לאחר שבשבוע שעבר הסביר את הכשלים בבריחת האסירים בעדותו מול הוועדה הממשלתית, שהוקמה לבדיקת המחדל בכלא, התייחס היום מפקד כלא גלבוע גונדר משנה פרדי בן שטרית לחשיפת ynet, לפרשת "הסרסור בסוהרות": "הצגתי את הדברים בפני ההורים של החיילים, שהם כמו הילדים שלי, וזו גם הייתה ההתנהלות שלי. אעשה כל מה שצריך כדי לשמור על ביטחונם".
יו"ר הוועדה, השופט מנחם פינקלשטיין, פנה לבן שטרית, ועימת אותו לגבי עדותו בוועדה בחודש נובמבר, שבה הודה כי התקיים סרסור בסוהרות בין כותלי הכלא: "אנחנו מעריכים שעשית את זה במודע, כספין תקשורתי. זה לא קשור לנושא בריחת האסירים. הגעת לעדות במטרה לעשות רעש גדול ולייצר ספין. מה אתה אומר על זה?". בן שטרית השיב: "סקרתי שלושה אירועים מרכזיים שהתרחשו בכלא. זה הגיע ממקום של לספר גם על האירועים המכוננים בכלא. לא עשיתי שימוש באירוע הזה".
1 צפייה בגלריה
המשך עדותו של פרדי בן שטרית בוועדת החקירה
המשך עדותו של פרדי בן שטרית בוועדת החקירה
מפקד כלא גלבוע פרדי בן שטרית, היום
(צילום: שאול גולן)
השופט פינקלשטיין המשיך להקשות על בן שטרית, ושאל אותו מדוע לא עסק בפרשה, שאותה טען שהוא מכיר היטב. בן שטרית השיב: "במסמך החפיפה שלי מינואר 2021, עם מפקד הכלא הקודם, דיברתי על פרשת הסרסור בסוהרות. זו פרשה קשה. ישנתי אולי מספר שעות בודדות בסוף השבוע מאז שהיא נחשפה בתקשורת. לא ידעתי על זה ולא העליתי בדעתי. מדובר בחשד לאירוע קשה מאוד, שאני חושב שאף אחד לא יכול להשלים איתו. הלוואי שיכולתי להחזיר את הגלגל לאחור".
בן שטרית התייחס לתגובה הרשמית של שב"ס, שבה נטען כי הוא כיהן בתפקיד מפתח במסגרת בדיקת הפרשה, כיוון שבאותה העת שימש כעוזרו של ממלא מקום נציבות שב"ס, גונדר אשר וקנין, שניסה להקטין את הפרשה, לא דרש חקירה ממצה ולא ביצע תחקיר של הפרשה והיבטיה. "מדובר בתגובה תקשורתית קשה מאוד כלפיי, כשניסו להסיח את דעת הקהל. זה שקר. זה נוגד את עולם הערכים שלי. התרגזתי מאוד מתגובת שב"ס".
יו"ר הוועדה פינקלשטיין המשיך לעמת את בן שטרית עם תגובת שב"ס: "נציבות שב"ס בעצם מעלילה עלייך?". בן שטרית השיב: "נכון, לא הייתי חלק ממקבלי ההחלטות, הייתי עוזר ממלא מקום ניצב". פינקלשטיין שאל את בן שטרית האם שב"ס התנהל בצורה נכונה, מאז שהפרשה נחשפה לראשונה עוד ב-2018, והאם בן שטרית לא ידע על כך מאז שהחל לכהן כעוזר מ"מ הניצב ב-2019. בן שטרית השיב: "אפשר היה להרחיב את הפעולות שנעשו אז ולבדוק יותר לעומק. אני לא בקיא בפרטי החקירה של האירוע בשנים 2017 ו-2018".
פינקלשטיין הקשה על בן שטרית, ואמר לו כי רב-כלאי ראני באשה, קצין המודיעין שלפי החשד השתמש בסוהרות בכלא גלבוע כדי לקבל מידע מודיעיני מאסירים בשנת 2017, היה עדיין בתפקידו ב-2020, בזמן שבן שטרית שימש כעוזר מ"מ הניצב. "זה קרה אחרי שהתיק נסגר", הסביר בן שטרית. "היו עוד המון פעולות ודברים שנעשו שלא ידעתי ולא הכרתי".