דובר משרד החוץ הקטארי, מאג'ד אל-אנסארי, פרסם הערב (יום חמישי) הודעה שלפיה חמאס העביר "אישור חיובי ראשוני" לעסקה - ובהמשך תיקן כי ארגון הטרור רק "קיבל את העסקה באופן חיובי", ולא אישר את פרטיה, שעליהם עדיין יש כנראה מחלוקת. בחמאס עצמו אף אמרו גורמים בכירים כי אין עדיין הסכמות. למרות זאת, השמועה עשתה לה כנפיים, וברחבי רצועת עזה התחילו תושבים לחגוג הפסקת אש.

בסרטונים שהתפרסמו הערב מרחבי רצועת עזה, ניתן לראות עזתים יוצאים לחגוג את הדיווחים במחנות עקורים, בקריאות "אללה אכבר". ברפיח נצפו גם קריאות שבח לחמאס ולמוחמד דף. בדיר אל-בלח נשאלה אחת העזתיות מה תעשה כשתחזור הביתה, והשיבה: "אני רוצה לנשק את האדמה של עזה ושל ג'באליה".
בכל מקרה, ההתבטאות הקטארית הייתה הראשונה שמדברת על "חיוביות" מסוימת מצד חמאס להסכם מאז שדווח על התגבשותו בפסגת פריז בשבוע שעבר. גורם פלסטיני העריך עוד לפני כן שזה יקרה, אך ציין כי חמאס ידרוש ערובות לכך שישראל תעצור את הלחימה - דבר שבירושלים לא מוכנים לו כעת. בכל מקרה הצדדים ממתינים לתשובה רשמית של ארגון הטרור, שטרם הגיעה.
לדברי המתווך הקטארי, גם בצד הישראלי וגם בצד הפלסטיני הסכימו על בסיס שיכול להוביל להפוגה הבאה, שתהיה ממושכת מהקודמת. הוא ציין כי הוא מקווה שהעניין ייפתר "תוך כמה שבועות" - טווח זמנים שמצנן מעט את האופטימיות שהייתה בימים האחרונים סביב התקדמות העסקה.

"150 אסירים תמורת כל חיילת" - פרטי העסקה

טיוטת ההסכם המסתמן עוסקת בשלושה שלבים של שחרור חטופים ישראלים ואסירים פלסטינים. גורמים שבקיאים במגעים אמרו ל"וול סטריט ג'ורנל" כי בשלב הראשון של העסקה יידרש מישראל לנצור את האש למשך שישה שבועות – ולהפסיק גם את פעילות הכטב"מים והרחפנים שלה ברצועה.


לפי הדיווח, השלב הראשון כולל שחרור של ישראלים שאינם בגיל גיוס - ולכן לא מוגדרים על ידי חמאס כ"חיילים". נטען כי בשלב זה חמאס ישחרר מהשבי קשישים, ילדים וחטופים חולים. השלב הראשון קובע כי יתאפשר לאזרחים העזתים לנוע בחופשיות ברחבי הרצועה, והסיוע הדרוש יוכל להגיע לכל האזורים. מדובר בשלב שיימשך ככל הנראה 45 ימים - 35 לטובת שחרור 35 חטופים, ועוד 10 ימים שבהם חמאס יוכל לשחרר חטופים נוספים שיבחר - ולנהל מו"מ על המשך העסקה.
אם השלב הראשון של העסקה יצליח, הצדדים יתקדמו לשלב השני, שבו ישוחררו גם חיילות ישראליות מהשבי - בתמורה להגדלת הסיוע ההומניטרי לרצועה. בשלב השלישי, כך לפי המתווה שהוצג בפריז, ישחרר חמאס חיילים ישראלים וגופות של חטופים. חמאס דורש בנוסף לקבל מישראל את גופותיהם של מחבלים פלסטינים שנהרגו במהלך המתקפה של חמאס ב-7 באוקטובר.
גורם בכיר בממשל האמריקני אמר הערב כי המתווה המוצע לעסקה לשחרור החטופים הוא יותר רחב בהיקף שלו מהמתווה הקודם. "זה יותר מבטיח מצד אחד – להוציא את כל החטופים מעזה, אבל זה הופך את הסיפור ליותר מורכב כי יש כאן כמה אלמנטים", אמר, והדגיש כי "אנחנו עובדים על זה כל יום להחזיר את כל החטופים הביתה".
ברברה ליף, עוזרת מזכיר המדינה האמריקני לענייני המזרח התיכון, אמרה בתדרוך לכתבים: "אנו מעורבים במאמצים להביא להסדר לשחרור חטופים. ראיתם שראש ה-CIA היה באירופה במהלך סוף השבוע ועבד עם שותפותינו מצרים, קטאר וישראל – כדי לגבש הצעה שתועבר לחמאס – עסקה שתכלול הפוגות הומניטריות. הסכסוך יכול להיגמר במהירות אם חמאס יעצור את ההתקפות שלו. הוא שיגר השבוע רקטות לעבר ישראל. אני לא יכולה לכפות הפסקת אש על חמאס. אנו מאמינים שעסקת החטופים היא נקודת התחלה קריטית. במקביל אנו עובדים על פתרון שתי המדינות. מתוך כל משבר יש הזדמנויות".
על רקע העדכונים הללו הפגינו הערב מאות נשים מול שער הקריה בתל אביב, בקריאה להשבת החטופים עכשיו. מחאה דומה התקיימה גם בניו יורק, מול בניין האו"ם. ההפגנות התקיימו ביוזמת ארגון "בונות אלטרנטיבה", ובמהלכן המפגינות השמיעו קול צעקה למען החטופות שלדבריהן נפגעו ועדיין נפגעות מינית בשבי. הנשים אחזו בשלטים שעליהם נכתב "נגמר להן הזמן", "עסקה עכשיו", "חטופים וחטופות תחילה". המשטרה הכילה את חסימות הכבישים, שכעבור כחצי שעה נפתחו בחזרה לתנועה.