ויטאלי שישוב, פעיל זכויות אדם שברח מבלארוס בשנה שעברה וסייע לתושבי ארצו שנרדפו על ידי שלטונו של הרודן אלכסנדר לוקשנקו להימלט גם הם, אותר הבוקר (ג') ללא רוח חיים בפארק בקייב. אתמול דיווחה בת זוגו כי לא חזר מהריצה שאליה יצא בבוקר, והמשטרה באוקראינה, שממנה פעל שישוב, הודיעה כעת כי הוא אותר כשהוא תלוי בפארק סמוך למקום מגוריו בעיר. במשטרה הדגישו כי החשד הוא ששישוב נרצח. החוקרים, כך נמסר, יבחנו את כל כיווני החקירה האפשריים – כולל האפשרות שמי שרצח את שישוב ניסה להסוות את המעשה כהתאבדות.
9 צפייה בגלריה
פארק ב קייב אוקראינה אחרי פעיל זכויות אדם ויטאלי שישוב שנרצח
פארק ב קייב אוקראינה אחרי פעיל זכויות אדם ויטאלי שישוב שנרצח
ויטאלי שישוב והכוחות שחיפשו אחריו בפארק. "זרים" עקבו אחרו בריצה
9 צפייה בגלריה
פארק ב קייב אוקראינה אחרי פעיל זכויות אדם ויטאלי שישוב שנרצח
פארק ב קייב אוקראינה אחרי פעיל זכויות אדם ויטאלי שישוב שנרצח
הפארק בקייב שבו נערכו החיפושים. "מבצע מתוכנן" של הרודן ממינסק?
על היעלמותו של שישוב דיווח אתמול לראשונה הארגון שבראשו הוא עמד, "הבית הבלארוסי באוקראינה", ארגון שמסייע לאזרחי בלארוס שנרדפים על ידי השלטון במינסק להימלט למדינות שכנות ובהן אוקראינה, ליטא ופולין. הארגון מסייע לאותם פעילים למצוא במדינות המקלט הללו מקום מגורים ועבודה ומספק להם גם ייעוץ משפטי.
בארגון אמרו אתמול כי שישוב יצא לריצה שממנה לא חזר בסביבות השעה 09:00 בבוקר, ולדבריהם הוא אמור היה לשוב שעה לאחר מכן. הטלפון שלו, נמסר, לא היה זמין. חבריו של שישוב ציינו כי לאחרונה הוא הבחין ב"זרים" שעוקבים אחריו במהלך ריצותיו. גופתו נמצאה היום לאחר מבצע חיפושים נרחב שבו פתחו השוטרים בקייב, בסיוע מתנדבים. הבוקר מסרו בארגון כי הם מגנים את מה שכינו "מבצע מתוכנן" מצד המשטר במינסק.
המדינות שאליהן סייע ארגונו של שישוב לבלארוסים להימלט – אוקראינה, פולין וליטא – הפכו למקלט עבור רבים בחודשים שחלפו מאז החל מבצע הדיכוי האכזר שמנהל משטרו של לוקשנקו בבלארוס. הרודן, נזכיר, שולט ביד ברזל ברפובליקה הסובייטית לשעבר כבר 26 שנה, ולפני כמעט שנה, באוגוסט אשתקד, נשקף לו בבחירות האיום הפוליטי הגדול ביותר שידע מאז עלייתו לשלטון. למרות זאת הוא הוכרז כמנצח, ובאופוזיציה טענו כי הניצחון הושג בזיופים.
9 צפייה בגלריה
הרודן לוקנשקו. מבצע דיכוי אכזרי
הרודן לוקנשקו. מבצע דיכוי אכזרי
הרודן לוקנשקו. מבצע דיכוי אכזרי
(צילום: AP)
9 צפייה בגלריה
מפגינים הפגנה מחאה נגד אלכסנדר לוקשנקו ב מינסק בלארוס
מפגינים הפגנה מחאה נגד אלכסנדר לוקשנקו ב מינסק בלארוס
מחאת הענק נגד לוקנשקו, אשתקד. אלפים נעצרו וספגו מכות בכלא
(צילום: EPA)
המוני בלארוסים יצאו אז לרחובות למחאת ענק שכמותה לא חוותה המדינה מאז צאתה לעצמאות בתחילת שנות ה-90. כוחות הביטחון של לוקשנקו ניסו לדכא את ההפגנות ביד קשה, ואלפי מפגינים נעצרו וספגו מכות בבתי הכלא. בעקבות הדיכוי הטילו מדינות במערב סנקציות על בלארוס, ופעילי אופוזיציה, בהם מנהיגת מתנגדיו של לוקשנקו סבטלנה טיחנובסקאיה, ברחו מהמדינה והחלו לפעול נגד לוקשנקו מהגלות.
במסגרת מבצע הדיכוי הזה, משטרו של לוקשנקו הואשם במאי האחרון גם ב"חטיפה" של מטוס נוסעים שאולץ לנחות במינסק כשזה חלף במרחב האווירי של ארצו, תחת תואנת שווא של איום לפצצה במטוס מצד פעילי חמאס (בארגון הטרור הפלסטיני הכחישו זאת נחרצות). על המטוס הזה שהה באותה עת מתנגד המשטר רומן פרוטסביץ', ולמרות המחאות והסנקציות החדשות שהטילו במערב, הוא עדיין כלוא בבלארוס.
הדיווחים כעת מקייב מגיעים כשברקע גם סערת האצנית הבלארוסית קריסטינה צימאנוסקאיה, שטענה כי אולצה על ידי ראשי המשלחת האולימפית של ארצה לפרוש מהמשחקים בטוקיו, כיוון שמתחה עליהם ביקורת ברשתות החברתיות. האצנית סיפרה כי נלקחה שלשום בכוח על ידי אנשי המשלחת לשדה תעופה בבירת יפן, אך סירבה לעלות על המטוס ופנתה שם למשטרה המקומית ולנציגי הוועד האולימפי הבינלאומי – ואמרה להם כי היא חוששת שתיכלא אם תשוב לארצה.

9 צפייה בגלריה
בלארוס רומן פרוטסביץ' מתנגד משטר נחטף נעצר מסיבת עיתונאים
בלארוס רומן פרוטסביץ' מתנגד משטר נחטף נעצר מסיבת עיתונאים
המערב הטיל עוד סנקציות, הוא עדיין בכלא. מתנגד המשטר רומן פרוטסביץ' ש"נחטף" ממטוס
(צילום: AFP)
צימאנוסקאיה הועברה בעקבות זאת למלון בטוקיו שבו העבירה את הלילה הראשון שלה לאחר אותה "עריקה" חריגה, המזכירה מעט את עריקותיהם של ספורטאים סובייטים בתקופת המלחמה הקרה. אתמול בבוקר היא הועברה לשגרירות פולין בטוקיו, ובוורשה הסכימו להעניק לה מקלט מדיני. לפי הדיווחים, צימאנוסקאיה בת ה-24 תטוס לשם כבר מחר. במקביל, בעלה סיפר לסוכנות הידיעות AFP כי ברח עם בתם מבלארוס לאוקראינה, והביע תקווה להצטרף בקרוב אל אשתו בפולין.
הפרשה מעוררת טלטלה במשחקים האולימפיים ותגובות נזעמות בעולם, ובוועד האולימפי הבינלאומי הודיעו אמש כי פתחו בחקירה רשמית לבירור הנסיבות שלה. בארגון אמרו כי דרשו מהוועד האולימפי הלאומי של בלארוס הבהרות על שהתרחש ביום ראשון. "החלטנו לפתוח בחקירה רשמית. אנחנו צריכים לבסס את כל העובדות. אנחנו צריכים לדבר עם כל המעורבים", אמר דובר הוועד הבינלאומי, מארק אדאמס. הוא נשאל אם תגובה כלשהי של הוועד האולימפי תתקבל לפני סיום האולימפיאדה בטוקיו, אך השיב כי לא ניתן לקבוע מראש כמה זמן תימשך החקירה הזו: "זה כמובן ייקח זמן. אנחנו צריכים לרדת לשורש העניין. כמה זמן זה ייקח, אני לא יודע".
צימאנוסקאיה, נזכיר, הייתה אמורה להתחרות אתמול במקצה ה-200 מטר, אך טענה כי שלשום גילתה שראשי המשלחת האולימפית של ארצה שיבצו אותה ללא ידיעתה לתחרות נוספת, מרוץ השליחות, בגלל שאצניות אחרות במשלחת לא עמדו בדרישות להשתתף בו. צימאנוסקאיה זעמה והעלתה בעקבות זאת סרטון לחשבון האינסטגרם שלה, ובו מתחה ביקורת על ראשי המשלחת ועל מאמניה והאשימה אותם ברשלנות. שעות אחדות לאחר פרסום הסרטון, כך טענה, הגיעו ראשי המשלחת לחדרה ונתנו לה שעה אחת לארוז את חפציה, כדי לצאת לשדה התעופה בדרך חזרה לבלארוס.
9 צפייה בגלריה
קריסטינה צימנוסקאיה
קריסטינה צימנוסקאיה
האצנית קריסטינה צימאנוסקאיה. הכול בגלל סרטון באינסטגרם
(צילום: רויטרס)
9 צפייה בגלריה
קריסטינה צימנוסקאיה
קריסטינה צימנוסקאיה
צימאנוסקאיה מול הרשויות בשדה התעופה בטוקיו. קיבלה מקלט מדיני בוורשה
(צילום: רויטרס)
9 צפייה בגלריה
קריסטינה צימנוסקאיה
קריסטינה צימנוסקאיה
(צילום: רויטרס)
יש הרואים בתקרית חלק ממבצע הדיכוי שמנהל לוקשנקו בארצו, ובכלי התקשורת בעולם הזכירו בדיווחים השונים על הפרשה כי גם ספורטאים רבים שהשתתפו בהפגנות נגד לוקנשקו סבלו מנחת זרועו. ארגון זכויות האדם Human Rights Watch דיווח כי נכון ליוני, יותר מ-60 ספורטאים, מאמנים ואנשים שמעורבים בענף הספורט בבלארוס איבדו את עבודותיהם בגלל שלקחו חלק במחאה אשתקד. יותר מ-20 נוספים, בהם כוכב כדורסל, עוכבו או נעצרו על ידי השלטונות.
לגל הגינויים בעולם בעקבות פרשת האצנית הצטרף בלילה האחרון מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן. "המשטר של לוקנשקו ניסה לבצע פעולה נוספת של דיכוי מחוץ לארצו: הוא ניסה לאלץ את הספורטאית האולימפית קריסטינה צימאנוסקאיה לעזוב, פשוט בגלל שניצלה את חופש הביטוי שלה. פעולות כאלו מפרות את הרוח האולימפית ומהוות לעג לזכויות אדם בסיסיות – ואסור לקבל אותן", מסר בלינקן.