3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
כבר לא עם ידיים על ההגה? נתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי )
בכיר אמריקני תקף הבוקר (יום רביעי) את ישראל בעקבות השינויים בחוק ההתנתקות, שיאפשרו לישראלים לשהות בצפון השומרון. "אנחנו מאוד כועסים", אמר. "זה שערורייה. איך מחוקקים חוק כזה תוך כמה ימים? השמאל אפילו לא הופיע להצבעה, כולם מותשים ממה שקורה בישראל. אנחנו רודפים אחרי מה שקורה בישראל כמו ארנבים בשוחה. יש הרבה דברים רעים שקורים".
זימון השגריר הישראלי מייקל הרצוג לשיחה במחלקת המדינה מאותת שהאמריקנים מאבדים סבלנות, כשבכל יום יש משבר חדש. פעם זו הבנייה בהתנחלויות, פעם הריסות בתים ופעם התבטאויות אומללות של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ("למחוק את חווארה" ו"אין עם פלסטיני" לצד מפת ישראל שכוללת את ירדן). מעל לכל זה מרחף החשש לדמוקרטיה בישראל בעקבות המהפכה המשפטית שמאוד מדאיגה אותם - ואפילו הובילה את הנשיא ג'ו ביידן ליזום שיחה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו.
האמריקנים, למעשה, מרגישים שהם עוסקים כל הזמן בכיבוי שריפות. הם נתנו לנתניהו קרדיט עצום מהרגע הראשון, ואמרו שעל אף שבממשלה שהקים חברים מבחינתם אנשי ימין קיצוני - הוא עם הידיים על ההגה. כעת, על אף שלא יודו בזה באופן פומבי, התחושה שלהם היא שלא בטוח שנתניהו מחזיק את ההגה. מבחינת ארה"ב, חזרת ישראלים לצפון השומרון היא הפרה של ההתחייבות של ראש הממשלה אריאל שרון לנשיא ג'ורג' בוש מלפני כעשרים שנה.
זהו כאמור הזימון הראשון של שגריר ישראלי בארצות הברית לשיחה זה 13 שנים. בפעם הקודמת, ב-2010, זומן השגריר דאז מייקל אורן לשיחה במחלקת המדינה בעקבות ההודעה על אישור בנייה בשכונת רמת שלמה שבמזרח ירושלים, בזמן ביקורו בארץ של סגן נשיא ארצות הברית דאז, הנשיא כיום ג'ו ביידן. הפעם האחרונה שבה היה זימון לשיחה כזו ביחסים בין המדינות הייתה ב-2016. אז היה זה ראש הממשלה אז והיום בנימין נתניהו שזימן לשיחת נזיפה בלשכתו את שגריר ארצות הברית באותה עת דן שפירו, לאחר הבחירה האמריקנית לא להטיל וטו על הצעה נגד ההתנחלויות במועצת הביטחון.
3 צפייה בגלריה
האמריקנים זעמו גם על התבטאויות שר האוצר. סמוטריץ' וביידן
האמריקנים זעמו גם על התבטאויות שר האוצר. סמוטריץ' וביידן
האמריקנים זעמו גם על התבטאויות שר האוצר. סמוטריץ' וביידן
(צילום: עמית שאבי, AFP)
3 צפייה בגלריה
חברי הכנסת שהגיעו לביקור בחומש
חברי הכנסת שהגיעו לביקור בחומש
"חומש תחילה". ח"כים בכנסת הקודמת בביקור במאחז, בשנה שעברה
(צילום: מועצת שומרון )
ארה"ב, נזכיר, יזמה יחד עם ירדן ומצרים שתי פגישות מדיניות בין ישראל לפלסטינים - אחת בעקבה ואחת בשארם א-שייח. פסגה נוספת מתוכננת להתקיים באפריל. האמריקנים זועמים על כך שבזמן שממשלת נתניהו מצהירה בעקבות הפגישות הללו שלא תקדם בנייה בהתנחלויות ולא תכשיר מאחזים לא-חוקיים, היא מעבירה לצד זה החלטות שמנוגדות לסיכומים להימנע מצעדים שיסלימו את המתיחות. עוד יותר מכך, אחרי הפסגה הראשונה בעקבה הופתעו בארה"ב לשמוע הצהרות משרים שטוענים כי אין להם שום כוונה ליישם את ההסכמות, על אף שראש השב"כ וראש המל"ל הגיעו אליהן בשליחות נתניהו.

משמעות ביטול חוק ההתנתקות

התיקון שאושר אתמול לפנות בוקר במליאת הכנסת יאפשר לישראלים לשהות בשטחים שפונו בצפון השומרון לפני 18 שנה, במסגרת תוכנית ההתנתקות. הכנסת אישרה את ביטול החוק, שנכלל בהסכמים הקואליציוניים בין הליכוד לציונות הדתית, ברוב של 31 תומכים, לעומת 18 מתנגדים - בנוכחות דלה של חברי האופוזיציה.
ביטול החוק, שחוקק לפני 18 שנים ושבמסגרתו פונו יישובי גוש קטיף וצפון השומרון, יסדיר בין היתר את מעמדם של תלמידי ישיבת חומש, שנמצאים במאחז בניגוד לחוק לאחר שפונה במסגרת התוכנית ב-2005. למעשה לאחר אישור תיקון החוק בקריאה שנייה ושלישית, השהות בישיבת חומש בצפון השומרון כבר אינה בלתי חוקית, ולראשונה מדינת ישראל מאשרת חזרה למקום שפונה מסיבות מדיניות.