פיגוע שהסתיים במוות, דקירת קצין צה"ל ואישומים בתכנון פיגועי טרור ובכללם כוונה לרצוח את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר: בעיר הבדואית רהט גינו השבוע בחריפות את מעורבותם של תושביה בשורת מעשי טרור במהלך המלחמה בעזה. "הדברים האלה גורמים לנו הרס ונזק גדול", אמר תושב העיר אחמד אל-קרינאווי.
6 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בתחנה המרכזית בבאר שבע, איתמר בן גביר, זירת פיגוע הדקירה בצומת בית קמה
זירת הפיגוע בתחנה המרכזית בבאר שבע, איתמר בן גביר, זירת פיגוע הדקירה בצומת בית קמה
זירות הפיגוע בבאר שבע ובבית קמה והשר בן גביר
(צילום: שלו שלום)
באמצע החודש שעבר דקר למוות תושב רהט פאדי אלטייף את רב-נגד אורי מויאל מדימונה בתחנת הדלק בבית קמה. לפני שהתמוטט, הספיק מויאל לירות מנשקו באלטייף ולנטרל אותו. בתחילת השבוע שעבר דקר תושב רהט נאג'י אבו פרייח קצין צה"ל בן 20 בתחנה המרכזית בבאר שבע ופצע אותו באורח קל. חייל אחר נפגע קלות מתנזי ירי בזירה. אבו פרייח נורה למוות על-ידי חייל שנכח בזירה.
אתמול הותר לפרסום כי שירות הביטחון הכללי עצר 11 בני אדם, בהם חמישה תושבי רהט, שהואשמו כאמור בתכנון לרצוח את השר לביטחון לאומי בן גביר, וכן לבצע פיגועים בבסיסי צה"ל ובמתקנים מאובטחים כדוגמת נמל התעופה בן גוריון וקריית הממשלה בירושלים, לשכור חלקת אדמה ברהט או בשומרון לטובת הקמת מפעל לייצור אמצעי לחימה, ולחטוף ישראלים לטול כרם.
6 צפייה בגלריה
רנ״ג אורי מויאל
רנ״ג אורי מויאל
רנ"ג אורי מויאל שנרצח בפיגוע בבית קמה
(מתוך פייסבוק )
"אני דוחה כל מעשה דקירה, דריסה או ירי", אמר תושב רהט אל-קרינאווי. "אנחנו חיים במדינה הזאת יחד, ערבים ויהודים, ויש לנו יחסים טובים איתם, אם מישהו מרהט יבצע פיגוע, זה לא אומר שיש לו תמיכה של כולם. להפך, כולם מגנים פעולות כאלה".
צעיר אחר שמתגורר ברהט אמר: "אני מזועזע מהפיגועים שביצעו תושבי העיר. הפעולות הללו פוגעות בנו מאוד, שכן יש לנו גם צעירים שמשרתים בצה"ל. זה גורם להרבה אנשים להסתכל על כל התושבים כאילו יש להם את אותם רעיונות ותוכניות וזה לא נכון. אמרנו בקול רם שאנחנו מגנים מעשי טרור בכל מקום".
6 צפייה בגלריה
רס״ל (מיל׳) אחמד אבו לטיף
רס״ל (מיל׳) אחמד אבו לטיף
רס"ל במיל' אחמד אבו לטיף
לצד הגינויים, ברהט מזכירים את תושב העיר רב-סמל במיל' אחמד אבו לטיף (26), אחד מ-21 ההרוגים באסון קריסת הבתים במרכז רצועת עזה בינואר. "החייל הזה השתתף במלחמה הקרקעית, והקריב את חייו למען כל תושבי המדינה", אמר צעיר מרהט בהתייחסו ללוחם שלא הפסיק להתגאות בשירותו בגדוד הסיור הבדואי. "זאת דוגמה שמראה כי לתושבי רהט יש שייכות למדינה הזאת, ויש דחייה גורפת לכל מעשה טרור. ברהט יש גיבורים שנזכור כל חיינו".
בנוסף מבקשים ברהט להזכיר גם את נהג המיניבוס יוסף אלזיאדנה, שחילץ ב-7 באוקטובר 30 בני אדם מזירת הטבח במסיבה בקיבוץ רעים. "הוא סיכן את חייו כדי להציל עשרות בתחילה המלחמה, ולמרות שנורו לעברו כדורים הוא התעקש להציל אותם", אמר קרוב משפחתו של אלזיאדנה. "תודה לאל שהוא חזר בשלום, בראש מורם, וגאה במה שעשה. זה מעשה ענק ויש לזכור אותו תמיד, שכן הוא נושא מסר של אהבה, שלום ונתינה".
6 צפייה בגלריה
יוסף אלזיאדנה תושב רהט שהציל חייהם של 30 יהודים
יוסף אלזיאדנה תושב רהט שהציל חייהם של 30 יהודים
יוסף אלזיאדנה
קרוב משפחה של אחד הנאשמים בחוליה מרהט שתכננה פעולות טרור אמר: "נדהמתי לשמוע על האישומים נגדו ונגד האחרים. אנחנו רואים את זה בחומרה. אם הייתי יודע מה הוא תכנן, הייתי מונע ממנו בעצמי שיעשה את זה. הדברים האלה לא מייצגים אותנו ולא משרתים אף אזרח. טוב שהם נעצרו לפני שביצעו משהו".
תושבת רהט אמרה בעקבות המעורבות של צעירים מהעיר בטרור: "רהט ידועה באהבתה לזולת, במתן סיוע, בדו-קיום ובשייכותה למדינה הזאת. כל מי שמתנגד לה צריך להיות מאחורי סורג ובריח. אנחנו לא רוצים מלחמה ערבית-יהודית, אלא חיים של שלום וביטחון, הרחק מהשנאה והגזענות שנגרמות על-ידי מי שמתכננים לבצע פעולות טרור".
6 צפייה בגלריה
המחבל נאג'י אבו פריח
המחבל נאג'י אבו פריח
נאג'י אבו פרייח שביצע את הפיגוע בבאר שבע

6 צפייה בגלריה
העצורים מתשתית הטרור שתכננה לבצע פיגועים בישראל
העצורים מתשתית הטרור שתכננה לבצע פיגועים בישראל
(צילום: תקשורת שב"כ)
עבד, גם הוא תושב רהט, אמר: "אני ואחי שירתנו בצבא והשתתפנו בדברים רבים למען המדינה ללא כל היסוס. תושבי רהט הם מהאנשים הטובים ביותר בכל הארץ, הם העניקו הרבה סיוע ליהודים וסיכנו את חייהם. חייבים להתמקד בהיבט הזה, ולא לדבר רק על אנשים חסרי אחריות שמבצעים פעולות טרור כאילו הדברים שהם עושים מייצגים את כולנו. מי שפוגע ביהודים - פוגע בנו קודם כל".
תושב נוסף סיכם: "אנחנו במצב שיש סכנה לדבר בצורה גלויה על האנשים שמזדהים עם חמאס וארגונים אחרים, כי הם יכולים לאיים גם עלינו ולפגוע בנו. היו מקרים כאלה. צר לי שהגענו למצב כל כך קשה, גם יש כאלו שגינו את הטבח ב-7 באוקטובר וקיבלו קללות".