העיתון "וול סטריט ג'ורנל" דיווח אתמול (שלישי) כי מנהיג חמאס איסמעיל הנייה וסגנו סאלח אל-עארורי, שחוסל בתחילת השנה, נפגשו בנובמבר האחרון בטהרן עם מנהיגה העליון של איראן עלי חמינאי - כמה שבועות אחרי תחילת התמרון הקרקעי של צה"ל ברצועת עזה. על עצם המפגש עם הנייה כבר פורסם בעבר, כשלפי הדיווחים חמינאי אמר לו שאין בכוונת איראן להצטרף למלחמה מול ישראל, וכעת פורסמו פרטים חדשים מהמפגש.
לפי הדיווח, הנייה ועארורי יצאו מאוכזבים מהמפגש ההוא - אבל בכל זאת העבירו בו לאיראנים רשימה של כלי נשק שחמאס עשוי להזדקק להם במלחמה - אם זו תימשך מעבר לחצי שנה. גורמים בחמאס אמרו לעיתון האמריקני כי הרשימה כוללת בין היתר טילים נגד טנקים וטילי כתף נגד מטוסים.
3 צפייה בגלריה
עלי חמינאי ו איסמאעיל הנייה איראן חמאס פגישה יוני 2023
עלי חמינאי ו איסמאעיל הנייה איראן חמאס פגישה יוני 2023
פגישה קודמת של הנייה וחמינאי
(צילום: Office of the Iranian Supreme Leader/WANA (West Asia News Agency)/ רויטרס)
גורמים בכירים בחמאס ובחיזבאללה אמרו לעיתון כי זמן קצר אחרי המפגש ההוא כינס חמינאי מפגש גדול יותר של בכירים משלל בעלי בריתה של איראן במזרח התיכון, בו השתתפו לצד הנייה ועארורי גם מפקד כוח קודס איסמעיל קאאני, בכיר חיזבאללה סאפי א-דין, השגריר החות'י בטהרן איברהים א-דוליימי ומנהיג הג'יהאד האיסלאמי הפלסטיני זיאד נחאלה.
אותם גורמים אמרו שבמפגש הזה הודה חמינאי שישנו אי-נחת רבה מנאום שנשא אז מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה ובו אמר שהזמן אינו מתאים לעימות רחב יותר. עם זאת, חמינאי הגן לפי הדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל" על האסטרטגיה האיראנית שמטרתה להימנע ממלחמה כוללת - וטען שהוא לא מעוניין להסיט את תשומת הלב מהמאבק הפלסטיני, שלטענתו אז התנהל בצורה טובה מבחינת חמאס.
3 צפייה בגלריה
איסמעיל הנייה בקהיר
איסמעיל הנייה בקהיר
הנייה עם עארורי. הסגן חוסל בינתיים בביירות
לפי העיתון, חמינאי הזהיר ש"קרבות צדדיים" מסכנים הסטה של תשומת הלב העולמית מההשלכות ההרסניות של פעילות צה"ל ברצועה. המסר בפועל של דבריו, כך לפי הדיווח, היה שחמאס נותר לבד במערכה מול ישראל.
הדיווח של "וול סטריט ג'ורנל" התמקד בחשש מהסלמה כעת בעקבות התקיפה של המיליציות הפרו-איראניות בירדן, שבה נהרגו שלושה חיילים אמריקנים בבסיס Tower 22. בעולם תוהים כעת כיצד הנשיא ג'ו ביידן יגיב, ואם יתקוף ישירות יעד של איראן - שהכחישה מעורבות במתקפה, תוך שהיא טוענת כי המיליציות שאותן היא מממנת ומחמשת פועלות לכאורה באופן עצמאי ולא מקבלות ממנה פקודות.
אמש אמר ביידן שהחליט כיצד להגיב למתקפת הכטב"ם, אך סירב לומר כיצד תיראה התגובה. הוא הדגיש שהוא לא מעוניין במלחמה רחבה במזרח התיכון. "זה לא מה שאני מחפש", אמר בשיחה עם כתבים. דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ון קירבי אמר כי ייתכן שהתגובה תכלול כמה תקיפות שונות, ולא תקיפה אחת. "מאוד אפשרי שתראו כאן גישה הדרגתית - לא פעולה אחת, אלא כמה פעולות", אמר קירבי.
3 צפייה בגלריה
מוצב Tower 22 בצפון-מזרח ירדן בגבול עם עיראק ו סוריה שבו מוצבים כוחות ארה"ב
מוצב Tower 22 בצפון-מזרח ירדן בגבול עם עיראק ו סוריה שבו מוצבים כוחות ארה"ב
בסיס Tower 22 בירדן, שם פגע הכטב"ם
(צילום: Planet Labs PBC/Handout via REUTERS)
המיליציה הפרו-איראנית "כתאיב חיזבאללה", שקיבלה אחריות להרג האמריקנים, הודיעה כי החליטה "להשעות" את המתקפות שלה נגד כוחות אמריקניים באזור. בהודעת המיליציה נאמר כי ההחלטה התקבלה כדי למנוע "מבוכה" מהממשלה בבגדד. המיליציה טענה כי התקיפות שלה נגד ארה"ב התקבלו באופן עצמאי, "בלי התערבות חיצונית" - אחרי שגם איראן הכחישה מעורבות בתקיפה הקטלנית.
בדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל" מצוינת גם דילמה שעומדת כעת בפני איראן ובעלי בריתה: האם להסתכן במלחמה אזורית נרחבת שעלולה לגרור גם את איראן לתוכה, או לעמוד מנגד ולראות את השמדתו האפשרית של חמאס על ידי ישראל. לעיתון התראיין בכיר בחיזבאללה שאמר בהקשר זה: "מה יקרה אם חמאס יושמד לגמרי? אם הוא יושמד, האם זה לא אומר שמאזן הכוחות ישתנה לטובת ישראל?", תהה הבכיר, שכינה את מתקפת הטרור של 7 באוקטובר "הצלחה קטסטרופלית".
פורסם לראשונה: 22:08, 30.01.24