בכיר במשרד ההגנה האמריקני אמר אמש (שלישי) כי איראן יכולה לייצר מספיק חומר בקיע לייצור פצצה גרעינית תוך כ-12 ימים. קולין קאהל, תת-מזכיר ההגנה לענייני מדיניות של ארצות הברית, אמר את הדברים בבית הנבחרים האמריקני - וסיפק את ההערכה הנחרצת ביותר שיצאה מהממשל האמריקני עד כה לגבי "זמן הפריצה" של טהרן לגרעין. במקביל, הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) אישרה את הדיווחים שפקחיה מצאו באיראן אורניום שהועשר עד לרמה של 84%.
קאהל נשאל על ידי מחוקק רפובליקני במהלך דיון באחת הוועדות בבית הנבחרים מדוע ממשל ביידן מעוניין לחדש את הסכם הגרעין עם איראן, שממנו פרשה ארה"ב ב-2018 תחת הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, והוא השיב: "ההתקדמות הגרעינית של איראן מאז שפרשה ארה"ב מההסכם היא יוצאת דופן. לפני שהממשל הקודם החליט לפרוש, לאיראן היה לוקח כ-12 חודשים לייצר חומר בקיע לפצצה אחת - עכשיו זה ייקח לה בערך 12 ימים" .
5 צפייה בגלריה
קולין קאהל, תת-מזכיר ההגנה לענייני מדיניות של ארצות הברית
קולין קאהל, תת-מזכיר ההגנה לענייני מדיניות של ארצות הברית
"עדיף לפתור את נושא הגרעין באופן דיפלומטי, אבל המו"מ תקוע". קולין קאהל
(רויטרס)
הערכה זו מגיעה לאחר שבשבועות האחרונים גורמים רשמיים בממשל ביידן אמרו ש"זמן הפריצה" של איראן - פרק הזמן שהיא צריכה כדי לייצר מספיק חומר בקיע לייצור פצצה גרעינית אחת - הצטמצם לשבועות. עם זאת, אין הדבר אומר שאיראן תוכל לייצר פצצה ממשית בפרק זמן זה, ובכירים אמריקנים סבורים שהיא אינה שולטת בטכנולוגיה שתאפשר לה לעשות זאת.
קאהל, שבהערכתו כאמור סיפק את "זמן הפריצה" המועט ביותר עד כה, הוסיף: "בגלל ההתקדמות האיראנית אני חושב שאם אפשר לפתור את הנושא הזה באופן דיפלומטי, ולרסן את תוכנית הגרעין של טהרן באמצעות ההסכם - זה טוב יותר מהאפשרויות האחרות". הוא הוסיף שכרגע המשא ומתן לגבי חזרה להסכם תקוע.
אתמול פורסם דוח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, שבו אושר כי היא דנה עם איראן בניסיון להבהיר את מקורם של חלקיקי אורניום שהועשרו עד לרמה של 83.7% - רמה קרובה ביותר לזו הנדרשת עבור נשק גרעיני. זאת לאחר שבשבוע שעבר דווח בסוכנות הידיעות בלומברג כי פקחי סבא"א מצאו באיראן אורניום שהועשר עד לרמה של 84% – מרחק של 6% בלבד מהרמה הדרושה לפיתוח נשק גרעיני. מדובר ברמת ההעשרה הגבוהה ביותר שמצאו עד כה פקחים באיראן, שטענה עד כה כי הצנטריפוגות שלה מכוונות להעשיר אורניום לרמה של 60% לכל היותר. מאז הדיווח, סבא"א לא אישרה כי אכן מצאה אורניום שהועשר לרמה הזאת - עד אמש.
5 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן, אברהים ראיסי
ג'ו ביידן, אברהים ראיסי
חזרה להסכם הגרעין - לא על סדר היום של הממשל האמריקני. ביידן ונשיא איראן
(צילום: AP, EPA)
בבלומברג הדגישו כי הפקחים טרם קבעו אם איראן העשירה את האורניום בכוונה תחילה לרמה גבוהה כל כך או שמדובר בתוצאה לא מכוונת של הפעילות בתוך רשת הצינורות המחברים את מאות הצנטריפוגות שבהן מועשר החומר. אחד הדיפלומטים ששוחחו עם הסוכנות ציין כי טהרן לא שלחה לסבא"א את הטפסים שבהם היא מחויבת להצהיר על כל כוונה מצדה להעלות את דרגת העשרת האורניום.
לפי הדוח הרבעוני של הסוכנות על הפעילות הגרעינית של איראן שפורסם אמש, אותם חלקיקים אותרו במתקן ההעשרה בפורדו. טהרן, מצידה, הודיעה לסוכנות כי ייתכן שהתרחשו "תנודות לא מכוונות" ברמות ההעשרה. עוד צוין בדוח כי איראן ממשיכה להפר את המגבלות שהוטלו עליה במסגרת הסכם הגרעין עם המעצמות, וכי במקרה של חזרה להסכם - סבא"א תתקשה לאמוד את פעולותיה של הרפובליקה האיסלאמית בשנים שחלפו.
5 צפייה בגלריה
רפאל גרוסי
רפאל גרוסי
ראש סבא"א רפאל גרוסי. בסוכנות דנים עם איראן על מקורם של חלקיקי האורניום שהועשרו עד לרמה של 83.7%
(צילום: רויטרס)
בעקבות הדיווחים על העשרת האורניום, ראש ה-CIA וויליאם ברנס אמר בריאיון לרשת CBS בתחילת השבוע כי בארה"ב לא מזהים החלטה איראנית לחדש את תוכנית הנשק הגרעיני שלה, שהושהתה בסוף שנת 2003. עם זאת, הוא הוסיף ש"האיראנים התקדמו מאוד, והם במרחק כמה שבועות מהעשרת אורניום ברמה של 90% - אם יחליטו לחצות את הקו".
איראן, נזכיר, הודיעה על החלטתה להתחיל להעשיר אורניום לרמה של 60% בשנת 2021, ואז הציגה זאת כתגובה לגל החיסולים נגד מדעני גרעין והתקיפות נגד אתרי גרעין, שיוחסו לישראל. סבא"א הזהירה מאז שוב ושוב כי גם העשרה ל-60% מקרבת מאוד את איראן לנשק גרעיני, משום שהמעבר מהעשרה ל-60% להעשרה ל-90% – הרמה הדרושה לפיתוח נשק כזה – כרוכה בצעדים טכניים קלים בלבד. לפי הסכם הגרעין מ-2015, שקרס אחרי פרישת ארה"ב ממנו ב-2018, לאיראן מותר להעשיר אורניום לרמה של 3.67% בלבד.
אחרי יותר משנה של שיחות לא-ישירות בין וושינגטון לטהרן במטרה לחזור להסכם הגרעין, המשא ומתן הוקפא בספטמבר האחרון, לאחר שארה"ב האשימה את איראן ב"דרישות בלתי סבירות" שקשורות לחקירות סבא"א באשר לשרידי אורניום שנמצאו באתרים לא-מוכרזים במדינה. דובר מחלקת המדינה האמריקנית, נד פרייס, אמר לאחרונה שההסכם לא נמצא על סדר היום של הבית הלבן.