הנאום של שר הביטחון יואב גלנט, שבו קרא לעצור את חקיקת המהפכה המשפטית עד אחרי יום העצמאות, הביא לתגובות תומכות בליכוד ובאופוזיציה, ומנגד לזעם בקרב חברי כנסת במפלגת השלטון. גם אחרי הפנייה של שר החקלאות אבי דיכטר לראש הממשלה בנימין נתניהו, ולמרות עמדותיהם של השר גלנט וח"כ יולי אדלשטיין, וקריאתו של ח"כ דוד ביטן, סביר שהקואליציה תצליח להעביר בכל זאת את החוקים לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים. עם זאת, ללא 61 אצבעות, הקואליציה עשויה להתקשות בדיון בבג"ץ. ההערכה בליכוד היא שבסופו של דבר יצליחו לשכנע את ביטן ואת דיכטר להצביע בעד.
"מודה לחברי, שר הביטחון יואב גלנט שהצטרף לדרך שאותה אני מוביל זה שבועות. רוב העם רוצה ומבין את הצורך בשינויים במערכת המשפט, אך יש לעשות זאת בסבלנות, בהידברות ובשיח רחב כדי להגיע להסכמה רחבה. מדינת ישראל חזקה ותמשיך להיות חזקה - יחד", אמר אדלשטיין.
ביטן מסר לאחר הצהרת גלנט: "כפי שאמרתי כבר לפני מספר שבועות, צריך לעצור את החקיקה ולהיכנס להידברות מיידית ולהגעה להסכמות רחבות. ‏מחזק את דבריו של חברי שר הביטחון".
ראש האופוזיציה יאיר לפיד מסר בתגובה להצהרת גלנט: "גלנט מוביל הערב צעד אמיץ וחיוני לביטחון מדינת ישראל. ההפיכה המשטרית פוגעת קשה בבטחון הלאומי וזה תפקידו ואחריותו לעצור את ההידרדרות המסוכנת".
יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה, צייץ בטוויטר כי "מה שגלנט עשה הערב זה בעצם ריסוק הדמוקרטיה הישראלית! הוא קבע שכמה מאות מילואימניקים שמאלנים יכולים לבטל את פתקי ההצבעה בבחירות של 2.6 מיליון אזרחים".
2 צפייה בגלריה
ועדת הכנסת
ועדת הכנסת
תומכים בגלנט. ביטן ואדלשטיין
(צילום: יואב דודקביץ', רפי קוץ )
הרמטכ"ל לשעבר ח"כ גדי איזנקוט אמר: "מברך את שר הביטחון על עמדה אמיצה ונכונה לביטחון הלאומי והעתיד המשותף במדינה, ומצפה ממי שמדינת ישראל חשובה לו - להצטרף אליו".
יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן אמר כי "אני מברך את שר הביטחון גלנט על קריאתו לעצירת החקיקה ומצפה משאר חבריו בליכוד להצטרף ולעצור את הטירוף. הגיע הזמן שהממשלה תשים את אזרחי ישראל בראש סדר העדיפויות ותפעל לשמור על הביטחון, הכלכלה ועל מדינת ישראל כמדינה יהודית, ציונית וליברלית".
שר המשפטים לשעבר ח"כ גדעון סער אמר בהפגנה בבאר שבע נגד המהפכה המשפטית כי "אני רוצה להודות לפטריוט ישראלי, שר הביטחון יואב גלנט, שמקיים את ההתחייבות הבסיסית שלו לשמור על ביטחון ישראל ולעצור את החקיקה עכשיו ולהיכנס להידברות. אני רוצה להודות ליולי אדלשטיין ודוד ביטן, לשר אבי דיכטר, שאחדות ועתיד ישראל חשובים להם". סער הוסיף כי "אני קורא לחבריי בתנועת הליכוד: אתם יודעים היטב שההצעות על שולחן הכנסת הן נגד כל מה שגדלנו ונלחמנו עליו כל השנים. יש רגע בחיי אדם ויש רגע בחיי מדינה שבו צריך לגלות מנהיגות. אני קורא לכם, תהיו מנהיגים, תצילו את ישראל, תמנעו את הרעה הזו".
חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי, ראש העיר מודיעין מכבים רעות ובכיר בליכוד, אמר כי "אני תומך בקריאתו של שר הביטחון גלנט להקפיא את החקיקה לאלתר, ולהתכנס באופן מיידי לתהליך של הידברות אמיתית, שתביא להסכמה רחבה. שמירה על אחדות עם ישראל וביטחון מדינת ישראל הם הדבר החשוב ביותר בעת הזאת".
גם יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד אמר כי הוא תומך בקריאתו של גלנט לעצירת החקיקה. "ביטחון עם ישראל ושלמות החברה הם מעל לכל", הוא אמר. "ערב החגים והימים הלאומיים, על כל הצדדים לגלות אחריות ומנהיגות. אני קורא לראש הממשלה בנימין נתניהו: זוהי העת לעצור ולחבר את העם! שבו ודברו – כי אין לנו ארץ אחרת".
מפורום העסקים נמסר כי הוא "מברך את שר הביטחון יואב גלנט ויו"ר ועדת החוץ והביטחון יולי אדלשטיין שמימשו הערב את אחריותם הציבורית לביטחונה של מדינת ישראל ודרשו את הפסקת הליכי החקיקה וניהול שיח על מנת להגיע לקונצנזוס. פורום העסקים מברך גם חברים נוספים בקואליציה ובהם השר אבי דיכטר, יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ דוד ביטן וכן יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס שדורשים את עצירת החקיקה על מנת למנוע את הקרע בעם ואת הפגיעה בחוסנה הלאומי של ישראל. אנחנו קוראים ליתר השרים לממש את אחריותם המיניסטריאלית ולהצטרף לדרישה לעצירת החקיקה על מנת למנוע את המשבר הכלכלי שמתהווה, ואת המשבר החברתי והביטחוני".
2 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה עוצמה יהודית
ישיבת סיעה עוצמה יהודית
"גלנט נכנע ללחץ של אלה שאיימו בסרבנות". בן גביר
(צילום: AFP)
מובילי המחאה אמרו על הקריאות בליכוד לעצירה זמנית של החקיקה כי "אנחנו לא מטומטמים, לא התכנסנו לשם מריחה זמנית ולא נירדם בשמירה. אנחנו דורשים גניזה מוחלטת של החקיקה, עד אז, המאבק רק יתעצם".
מנגד, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר קרא לפטר את גלנט מתפקידו. "קורא לראש הממשלה לפטר את גלנט שנכנס למשרד הביטחון בקולות של הימין אבל נכנע ללחץ של אלה שאיימו בסרבנות ומנסה לשים מעצור לרפורמה החשובה. הוא גם מנהל בפועל מדיניות 'הכלה' וחוסר תגובה בעזה וביו"ש וגם במדיניות זאת הוא מפנה עורף לבוחרי הימין שרוצים ממשלת ימין מלא מלא אם ברפורמה המשפטית ואם בהחזרת הביטחון האישי והמשילות לישראל", אמר בן גביר.
שר התקשורת שלמה קרעי אמר: "אני מבקש סליחה ממצביעי הליכוד על שר הביטחון שלנו שנכנע תחת לחץ השמאל. מדינת ישראל נמצאת בצומת היסטורי בין דמוקרטיה לדיקטטורה ושר הביטחון שלה בוחר בדיקטטורה ונותן רוח גבית לסרבנות ולהפיכה צבאית. לא מבטלים את הכרעת העם בשביל ליטוף מהתקשורת והאליטה. זה לא דמוקרטי. אסור לאפשר זאת".
השרה גלית דיסטל-אטבריאן וח"כ טלי גוטליב תקפו את גלנט. "צבא ההגנה על תנאי לישראל", אמרה דיסטל-אטבריאן, וגוטליב הוסיפה: "מה נדמה לך שר הביטחון? שיתנו לך אי פעם לשנות את מבנה הוועדה למינוי שופטים? שיתנו לך אי פעם לפרק את משחקי הכוח בין נציגי לשכת עורכי הדין לשופטי העליון בוועדה? לא יתנו לך לא מחר ולא מחרתיים. אז מה זו הרפיסות והכניעה הזו? כנראה האיתרוג והליטוף של השמאל מענגים יותר ממה שניתן לדמיין".
סגנית שר האוצר מיכל וולדיגר אמרה: "‏השר גלנט מודאג, אכן ההפגנות שיצאו מכלל שליטה, גילויי הסרבנות, הקריאה להוצאת כספים מהמדינה, כל אלו פוגעים בביטחון המדינה. הם ולא תיקון חוק יסוד השפיטה".
בסביבתו של שר המשפטים יריב לוין אמרו כי "שלא כמו שר הביטחון, שר המשפטים יכבד את ראש הממשלה וימתין עם תגובה לשובו ארצה".
שר הכלכלה ניר ברקת טרם התייחס להצהרתו של גלנט. השבוע אמר ברקת כי "אם בג"ץ יפסול את הרפורמה - אכבד את ההחלטה".