ברחבי אירופה עדיין מנסים היום (ה') להבין את משמעות ההישג הענקי שרשם אמש מנהיג הימין הקיצוני חירט וילדרס בבחירות בהולנד – טלטלה פוליטית מהגדולות שידעה המדינה מאז מלחמת העולם השנייה. מפלגתו של וילדרס, "המפלגה למען החירות", הגיעה למקום הראשון בבחירות כשהיא מקדימה בפער משמעותי את כל המפלגות שאחריה. וילדרס, שנודע בהתנגדותו החריפה לכניסת מהגרים לאירופה, ובמיוחד להתפשטות האיסלאם ביבשת, יתקשה אמנם להקים קואליציה ולהפוך לראש ממשלה, אך תרחיש כזה איננו מופרך עוד, והוא עשוי ללמד על זרמי העומק בדעת הקהל ההולנדית והאירופית.
7 צפייה בגלריה
הולנד בחירות חירט וילדרס חרט וילדרס אחרי פרסום המדגמים ניצחון
הולנד בחירות חירט וילדרס חרט וילדרס אחרי פרסום המדגמים ניצחון
וילדרס חוגג את הניצחון, אמש. במצע: עצירת ההגירה, Nexit וסוף לסיוע בנשק לאוקראינה
(צילום: Remko de Waal / ANP / AFP)
כבר לפני הבחירות אתמול חזו הסוקרים הצלחה היסטורית למפלגתו של וילדרס והעריכו כי היא תתמודד ראש בראש על ההובלה עם מפלגת הימין המתון VVD, אבל תוצאות המדגמים אמש היכו בהלם אפילו אותם: "המפלגה למען החירות" גרפה לפחות 37 מ-150 המושבים בבית התחתון של הפרלמנט – יותר מפי שניים מ-17 המושבים שהשיגה בבחירות הקודמות – בעוד רשימת השמאל המאוחדת של מפלגת הלייבור ו"השמאל הירוק" הגיעה למקום השני עם 25. מפלגת ה-VVD של ראש הממשלה היוצא מארק רוטה, הפעם בהובלת דילאן יסילגוז זחריוס שקיוותה להפוך לאישה הראשונה שתכהן כראש הממשלה, הגיעה רק למקום השלישי עם 24 מושבים – 10 פחות מבבחירות הקודמות. וילדרס עצמו סיפר הלילה על הרגע שבו נודעו לו התוצאות: "הייתי צריך לצבוט את עצמי כדי להאמין".
וילדרס נודע במשך שנים כמבקר חריף של חדירת האיסלאם לאירופה בכלל ולהולנד בפרט, ואת רוב שנותיו בפוליטיקה ההולנדית הקדיש לקריאה ל"דה-איסלאמיזציה" של המדינה. עם זאת במהלך קמפיין הבחירות הנוכחי הוא היה מתון יותר בהצהרותיו על האיסלאם, והתמקד בהבטחות לטיפול ביוקר המחיה ובמשבר הדיור. כך או כך, המצע שלו כולל גם קריאה להפסקה מוחלטת של הכנסת מבקשי מקלט ומהגרים להולנד, וכן קיום משאל עם על פרישה של הולנד מהאיחוד האירופי – Nexit בדומה ל-Brexit של בריטניה. עוד הוא קורא להפסיק את הסיוע בנשק שמעניקה הולנד לאוקראינה, בטענה כי הולנד זקוקה לנשק הזה כדי להגן על עצמה.
7 צפייה בגלריה
הולנד דילאן יסילגוז מנהיגת מפלגת VVD בחירות
הולנד דילאן יסילגוז מנהיגת מפלגת VVD בחירות
דילאן יסילגוז מנהיגת ה-VVD שהגיעה למקום השלישי והמאכזב. יחד איתה ועם אומצחיט יכולה להיות לווילדרס קואליציה
(צילום: Ramon van Flymen / ANP / AFP)
"הבוחרים אמרו 'נמאס לנו, מאסנו במצב עד עמקי נשמתנו", הכריז וילדרס הלילה, אחרי שהתבשר על התוצאות. על שטף המהגרים הזורמים להולנד וליבשת אמר: "כעת המשימה שלנו היא לשים קץ לצונאמי בקשות המקלט והמהגרים. ההולנדים יחזרו להיות במקום הראשון. העם חייב לקבל בחזרה את המדינה שלו".

אורבן: "רוחות השינוי כאן!", לה פן: "הלפיד לא כבה"

עם זאת, כדי להשלים ניצחון של ממש, להתמנות לראש הממשלה ולקדם את התוכניות שלו יצטרך וילדרס לגבש קואליציה עם לפחות שתי מפלגות נוספות – וזו תהיה משימה קשה עבורו בהתחשב בכך שמנהיגי מפלגות המיינסטרים הגדולות אותתו עוד לפני ההליכה לקלפי כי לא יסכימו לשבת תחתיו. גם הלילה, אחרי פרסום המדגמים, הבהיר פרנס טימרמנס, מנהיג רשימת השמאל שהגיעה למקום השני, כי אל לווילדרס לתלות בו תקווה: "לעולם לא נקים קואליציה עם מפלגות שמעמידות פנים כי מבקשי המקלט הם מקור כל הצרות. בימים ובשבועות הקרובים יתגלה לנו יותר ויותר כמה קשה, חשובה וחיונית המשימה שלנו לשמור על הולנד כמקום שאינו מדיר איש, כמקום שבו אנחנו מקבלים כל אחד ולא בודקים מה הרקע, הדת או צבע העור שלו".
7 צפייה בגלריה
הולנד בחירות חירט וילדרס חרט וילדרס אחרי פרסום המדגמים ניצחון
הולנד בחירות חירט וילדרס חרט וילדרס אחרי פרסום המדגמים ניצחון
וילדרס בנאום הניצחון. "אפשר להגיע להסכם"
(צילום: Carl Court/Getty Images)
7 צפייה בגלריה
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן
ראש ממשלת הונגריה אורבן. בירך את "המעריץ" וילדרס
(צילום: רויטרס )
למרות הצהרות יריביו, העובדה שניצחונו של וילדרס אמש היה מובהק כל כך מציבה אותו במעמד חדש, וייתכן שיהיה עליהם לסגת לפחות במידת מה מהצהרותיהם המקוריות. בנאום הניצחון אמר וילדרס כי מפלגתו הפכה כעת לגדולה מכדי שאפשר יהיה להתעלם ממנה, וכי הוא ערוך ומוכן להנהיג את המדינה. הוא קרא ליריביו הפוליטיים להיכנס לשיחות כנות ובונות על הקמת קואליציה, טען כי הוא בטוח שאפשר להגיע להסכם, ונשמע כמי שכבר מחזר אחרי מפלגות הימין והמרכז כשהדגיש שיפעל רק "בהתאם לחוק ולחוקה". הסיכוי הטוב ביותר של וילדרס להקים קואליציה הוא לכנס תחתיו את ה-VVD ואת מפלגת "החוזה הסוציאלי החדש" של איש המרכז פיטר אומציחט, שכבר אמר הלילה כי תמיד יהיה פתוח לשיחות.
ניצחונו של וילדרס בא אחרי שבשנים האחרונות שגשגו באיחוד האירופי שלל מפלגות ימין שרבים רואים בהן מפלגות ימין קיצוני. רק בשנה שעברה עלתה לשלטון באיטליה מפלגת "האחים של איטליה", מפלגה בעלת שורשים פשיסטיים שחלק מתומכיה מביעים בגלוי געגוע לימי הדיקטטור מוסוליני, אם כי מאז מיתנה מנהיגתה ג'ורג'ה מלוני את עמדותיה בעניינים שונים, והפכה לדמות מקובלת במסדרונות האיחוד. לפני חודשיים עלתה לשלטון בסלובקיה מפלגת הימין הפופוליסטית של רוברט פיקו, המתנגד אף הוא לאיחוד האירופי, ובגרמניה רושמת בימים אלה מפלגת "אלטרנטיבה לגרמניה" הצלחה גדולה בסקרים, ובחלקם היא מגיעה למקום הראשון. גם בפולין שלטה ברוב העשור האחרון מפלגת ימין לאומנית שהסתכסכה קשות עם האיחוד האירופי, והואשמה בכרסום עקבי בדמוקרטיה הפולנית.
7 צפייה בגלריה
מרין לה פן בנאום אחרי התבוסה בבחירות
מרין לה פן בנאום אחרי התבוסה בבחירות
מרין לה פן. "התקווה לשינוי חיה"
(צילום: רויטרס )
7 צפייה בגלריה
הולנד בחירות ראש הממשלה מארק רוטה אופניים אחרי ש הצביע ב קלפי ב האג
הולנד בחירות ראש הממשלה מארק רוטה אופניים אחרי ש הצביע ב קלפי ב האג
רה"מ רוטה בדרך לעבודה. מסיים את הכהונה הארוכה בהיסטוריה - 13 שנה
(צילום: EPA)
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן, שנחשב אף הוא לאיש ימין קיצוני ומתגאה בכך שהפך את ארצו ל"דמוקרטיה לא-ליברלית", כלשונו, היה מראשוני המברכים אמש את וילדרס, שמציג עצמו כמעריץ של אורבן. "רוחות השינוי כבר כאן!", כתב אורבן בהודעה שפרסם, "ברכותיי!". מנהיגת הימין הקיצוני בצרפת, מרין לה פן, הצטרפה לברכות על הניצחון: "העם מסרב לראות את הלפיד הלאומי נכבה, ולכן התקווה לשינוי נשארת בחיים באירופה".
בלי קשר לשאלת זהותו של ראש הממשלה הבא, כשתוקם הקואליציה יהיה זה סוף עידן בפוליטיקה ההולנדית: הולנד תיפרד מראש הממשלה מארק רוטה, שכיהן בתפקיד ב-13 השנים האחרונות. רוטה שימש ראש ממשלת הולנד תקופה ארוכה יותר מכל אדם אחר, ובכך הפך גם לאחד המנהיגים הבכירים והמנוסים באיחוד האירופי.

מסגדים נאציים ו"זוהמה מרוקנית"

וילדרס בן ה-60 נבחר לפרלמנט ההולנדי לראשונה ב-1998, ונודע באירופה ובעולם בעיקר בשל העמדות הנחרצות שלו נגד האיסלאם והמוסלמים. זה שנים שהוא חי תחת אבטחה כבדה, בשל אמירות בוטות שהשמיע נגדם. בין השאר כינה את נביא האיסלאם מוחמד "פדופיל" ואמר כי האיסלאם הוא "אידאולוגיה פאשיסטית" ו"דת מפגרת". נוסף על כך קרא בין השאר להוציא את הקוראן מחוץ לחוק, ולאסור בהולנד פעילותם של מסגדים, שאותם כינה "מקדשים נאציים". פעילותו של וילדרס נגד האיסלאם צברה תאוצה ב-2004, אחרי שמהגר מרוקני רצח את הבמאי תיאו ואן גוך משום שיצר סרט שמתח ביקורת על האיסלאם. וילדרס השתתף ביצירת הסרט ההוא.
הצהרותיו ומעשיו של וילדרס נגד מוסלמים הציתו לא פעם מחאות אלימות במדינות האיסלאם, בהן מצרים, אינדונזיה ופקיסטן, ובפקיסטן אף פרסם נגדו מנהיג דת מקומי פתווה (פסקה הלכה). ב-2014 הורשע וילדרס בבית משפט הולנדי בעבירה של אפליה, אחרי שבעצרת בחירות ב-2014 שאל את הקהל "מה אתם רוצים – יותר מרוקנים או פחות מרוקנים?", וכשזה השיב "פחות!" הוא ענה: "אנחנו הולכים לטפל בזה". בהזדמנות אחרת אמר כי "הזוהמה המרוקנית בהולנד הופכת את הרחובות ללא-בטוחים".
7 צפייה בגלריה
המוסלמים, 5% מהאוכלוסייה, "פוחדים להפוך לאזרחים סוג ב'". וילדרס
המוסלמים, 5% מהאוכלוסייה, "פוחדים להפוך לאזרחים סוג ב'". וילדרס
המוסלמים, 5% מהאוכלוסייה, "פוחדים להפוך לאזרחים סוג ב'". וילדרס
(צילום: EPA)
ארגונים איסלאמיים וערביים הביעו הלילה והבוקר דאגה גדולה מניצחונו של וילדרס. "המצוקה והפחד אדירים", אמר חביב אל-קדורי, העומד בראש ארגון המייצג יוצאי מרוקו בהולנד. "אנחנו פוחדים שהוא יהפוך אותנו לאזרחים דרג ב'". כ-5% מאוכלוסיית הולנד הם מוסלמים.
עוינותו של וילדרס לאיסלאם באה בד בבד עם תמיכה נחרצת בישראל. בין השאר הצהיר בעבר כי ירדן היא המדינה הפלסטינית, וכי שינוי שמה ל"פלסטין" ישים קץ לסכסוך במזרח התיכון וייתן לפלסטינים בית לאומי. בכתבת פרופיל שפורסמה עליו ב-CNN ב-2017 נכתב כי את עמדותיו נגד האיסלאם גיבש כנראה במסעותיו במזרח התיכון בתחילת שנות ה-80, אז טייל בסוריה, באיראן ובמצרים, והתנדב במשך שנה במושב תומר בישראל, שם עבד בגידול ירקות וענבים. "ביקרתי במדינות רבות במזרח התיכון – סוריה, מצרים, תוניסיה, טורקיה, קפריסין, איראן – אבל בשום מקום לא הרגשתי רגש הזדהות מיוחד כמו זה שאני חש תמיד כשאני נוחת בנמל התעופה בן גוריון", צוטט. לפי דיווחים, בעבר אמר גם: "כולנו ישראל – ישראל היא הקו הראשון של המערב בהגנה עלינו מפני האיסלאם".
בשנת 2016 דווח כי שירות הביטחון ההולנדי AIVD חקר את קשריו של וילדרס עם ישראל, בין השאר עם אלוף במיל' עמוס גלעד, בשל חשד שהקשרים הללו משפיעים על וילדרס "באופן הפוגע במחויבותו למולדת". גם הלילה, בצל המלחמה עם חמאס, הופיע רמז לאהדתו של וילדרס לישראל, כשבסרטון וידאו שתיעד אותו חוגג את תוצאות המדגם בלשכתו נראה דגל ישראל ניצב מאחוריו.
וילדרס חוגג, דגל ישראל מבצבץ לרגע מאחורה:

אף שווילדרס הוא אחד האישים הפוליטיים המוכרים ביותר בהולנד, בין השאר הודות לרעמה המרשימה שלו, רק מעט ידוע על חייו הפרטיים. בין השאר יודעים לדווח כי הוא בן למשפחה קתולית ממזרח הולנד, וכי נולד לאב שעבד בבית דפוס ולאם אינדונזית למחצה מרקע הינדי. עוד ידוע כי הוא נשוי לאישה שנולדה בהונגריה, וכי יש לו שני חתולים – ה"מתחזקים" חשבונות אינסטגרם וטוויטר משלהם. בתוכנית ילדים שבה התארח בשבוע שעבר בטלוויזיה סיפר וילדרס שהוא אוהב לשחק "מריו קארט" בפלייסטיישן ולקרוא ספרי קומיקס של דונלד דאק.