקראינה והתנהגותה התוקפנית של איראן - אין עם מי לדבר בטהרן. ארה"ב אף גינתה את הפגיעה הנרחבת באזרחים, בהם נשים וילדים, במחאה ששוטפת את איראן. כך שארה"ב לא מעוניינת, לפחות כעת, לחזור להסכם הגרעין. עם זאת, ההערכה בישראל היא שלא נאמרה המילה האחרונה בנושא והאמריקנים ימשיכו לבדוק את האופציה הזאת גם אם בחשאי.
אל הרמטכ"ל יתלוו נספח ההגנה בוושינגטון אלוף הדי זילברמן, ראש חטיבת קשרי החוץ תת-אלוף אפי דפרין, סגן למודיעין בחטיבת המחקר אלוף-משנה ב' וראש מחלקת תקשורת בדובר צה"ל מורן כץ. סגן הרמטכ"ל אלוף אמיר ברעם ימלא את מקומו של כוכבי בהיעדרו.