ראש המוסד דוד ברנע סיים הערב (חמישי) סבב פגישות ביטחוניות-מדיניות בארה"ב, בעוד ישראל ממשיכה בניסיונותיה למנוע הסכם גרעין חדש בין המערב לאיראן. "ישראל לא תוכל לעמוד מנגד בעוד איראן ממשיכה לרמות את העולם", הבהיר ראש המוסד לעמיתיו האמריקנים. בבליץ השיחות בוושיגנטון הציג ראש המוסד חומרי מודיעין רגישים בנוגע להפרות של איראן.
בין היתר נפגש ברנע עם ראש ה-CIA, ראש ה-FBI, היועץ לביטחון לאומי, מזכיר ההגנה, ראש המטות המשולבים האמריקני וגורמי ממשל בכירים נוספים במחלקת המדינה. ראש המוסד, כך נמסר ממשרד ראש הממשלה, שמע מעמיתיו כי ארה"ב תמשיך להיות מחויבת לביטחונה של מדינת ישראל. במהלך הפגישות הדגישו האמריקנים כי לא יאפשרו לאיראן להשיג נשק גרעיני, וכי ימשיכו לפעול בשיתוף פעולה מלא עם מדינת ישראל גם בסוגיות אזוריות במזרח התיכון הנוגעות לביטחון מדינת ישראל.
6 צפייה בגלריה
טקס יום הזיכרון לשואה ביד ושם
טקס יום הזיכרון לשואה ביד ושם
ביידן וברנע. מסע הלחץ הישראלי נמשך
(צילום:EPA, יואב דודקביץ')
ברנע הציג בפני מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן מידע מודיעיני עדכני על ההפרות המתמשכות של איראן תחת הסכם הגרעין והאמנה נגד הפצת נשק גרעיני (NPT) שאיראן חתומה עליה. ברנע סיים שורה ארוכה של פגישות כאמור בהן הציג את העמדה שלו שהסכם הגרעין עם איראן הוא 'קטסטרופה'. הוא גם נימק מדוע לדעתו לא נכון לחזור אליו, מבלי שהוכנסו בו שינויים או התאמות של ממש.
במקביל ישראל ממשיכה ללחוץ בכל הכוח על הקהילה הבינלאומית שלא להתפשר בסוגיית התיקים הפתוחים. איראן ממשיכה שלא לשתף פעולה בחקירות ודוח הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית קובע כי לא סיפקה הסבר מניח את הדעת לגבי הימצאות שרידי אורניום באתרים הלא מוכרזים, וראש הסוכנות "מוטרד יותר מבעבר". "דוח הסוכנות, הקובע כי ברשות איראן די אורניום בדרגת העשרה של 60% (המספיק לייצור פצצה אחת), מהווה עדות נוספת לכך שאיראן ממשיכה להסתיר חלקים מתוכנית הגרעין, אינה מתכוונת להפסיק את הפרותיה ומכוונתה לפתח נשק גרעיני", אומרים במערך ההסברה הלאומי שבמשרד ראש הממשלה בדף המסרים הלאומי שהופץ לשרים ולגופי ההסברה השונים.
6 צפייה בגלריה
נשיא איראן איברהים ראיסי מסיבת עיתונאים שנה לכהונתו הסכם הגרעין
נשיא איראן איברהים ראיסי מסיבת עיתונאים שנה לכהונתו הסכם הגרעין
נשיא איראן ראיסי
(EPA)
ועוד מציינים במשרד ראש הממשלה, במקביל לביקור ברנע, כי הדוח מציין באופן חד-משמעי כי איראן מוסיפה להפר את המגבלות המרכזיות של פעילותה הגרעינית תחת ההסכם מ-2015. "איראן ממשיכה לשקר לעולם בנוגע למטרתה – השגת נשק גרעיני. אנחנו נמצאים ב'דקה האחרונה', שכן ייתכן שאיראן כבר חצתה את נקודת האל-חזור, במובן שהיא מחזיקה במאגר אורניום שניתן להעשירו בתוך זמן קצר לכמות שמספיקה לפצצה אחת".
"ישראל תעשה מה שנדרש כדי למנוע מאיראן נשק גרעיני ושימוש בשלוחות הטרור שלה באזור. ארה"ב יודעת זאת ומכירה בכך". מערכת הביטחון קיבלה הנחייה להכין עצמה לכל תרחיש, וצה"ל ממשיך להעמיק את מוכנותנו הצבאית לאיומים הנשקפים מאיראן.
גורמים ביטחוניים בכירים אמרו ל-ynet כי המגעים על הסכם הגרעין נמשכים ולא מגיעים לשום מקום. שני המנהיגים - חמינאי מהצד האיראני וביידן מהצד האמריקני – יותר קיצוניים מהנושאים ונותנים בשני הצדדים. ההערכה בישראל היא שככל שמתקרבים לבחירות האמצע בארה"ב, שייערכו בנובמבר, לא סביר שתהיה חזרה להסכם הגרעין - לפחות עד אז. חזרה להסכם, אם וכאשר, תהיה רק אחרי הבחירות, אלא אם יהיו הפתעות.
6 צפייה בגלריה
ספורטאים אולימפיים של איראן מתארחים אצל עלי חמינאי
ספורטאים אולימפיים של איראן מתארחים אצל עלי חמינאי
הערכה שלא ייחתם הסכם לפני בחירות האמצע בארה"ב
(צילום: KHAMENEI.IR , AFP)
ישראל מזהירה מהמצב הזה שאותו היא מגדירה "דשדוש". היציאה של האמריקנים מההסכם ב-2018 הביאה את האיראנים להתקדמות איטית, אך בטוחה שמתרחשת כל הזמן בפרויקט. העובדה שאיראן הגיעה להעשרת אורניום ברמה של 60% מדאיגה מאוד, והיום יש להם מספיק אורניום מועשר לשלוש פצצות. רק מרגע שיעשירו האורניום לרמה של 90 אחוזים הם יכולים להרכיב פצצה וגם אז, לא מיד.
בשיחות ישראל מעלה שאלות קריטיות מול האמריקנים - כמו למשל, מתי ואיך עוצרים את האיראנים. כבר היום הם במרחק של כמה שבועות מפריצה להעשרה לרמה של 90% שמקרבת אותם לפצצה. אין משמעות הדבר שלאיראן יש פצצה שמוכנה לשיגור, אך הוא מחייב את הקהילה הבינלאומית לפעול. ישראל דוחקת באמריקנים גם לחץ כלכלי, אך לא רק, אלא גם מדיני וצבאי על איראן, "אחרת זה לא יעבוד". הסנקציות של טראמפ הוכחו גם הם ככישלון, והאיראנים ממשיכים להתקדם לעבר הפצצה.
כרגע, אומרים בכירים בירושלים, אנחנו במצב של "lose-lose" - גם אם לא יהיה הסכם, וגם אם ייחתם כזה. המשימה שישראל הציבה לעצמה היא לרתום את האמריקנים לעשות מעשה, בטח אם האיראנים יתקדמו עוד. מי שהעלה את הצורך באופציה צבאית ממשית הוא שר הביטחון בני גנץ, בביקורו האחרון בארה"ב בחודש שעבר.
6 צפייה בגלריה
בני גנץ וג'ייק סאליבן
בני גנץ וג'ייק סאליבן
גנץ עם היועץ לביטחון לאומי האמריקני סאליבן
(צילום: יוסי מאי)
במקביל הנחה משרד החוץ להפעיל את כל שגרירויות ישראל ב-35 מדינות שנציגיהן חברים במועצת הנגידים של סבא"א שמתכנסת בשבוע הבא, חברות מועצת הביטחון של האו"ם ומדינות נוספות (בסך הכל כ-60 מדינות), כדי לשכנע אותן לתמוך בהצעת גינוי חריפה נגד איראן בעקבות ההפרות שלה מאז הצעת ההחלטה ביוני השנה - שקראה לאיראן לשתף פעולה באופן מיידי עם הסוכנות בנושא התיקים הפתוחים.
ההחלטה אז התקבלה ברוב עצום של 30 מתוך 35 חברות. ימים ספורים לאחר ההחלטה איראן רידדה את אמצעי הפיקוח של הסוכנות על הנעשה באתרי ההעשרה באיראן. זו הייתה דוגמא נוספת לטשטוש הגבולות והקישוריות שאיראן מנסה לבצע בין מחויבות הפיקוח שלה מתוקף האמנה נגד הפצת נשק גרעיני לבין הסכם הגרעין. איראן לא סיפקה בארבע השנים האחרונות כל הסבר אמין ולא נרשמה כל התקדמות בחקירות מיום אימוץ ההחלטה.
ישראל סבורה כי הדרך היחידה שעשויה להביא לפריצת דרך בהקשר זה היא באמצעות גביית מחירים מאיראן. בראיית ישראל החלטה נוספת במועצה נגד איראן נדרשת בשלב זה, אך ההערכה בישראל שהסיכוי לכך קטן ולכן בירושלים שואפים שיהיו התבטאויות ברורות ונחושות על ידי רוב מכריע של המדינות החברות בסבא"א, כצעד בכיוון הנכון לקראת החלטה נפרדת של מועצת הנגידים בהמשך והעברת התיק למועצת הביטחון של האו"ם.
6 צפייה בגלריה
חצי חצי ראש סבא"א רפאל גרוסי ומתקן ה גרעין של איראן בנתנז
חצי חצי ראש סבא"א רפאל גרוסי ומתקן ה גרעין של איראן בנתנז
גרוסי, מתעקש לקבל תשובות מאיראן
(צילום: AFP, EPA )
בישראל מציינים כי מזכ"ל סבא"א רפאל גרוסי פועל ללא הרף בכל הזדמנות ובפומבי להעביר המסר כי הדרך היחידה להביא לסגירת החקירות תהיה קבלת תשובות מספקות מאיראן – קרי שאין בכוונתו להיכנע ללחצים להביא לסגירה פוליטית של התיקים. יחד עם זאת, בישראל חוששים שבכפוף להתקדמות המו"מ על החזרה להסכם הגרעין, או בכפוף לשלבי היישום של ההסכם אם ייחתם, עשוי לגבור הלחץ להביא לסגירה מלאכותית של התיקים מטעמים פוליטיים.
"פשרות פוליטיות בחקירות התיקים תהוונה תקדים מסוכן שיעביר מסר בעייתי הן לאיראן בדבר פעילות גרעינית חשאית עתידית שלה והן למדינות נוספות באזור ובעולם בכלל. יש לגבות מחירים מאיראן נוכח חוסר שיתוף הפעולה שלה עם חקירות סבא"א. אסור להקריב את יושרתה של סבא"א על מזבח המו"מ. היעדר תגובה הולמת מצד הקהילה הבינ"ל מעודדת את איראן להמשיך את קו הפעולה הנוכחי ואף להעצים את תעוזתה גם בזירות אחרות", נכתב במסרים שהעביר משרד החוץ ל-60 שגרירויות ישראל בעולם.

לפיד וביידן ייפגשו בשולי עצרת האו"ם בניו יורק?

בלשכת ראש הממשלה יאיר לפיד מעוניינים לקיים פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, בזמן ביקורו של לפיד בעצרת האו"ם בניו יורק ב-20 בספטמבר. ראש הממשלה צפוי לנחות בניו יורק מוקדם באותו בוקר, והנשיא ביידן אמור לפתוח באותו יום את העצרת בנאום.
6 צפייה בגלריה
יאיר לפיד וג'ו ביידן
יאיר לפיד וג'ו ביידן
ייפגשו שוב באו"ם? לפיד וביידן
( צילום: רויטרס)
בתחילה חשבו בלשכת רה"מ שביידן צפוי לחזור לוושינגטון מיד לאחר נאומו ולא יהיה מספיק זמן לתאם להם פגישה, ונבדקה אפשרות שלפיד ייסע לפגישה בבית הלבן.
עם זאת, אפשרות זו ירדה מהפרק, מכיוון שראש הממשלה אמור לחזור לישראל עד יום שישי בצהריים כדי להשתתף בחתונת בנו. אולם שלשום הגיע לירושלים עדכון לפיו ביידן צפוי להישאר ב-20 בספטמבר בניו יורק כדי להשתתף בקבלת פנים בערב. הנושא של קיום פגישה לפני או אחרי קבלת הפנים ייבחן במגעים בין לשכת רה"מ לבית הלבן. עד לרגע זה לא נקבעה פגישה כזאת, אך ניתן לומר שגוברים הסיכויים לקיומה.