3 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט נפגש עם ראשי רשויות ביו״ש
שר הביטחון יואב גלנט נפגש עם ראשי רשויות ביו״ש
"כחצי מיליון תושבים ביהודה ושומרון זה אתגר". גלנט בפגישה עם ראשי הרשויות
שר הביטחון יואב גלנט נפגש הערב (שני) עם ראשי רשויות ביהודה ושומרון - ללא נוכחותו של השר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ'. בפגישה, שבה השתתפו גם גורמי מקצוע מהמשרד ומהיחידות הרלוונטיות בצה"ל, העלו ראשי הרשויות סוגיות ביטחוניות ואזרחיות הדורשות את טיפול מערכת הביטחון - וסוכם כי יתקיימו דיונים נוספים גם בהמשך.
"אני שמח להמשיך את השותפות עם ראשי הרשויות ביו"ש, כפי שעשיתי בכל תפקידיי הקודמים בממשלה", אמר גלנט בסיום המפגש. "המציאות המשמחת, שבה חיים בהתיישבות כחצי מיליון תושבים, מייצרת אתגרים שאיתם אנו נדרשים להתמודד".
3 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט נפגש עם ראשי רשויות ביו״ש
שר הביטחון יואב גלנט נפגש עם ראשי רשויות ביו״ש
שר הביטחון יואב גלנט נפגש עם ראשי רשויות ביו״ש
לדברי גלנט, "המערכה על שטחי C היא נושא מרכזי. בשטחים אלו אנו אחראים גם בצד הביטחוני וגם בצד האזרחי, ועלינו לדאוג כי אנו שולטים במצב ומשליטים חוק וסדר. שמעתי בקשב את הנושאים שהעלו ראשי הרשויות. מדובר בסוגיות חשובות, אותן נסדיר בצורה מיטבית, למען קיום שגרת חיים מיטבית ביהודה ושומרון".
בהמשך הערב נפגש גלנט עם סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו. במקביל לפגישתם של השלושה, התייחסו גורמי ביטחון להסכם בין נתניהו לסמוטריץ', שלפיו סמכויות המינהל האזרחי יועברו לידי השר במשרד הביטחון. לטענתם, כדי לממש את הבטחת ראש הממשלה לסמוטריץ', הכנסת תצטרך לשנות את חוק יסוד: הצבא, שבו נקבע כי כל קציני צה"ל כפופים רק לרמטכ"ל - שכפוף לשר הביטחון, או לחלופין, לספח את יהודה ושומרון לישראל ולהפסיק את הממשל הצבאי הנהוג בה משנת 1967. "ניתן לבצע זאת באופן לגיטימי כמו שרמת הגולן סופחה", אמרו, "עד אז, אין שום שינוי במצב הקיים, ולסמוטריץ' אין כל סמכות לתת הוראות והנחיות למינהל האזרחי או למתפ"ש".
סמוטריץ', שהחרים אתמול את ישיבת הממשלה, הודיע מוקדם יותר כי מפלגתו דורשת לכבד את ההסכמים הקואליציוניים, ולאפשר לה לקבל לידיה את האחריות על יחידת מתאם פעולות הממשלה בשטחים והמנהל האזרחי. "אנחנו מתכוונים לפעול להוציא את כל הנושאים האזרחיים מידי הצבא", אמר סמוטריץ' במסר ישיר לגלנט על רקע הפינוי הכפול של מאחז "אור חיים", שהקמתו נחשפה ב-ynet. אחרי שחמש משפחות עלו ביום שישי שעבר לשטח שבו הוקם המאחז לזכרו של הרב חיים דרוקמן, הגיעו למקום כוחות גדולים של יס"מ ומשמר הגבול ופינו את המתנחלים. גם אתמול היה ניסיון להקים מחדש את המאחז, אולם כוחות הביטחון מנעו זאת.
3 צפייה בגלריה
ניסיון עלייה נוסף למאחז גבעת אור החיים
ניסיון עלייה נוסף למאחז גבעת אור החיים
עליית המתנחלים למאחז שפונה
סמוטריץ' טען מצידו ביום שישי כי פנה בהתאם לסמכותו למתאם פעולות הממשלה בשטחים לעצור את הפינוי. סמוטריץ', שבמחאה לפינוי החרים אתמול עם שאר השרים של הציונות הדתית את ישיבת הממשלה, אף טען כי "שר הביטחון גלנט הורה על ביצוע הפינוי למרות ההנחיה, בלא ששוחח עם השר סמוטריץ' ובניגוד מוחלט להסכמים הקואליציוניים המהווים את הבסיס לקיומה של הממשלה".
מנגד, מלשכתו של השר גלנט נמסר כי "שר הביטחון שוחח עם הרמטכ"ל הרצי הלוי, והעניק גיבוי מלא לצה"ל וכוחות הביטחון. כל פעולה בשטח צריכה להיעשות לפי חוק, בתיאום מלא, ובכפוף להערכת המצב הביטחונית". ראש הממשלה בנימין נתניהו גיבה את שר הביטחון גלנט, ומלשכתו נמסר: "הממשלה תומכת בהתיישבות אך ורק כשהיא נעשית באופן חוקי ובתיאום מראש עם ראש הממשלה וגורמי הביטחון, דבר שלא נעשה במקרה זה".