5 צפייה בגלריה
התמונה שפורסמה בתקשורת הרוסית
התמונה שפורסמה בתקשורת הרוסית
"חילול השם". תמונה של "נאצי אוקראיני" בכותל המערבי שהופיעה בכתבה
(צילום: ZVEZDA)
ערוץ הטלוויזיה "זבזדה", שנמצא בבעלות משרד ההגנה הרוסי, טען בכתבה שפורסמה ביום שישי האחרון כי 200 שכירי חרב מישראל משתתפים בלחימה נגד מוסקבה באוקראינה. "הם לוחמים לצד נאצים, נגד אלו שהסבים שלהם הצילו את אבותיהם משואה", נטען בערוץ שדיווח כי "הפשיסטים האוקראינים קיבלו סיוע מיוצאי ישראל שהגיעו להרוג רוסים במחוז דונבאס" שבמזרח אוקראינה.
זוהי לא הפעם הראשונה שבה הרוסים מאשימים כי שכירי חרב ישראלים משתתפים בלחימה נגדה. בחודש שעבר, פורסם תיעוד שבו נראים מתנדבים ישראלים בצבא האוקראיני מדברים בעברית ומודים לממשלת ישראל ולרב הראשי של אוקראינה, משה אסמן, על התמיכה בהם. יחד עם זאת, בסרטון צולמו מתנדבים ולא לוחמים שמקבלים תשלום, כך שלא ניתן להגדיר אותם כ"שכירי חרב".

5 צפייה בגלריה
חיילים ישראלים בצבא אוקראינה מרימים דגל ישראל ודגל אוקראינה
חיילים ישראלים בצבא אוקראינה מרימים דגל ישראל ודגל אוקראינה
ישראלים בצבא אוקראינה. מדובר במתנדבים, לא שכירי חרב
(מתוך עמוד הפייסבוק של איליה סוקולוב)
משרד ההגנה הרוסי טוען כי מתחילת המלחמה, כ-7,000 שכירי חרב זרים מ-63 מדינות נלחמו לצד אוקראינה ובהם אזרחי ישראל, פולין, ארה"ב, קנדה, רומניה, בריטניה וגיאורגיה. חלקם גויסו באמצעות הפנטגון ומשרדי הגנה של מדינות החברות בנאט"ו, וחלקם על ידי ארגונים ועמותות שדאגו לחמש אותם ולצייד אותם בכסף. בכתבה נטען כי חלק משכירי הרכב הם "רוצחים משוגעים", או בעלי בעיות אישיות ובעיות פסיכולוגיות קשות.
בכתבה הוזכרו האשמות ישנות בדבר מעורבות של צלפים ישראלים ברצח אזרחים רוסים במוסקבה בשנת 1993, בהוראת הנשיא לשעבר בוריס ילצין. הטענה הכוזבת מופצת זה מכבר על-ידי גורמים אנטישמיים ברוסיה, והשימוש בילצין אינו מקרי, שכן הוא דמות שנואה בקרב רבים במדינה. "ילצין נזקק להרבה דם כדי לדכא את ההתנגדות נגדו בקרב הסובייטים ושכירי החרב 'סיפקו' אותו מיד", דווח.
אחת ההאשמות הכבדות ביותר נגד הישראלים היא שהם לוחמים לצד "גדוד אזוב" האוקראיני שמוגדר ברוסיה כ"נאו נאצי". הרוסים כינו זאת "חילול השם", והזכירו ש-1.2 מיליון יהודים נרצחו על ידי אוקראינים ששיתפו פעולה עם הנאצים בשואה.
5 צפייה בגלריה
לוחמי גדוד אזוב במצעד שערכו ביוני 2019 בעיר מריופול אוקראינה
לוחמי גדוד אזוב במצעד שערכו ביוני 2019 בעיר מריופול אוקראינה
לוחמי גדוד אזוב במריופול ביוני 2019. הואשמו בניאו-נאציזם
הגדוד, ששמו הרשמי הוא "מחלקת המבצעים המיוחדים של אזוב", מכונה על שם ים אזוב שלחופיו שוכנת עיר הנמל מריופול בדרום-מזרח אוקראינה. לוחמי הגדוד, שיחידות אחרות שלו סייעו בהדיפת הרוסים בפרברי קייב בחודש מרץ, ממשיכים להתבצר במפעל המתכות הענקי "אזובסטל" במריופול – ומונעים בכך ניצחון סמלי ואסטרטגי חשוב מהנשיא רוסיה ולדימיר פוטין.
לוחמי הגדוד הואשמו לאורך השנים בהחזקה בעמדות ניאו-נאציות, אך אנשיו מכחישים זאת, ואף טענו כי הם קיבלו בחודש האחרון לוחמים יהודים ששירתו בצה"ל. המומחים שבחנו את פעילות הארגון סבורים כי יש אמנם צדק בטענות על ניאו-נאציזם, אך מנגד מבהירים כי מאז שהוטמע בכוחות האוקראיניים הממלכתיים הוא עבר שינוי משמעותי – וסולקו ממנו גורמים קיצוניים רבים.
5 צפייה בגלריה
תקיפות ב מפעל אזובסטל מריופול אוקראינה
תקיפות ב מפעל אזובסטל מריופול אוקראינה
תקיפות במפעל "אזובסטל"
(צילום: AFP)
מעבר להאשמות על השתתפות ישראלים בלחימה, הכתבה מנתה שורה של יהודים שתומכים בנאציזם האוקראיני, ובהם הנשיא וולודימיר זלנסקי "שבגד באבותיו היהודים שנלחמו עם הרוסים נגד הנאצים, או מתו איתם בגטו", לשון הדיווח. האשמות אלו הזכירו גם את אמירותיו של שר החוץ סרגיי לברוב כי "האנטישמים הכי גדולים היו יהודים", וכי גם לאדולף היטלר "היה דם יהודי". האשמות אלו, כזכור, נגמרו בשיחה בין נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לראש הממשלה נפתלי בנט. לפי לשכת בנט, פוטין התנצל בפניו על דבריו של לברוב.
הפעיל החברתי אלכס טנצר אמר כי התמיכה הרוסית במלחמה יורדת בצורה משמעותית, וכי שלוש לשכות גיוס הוצתו ברחבי המדינה. "הסיפור על יהודים נאצים הוא פשוט ניסיון נוסף לייצר תעמולה", אמר טנצר. "זה שפל חדש מבחינתם, ואני בספק אם מישהו מאמין לשטות הזאת".
5 צפייה בגלריה
ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו פגישה עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בקייב
ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו פגישה עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בקייב
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בקייב. "בגד באבותיו היהודים"
(צילום: AP)
כאשר פוטין הכריז לפני כמעט שלושה חודשים על מה שמוסקבה מתעקשת לכנות "מבצע צבאי מיוחד" באוקראינה, הוא הצהיר כי אחד מיעדיו הוא לבצע בה "דה-נאציפיקציה", בטענה שהממשלה בקייב נשלטת בידי גורמים ניאו-נאצים. כלל המומחים וגורמי הממשל במערב מיהרו לדחות את הטענה הזו ולהסביר שמדובר בתעמולה כוזבת, אך התקשורת הרוסית המשיכה להדהד את טענות הקרמלין.