2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
נתניהו
(צילום: EPA)
לשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו מסרה הבוקר (רביעי), אחרי הכעס האמריקני על החוק שיאפשר לישראלים לשהות בצפון השומרון, כי אין לישראל כוונה להקים יישובים חדשים באזור הזה. "ההחלטה של הכנסת לבטל חלקים מחוק ההתנתקות מביאה סוף לחוק מפלה ומשפיל שאסר על יהודים לחיות באזורים בצפון השומרון, חלק ממולדתנו ההיסטורית", נמסר. "לא במקרה בכירים באופוזיציה תמכו בחוק זה לאורך הדרך".
נתניהו, כאמור, הבהיר לאור הכעס האמריקני כי "לממשלה אין כוונה להקים יישובים חדשים באזורים אלה". מחלקת המדינה האמריקנית, נזכיר, הביעה דאגה עמוקה מאישור החוק - ואף זימנה את שגריר ישראל בארה"ב לשיחה חריגה, ראשונה מסוגה זה 13 שנים.
בכיר אמריקני תקף הבוקר את ישראל בחריפות בעקבות אישור החוק: "אנחנו מאוד כועסים. זה שערורייה. איך מחוקקים חוק כזה תוך כמה ימים? השמאל אפילו לא הופיע להצבעה, כולם מותשים ממה שקורה בישראל. אנחנו רודפים אחרי מה שקורה בישראל כמו ארנבים בשוחה. יש הרבה דברים רעים שקורים".
ביטול חוק ההתנתקות, שחוקק לפני 18 שנים ושבמסגרתו פונו יישובי גוש קטיף וצפון השומרון, יסדיר בין היתר את מעמדם של תלמידי ישיבת חומש, שנמצאים במאחז בניגוד לחוק לאחר שפונה במסגרת התוכנית ב-2005. למעשה לאחר אישור תיקון החוק בקריאה שנייה ושלישית, השהות בישיבת חומש בצפון השומרון כבר אינה בלתי חוקית, ולראשונה מדינת ישראל מאשרת חזרה למקום שפונה מסיבות מדיניות.
עם זאת, בבג"ץ עדיין עומדת עתירה בנוגע למאחז, שאותו הגישו פלסטינים תושבי הכפר הסמוך בורקה וארגוני זכויות אדם, בטענה כי האדמות שעליהן נמצא המאחז שייכות להם. אם בג"ץ יקבע לטובת העותרים, המדינה תצטרך לפנות את הבנייה שיושבת על אדמה פרטית, או לחילופין להסדיר אותה, למשל באמצעות צווי-תפיסה. כמו כן, כרגע כל הבנייה במאחז היא בלתי-חוקית, ותצטרך לעבור הליך של הסדרה.
חזרה לחומש עלולה להשפיע גם על יישובים נוספים שפונו מצפון השומרון, בהם שא-נור שלו גרעין משפחות שמחכות לשוב להתיישב במקום. לאחר אישור ההצעה, אמרה ח"כ לימור סון הר-מלך (עוצמה יהודית), שהייתה אחת מיוזמות הצעת החוק, כי "כעת אסור לנו לנוח על זרי הדפנה ולשקוע באופוריה. עלינו להסתער כבר מחר על שתי המשימות הבאות שמונחות לפתחנו: הקמתם מחדש של ארבעת היישובים שפונו בצפון השומרון, ושיבה הביתה גם לחבל קטיף שננטש באיוולת איומה והפך לקן טרור".
2 צפייה בגלריה
חגיגות בחומש לאחר ביטול חוק ההתנתקות
חגיגות בחומש לאחר ביטול חוק ההתנתקות
חגיגות בחומש לאחר ביטול חוק ההתנתקות
(צילום: חומש )
ביטול חוק ההתנתקות היה חלק מההסכמים הקואליציוניים עם הציונות הדתית ועוצמה יהודית. בשתי המפלגות ביקשו גם להקים יישוב חדש, אך שר המשפטים יריב לוין דחה זאת והסכים רק לביטול החוק. ההערכה היא שכעת מספר התלמידים והמבקרים בישיבת חומש יגדל.
לאחר ביטול חוק ההתנתקות, אנשי חומש עלו למקום כדי לחגוג את ההחלטה שבעקבותיה השהות במקום לא תוגדר עוד בלתי-חוקית. בין החוגגים היה גם ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן. "נאבקנו כולנו בשם כל עם ישראל לתקן את הפשע הזה של המאיסה בארץ ישראל", אמר דגן לאחר ביטול החוק במליאה. "אנחנו מסתכלים כאן כלפי שמיים ואומרים לקב"ה: אנחנו עשינו את שלנו. אנחנו מחזירים הערב את הכבוד שלך לארץ ישראל ואתה תחזיר את הכבוד של העם שלך כאן, בהגשמה של הייעוד המלא: בנייה מחדש חומש, שא-נור, גנים וכדים ובנייה של עוד יישובים בצפון השומרון".