ראש הממשלה בנימין נתניהו יפטר היום (ראשון) בישיבת הממשלה את אריה דרעי מתפקידיו כשר. בכך, יממש נתניהו את פסיקת בג"ץ מיום רביעי האחרון, שבה נקבע כי דרעי לא יכול לשמש שר. בשלב הראשון, כך סוכם בין נתניהו ליו"ר ש"ס, ימונו לדרעי ממלאי מקום מבין השרים הקיימים במפלגה - מאחר שהוא מאמין שיוכל לחזור לשולחן הממשלה לאחר חקיקה מתאימה.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה
בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה
דרעי ושרים אחרים רוצים את מינויו לרה"מ החליפי, נתניהו לא מתלהב
(צילום: יונתן זינדל)
הסיכום בין ראש הממשלה ליו"ר ש"ס - שעדיין מחזיק בתיקי הבריאות והפנים - גובש כבר ביום רביעי האחרון, שעות אחרי פסיקת בג"ץ, אז ביקר נתניהו את דרעי ונפגש איתו במשך 45 דקות. באותו יום פנתה היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה לנתניהו, ובמכתב שהעבירה לידיו כתבה כי עליו "לפעול בהתאם לפסק הדין ולהעביר אותו מתפקידיו בממשלה".
היא ציינה כי עקב העובדה שנתניהו לא יכול לכהן כשר בעקבות כתב האישום נגדו, עליו למנות הן שר פנים והן שר בריאות, במקומו של דרעי - ולא לקחת את התיקים לעצמו מתוקף היותו ראש הממשלה. התיקים, לפי הסיכום בין השניים כאמור, יעברו למי מבין השרים המכהנים של ש"ס - יעקב מרגי, יואב בן צור, מיכאל מלכיאלי או חיים ביטון.
בישיבה צפויה גם מחאה מצד שרי הציונות הדתית - ובראשם שר האוצר סמוטריץ', שבינו לבין שר הביטחון יואב גלנט ניטש שלשום ויכוח על רקע פינוי המאחז "אור חיים" בשומרון. שרי הציונות הדתית לא יגיעו לישיבה היום, אבל מי שמתכנן להגיע כרגיל - הוא השר לביטחון לאומי בן גביר, שעומד בראש סיעה נפרדת - עוצמה יהודית. בן גביר מתכנן לדרוש מראש הממשלה להחיל "דין אחד לכולם" - ולפנות את הכפר הבדואי הבלתי-חוקי חאן אל-אחמר. "לא אסבול מצב שאוכפים חוק על יהודים ועל ערבים לא", אמר לקראת הישיבה.
2 צפייה בגלריה
במליאת הכנסת
במליאת הכנסת
אחד יחרים, השני ידרוש את פינוי חאן אל-אחמר. סמוטריץ' ובן גביר
(צילום: אלכס קולומויסקי )
בעניינו של דרעי החלה התארגנות של שרים בממשלה, שדורשים מנתניהו להעניק ליו"ר ש"ס את תפקיד ראש הממשלה החליפי, ובכך להכשיר את המינוי. נתניהו לא שלל זאת, אבל לא מתלהב מהרעיון.
ההליך של מינוי דרעי לראש ממשלה חליפי נחשב מורכב יחסית, ועל פי חוות דעת משפטיות דורש קיום אי אמון קונסטרוקטיבי - הבאת הצעה לכנסת שבמסגרתה הממשלה הנוכחית תופל ונתניהו יוצע מחדש כמועמד לראשות הממשלה. דרעי, במקרה הזה, יוצע כראש הממשלה החליפי. למעשה, בכך תשתמש הקואליציה בחוק ממשלת החילופים, שאותו התכוונה בכלל לבטל - ותתקיים השבעה מחדש של הממשלה.

שרי הממשלה החליטו לבחור בנתיב זה, מכיוון שנתיב אחר נחסם. העובדה שחלק משופטי בג"ץ פסלו את דרעי עקב עילת "ההשתק השיפוטי" - בעקבות מצג השווא שהגיש עם ההגעה להסדר טיעון אשתקד - גם ביטול עילת הסבירות לא תאפשר את מינויו העתידי.
על פי אמת המידה של "ההשתק השיפוטי", כשהתעורר מקרה שבו אחד מהמתדיינים מעלה טענות עובדתיות או משפטיות סותרות באותו הליך עצמו או בשני הליכים שונים, הדבר מוגדר כפוגע בטוהר ההליך המשפטי, ניצולו לרעה ופגיעה באמון הציבור במערכת המשפט.
במקרה של דרעי, הוא דיבר לבתי המשפט בשני קולות - וכך הציג מעין מצג שווא: כשהורשע בעסקת טיעון אמר שהוא פורש מהפוליטיקה, ולכן התייתר הצורך לקבוע אם נפל קלון במעשיו - דבר שהיה מונע ממנו לכהן כשר. לאחר מכן, כדי לייתר את שאלת הקלון, נחקק עבורו בכנסת "חוק דרעי" - ואילו עתה הוא טען בפני בג"ץ כי כלל לא התחייב לפרוש. בפסיקה בבג"ץ התייחסו להבטחה של דרעי חמישה מתוך 11 השופטים. השופטים ברק-ארז, מינץ ושטיין ציינו זאת במפורש, והשופטים גרוסקופף וכבוב "הצטרפו גם הם לטעם זה כנימוק נוסף המצדיק את קבלת העתירות", כלשון הפסיקה.
דרעי, שמאמין כי יוכל לחזור לשולחן הממשלה בחקיקה מתאימה, אמר אחרי פסיקת בג"ץ לנוכחים בביתו: "אני מתחייב להמשיך המהפכה שהתחילו רבותנו זצוק"ל ביתר שאת וביתר עוז. יסגרו לנו את הדלת, ניכנס דרך החלון. יסגרו לנו את החלון נפרוץ את התקרה, בעזרת השם. אני מודה לכל הרבנים הגאונים שהגיעו לחזק, וכן לראש הממשלה והשרים וכל האנשים החשובים. זה באמת מחזק ומעודד".
פורסם לראשונה: 22:40, 21.01.23