3 צפייה בגלריה
עצרת אי התנדבות המונית של אנשי מילואים מיחידות השדה
עצרת אי התנדבות המונית של אנשי מילואים מיחידות השדה
"רק התנגדות אזרחית נחושה תוכל לעצור את החקיקה הדיקטטורית"
(צילום: מוטי קמחי)
מארגני המחאה נגד המהפכה המשפטית הודיעו אמש (רביעי) כי היום יתקיים "ליל התנגדות" בכל רחבי הארץ, החל מהשעה 18:00, וקראו למפגינים להתנגד ולשבש את השגרה.
"לנוכח דהירת ממשלת החורבן להשלמת החקיקה, ועל רקע דבריו הברורים של נשיא ארה"ב - שקורא לעצור מיד את החקיקה הדיקטטורית - תנועות המאבק מכריזות על מחר בערב כ'ליל התנגדות'", מסרו המארגנים, במקביל לחידוש ההצבעות בוועדת החוקה על ביטול עילת הסבירות. הם הוסיפו: "אנו קוראים לאזרחי המדינה להפגין, לצעוד ולמחות. רק התנגדות אזרחית נחושה תוכל לעצור את החקיקה הדיקטטורית - וכך יהיה".
3 צפייה בגלריה
צומת מת"מ חיפה
צומת מת"מ חיפה
ההפגנה בחיפה, אתמול
(צילום: אלעד גרשגורן)
לדבריהם, "ההסתה החמורה מפיו של השר אמסלם היום משרטטת בדיוק איך תיראה הדיקטטורה הישראלית אם חלילה תצליח ממשלת החורבן להשיג לעצמה כוח בלתי מוגבל. זה הזמן לצאת להתנגד, רק כך נציל את הדמוקרטיה הישראלית".
המארגנים פרסמו אמש את אירועי המחאה שיתרחשו היום. החל מהבוקר תמשיך הצעדה לירושלים. ב-09:00 יתקיים "מפגש חירום - משפטנים בכירים ואנשי ביטחון: עילת הסבירות היא השכפ"ץ של קציני צה"ל מפני הדין הבינלאומי", כחצי שעה לאחר מכן יתרחשו הפגנות רופאים מחוץ לבתי החולים בילינסון, איכילוב, שיבא ורמב"ם. החל מ-12:00 ועד 14:00 תהיה שביתת נשים בכל הארץ, בהובלת תנועת המחאה "בונות אלטרנטיבה". בשעה 15:00 תתקיים הפגנה של התעשיות הביטחוניות מול הקריה, ובמקביל תתרחש מסירת מכתבי אי התייצבות למילואים של משרתי מקצועות הבריאות של צה"ל מחוץ ללשכת קצין הרפואה הראשי בתל השומר. בשעה 17:00 תתקיים הפגנת נשים ברחבת הבימה. לאורך היום יפגינו אנשי הייטק ברחבי הארץ.
השר דודי אמסלם, שלצד תפקידו כשר לשיתוף פעולה אזורי מכהן גם כשר נוסף במשרד המשפטים, תקף אתמול את היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה והצהיר שהיא "האדם הכי מסוכן במדינת ישראל". באמירות המהוות עליית מדרגה דרמטית, ציין: "בסוף הממשלה באמת לא שולטת, הפקידים מחליטים מה שהם רוצים. תראה את היועמ"שית, אתמול סגרו את הרכבת - הכול טוב, שדה התעופה - הכול בסדר, מדינה בכאוס - הכול בסדר. היועצת המשפטית עושה פנים ורולים ולא רואה כלום. היא לטעמי הבן אדם הכי מסוכן היום במדינת ישראל. יש היום מרד הלכה למעשה בצה"ל, והיועמ"שית לא רואה ולא שומעת. כל פקיד עושה מה בראש שלו, מי זו הממשלה? אה... הממשלה ממליצה".
אתמול, במקביל לשביתת המחאה של ההסתדרות הרפואית, התקיימו הפגנות במוקדים רבים נגד המהפכה המשפטית וקידום ביטול עילת הסבירות. מאות מוחים, בהם עובדי הייטק רבים ותושבי חיפה והסביבה, הפגינו בצומת מת"מ בעיר. האירוע עבר בתחילה בשקט יחסי בין המוחים לכוחות המשטרה הגדולים שהגיעו למקום, אך בהמשך חסמו כמה מפגינים באמצעות כעשרה כלי רכב, את היציאה בכביש 2 לכיוון דרום והובאה לשם מכת"זית. המשטרה עצרה שני מפגינים בחשד להפרת סדר, ופתחה את כביש 2 לתנועת כלי רכב.
3 צפייה בגלריה
רחובות
רחובות
ההפגנה ברחובות, אתמול
(צילום: דרור גרתי)
בשעה 12:00 החלה "שביתת הנשים הלאומית" במחאה על פגיעה בנשים, בהובלת התנועה "בונות אלטרנטיבה". עשרות חברות במשק אפשרו לעובדים ולעובדות לעצור את עבודתם ולהצטרף למחאה, כשבמקביל התקיימו מחאות במוקדים שונים ברחבי הארץ, בהם רמת גן, תל אביב ורעננה.
ברחובות, אחד ממוקדי המחאה לשם הגיעו מאות, החלה חסימה ספונטנית של הכביש הסמוך למכון ויצמן בעיר. אחת המפגינות במקום נפגעה מנוסע שחלף במקום ושפך עליה צבע. במקביל, עשרות עובדי ועובדות התעשיות הביטחוניות הגדולות - רפאל, אלביט והתעשייה האווירית, הפגינו בגשר הקריה.
שלשום יצאו מאות מפגינים במסע רגלי מקפלן לירושלים ביוזמת פרופ' שקמה ברסלר, ממובילות המחאה נגד המהפכה המשפטית. מטרת המסע, שיימשך ארבעה ימים, היא להגיע ביום שבת לירושלים, לקראת ההצבעה שתיערך בכנסת ביום ראשון. הצועדים, שביניהם גם מובילי מחאה נוספים משה רדמן, רן הר נבו, עמי דרור ופרופ' קארין נהון, הגיעו הלילה לפארק אריאל שרון, וצפויים להמשיך מוקדם בבוקר.
הצועדים יצאו לדרך בעיצומן של ההפגנות הסוערות שחתמו את "יום השיבוש" - כשנתיבי איילון נחסמו למשך כשעתיים, ומכת"זיות הופעלו שם וגם בצומת קפלן. לאחר ההגעה לחניון הלילה הם נערכו ללינה, וברסלב סיכמה את היום הראשון של הצעדה: "המטרה היא לתת גב לכל מי שיצטרך לקבל החלטות קשות, לתת להם גב לבחור נכון. כל מי שתהה מה אפשר לעשות יכול להצטרף אלינו". היא הוסיפה כי "מי שמתקשה ללכת יכול לבוא ולהצטרף אלינו ברכבים, יש לזה משמעות. היום היו הרבה יותר אנשים ממה שחשבנו שיהיו בהתחלה".
שלשום הודיעו ארגוני המחאה על משיכת מזומנים המונית של מפגינים מסניפי בנקים וכספומטים, כחלק מהחרפת צעדיהם. לאחר מכן הם חזרו בהם ואמרו שהפעילות תתרחש היום, ואתמול כבר הודיעו שהצעד לא יתקיים.
פורסם לראשונה: 20:13, 19.07.23