שר האוצר לשעבר ח"כ ישראל כץ (הליכוד) תקף הבוקר (יום ד') בחריפות את הממשלה בעקבות גל ההתייקרויות במשק. "הממשלה לוקחת כסף, המעסיקים מייקרים - ומי סובל? הציבור הרגיל שאין לו הרבה. הוא בא לקנות - הוא קונה פחות. הוא בא לשלם - משלם יותר. זה פשוט אבסורד, עיוות מוסרי", אמר ח"כ כץ בריאיון באולפן ynet.
הביקורת מתוך הממשלה על העלאות המחירים, בעיקר בתחום המזון, גררה גל של התקפלות ודחייה בייקור מוצרים. ואולם, ח"כ כץ לא מתרשם במיוחד. "הטיפול בכלכלה מזכיר את הטיפול בבריאות, שניהם כושלים. אני כשר אוצר הובלתי את הקפאת השכר במגזר הציבורי. הממשלה בצדק המשיכה את זה ואמרה 'בשנה הזאת אנחנו נקפיא שכר'. איך יכול להיות שבאותו זמן הם לא קיבלו החלטה להקפיא את כל ההתייקרויות היזומות כמו חשמל, מים, דלק, משקאות?".
4 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
ח"כ כץ
(צילום: משה מזרחי )
- צריך להפריד בין ענייני כלים חד פעמיים ומשקאות, שזו החלטה יזומה, לבין חשמל ודלק שזה בגלל שלל דברים. "לא לא, הכול בשליטת הממשלה. יש לנו גז, לקחו תירוץ כדי לייקר את הכול. המגזר הפרטי חתם על עסקה חבילה, בממשלה עשו טקס רב רושם, איך יכול להיות שהעסקה הזאת לא כוללת התחייבות של המעסיקים להקפיא את כל עליות המחירים? אם אתה מקפיא את השכר - אתה מקפיא את חומרי הבערה הכי גדולים, הדלק, החשמל והמים. ברגע שעושים את זה - יש משחק הוגן".
- זה נכון שמדינת ישראל משתמש יותר בגז טבעי ובפחם, ולכן באירופה עליות המחירים הרבה יותר משמעותיות. שרי הממשלה אומרים "תראו, כאן זה בקטן". "יש כאן הונאה ואחיזת עיניים בדברי שר האוצר (אביגדור ליברמן). הוא אמר 'אנחנו ייקרנו פחות', אבל נקודת המוצא הייתה גבוהה יותר. כל אחד שניגש לסופר בחו"ל - קונה הרבה יותר בזול את הדברים. יש כאן תהליך ארוך טווח, יש תוכנית שלמה שגיבשנו, צריך לעשות אותה. זאת תוכנית של תחרות במונופולים והורדת חסמים. אני אישרתי בממשלה היוצאת עודפי גבייה של עשרות מיליארדים. הם לקחו עשרות מיליארדים, חילקו אותם באופן פוליטי במקום למנוע התייקרות".
- אם אפשר להוריד את המס על ליטר דלק, למה אתם לא עשיתם את זה? היו לכם הרבה שנים. "יש תהליכים ארוכי טווח שצריך לטפל בהם. אני הייתי שנה בתפקיד שר האוצר וכבר התחלתי בפעולות כדי להוריד את החסמים, לייצר תחרות. מה שהם עשו, הם בעלי הבית, הם גובים מאנשים כסף. עכשיו, זה לא רק מס הכנסה. נגיד מיליון איש לא משלמים מס, לא מגיעים לתקרת המס אבל קונים במכולת, קונים בסופר, קונים מקררים. פשוט מכים כאן בציבור והציבור זועק".
4 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
שר האוצר ליברמן. "הונאה ואחיזת עיניים בדבריו"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
כץ ציין כי הוא לא מאמין להבטחות הממשלה לפצות את העצמאים בעקבות משבר הקורונה. "הם משחקים על זמן, כמו בכדורגל כשמישהו רוצה תיקו. הם אומרים 'אולי הקורונה תיעלם'. די, תבינו, יש כאן משבר עולמי, תפרשו רשת ביטחון עם קריטריונים למי שלא יירד במחזור. לא יכול להיות ששר האוצר ילך ויגיד 'ישבתי במסעדה והיא מלאה'. מי היה שם? מי שילם? אגב, היא הייתה ריקה.
"מה שאני מציע זה צעדים מעשיים כבעל ניסיון. קודם כל להביא חקיקה שמקפיאה את כל ההתייקרות הממשלתיות בצמוד להקפאת השכר. ב-22' מוקפא השכר במגזר הציבורי, באותה מידה להקפיא את כל ההתייקרויות, לבטל אותן. המגזר העסקי, באותה מידה, יתחייב לבטל כל התייקרות. הם פשוט מבלפים, משחקים על זמן".
- יש מי שטוען שאם לא הייתם משלמים את כל המענקים והפיצויים - לא היינו עכשיו בסיטואציה הזאת שכולנו מפסידים ממנה. "לא רק שזה שקר מוסרי ועניין של היעדר ערבות הדדית, זה שקר כלכלי. הגורמים בעולם שמשאירים את דירוג האשראי שלנו גבוה ומשבחים את התוכנית שעשינו, אומרים 'זה שסייעת למובטלים - הם יכלו להמשיך לשלם משכנתא ולקנות. זה שסייעת לעסקים ומאות אלפי עסקים לא קרסו - זה אפשר להם לחזור לפעילות באופן מיידי'. סיוע, רוחב לב, יכול להסתדר לחלוטין עם כלכלה נכונה".
4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט בכנס השנתי של INSS
נפתלי בנט בכנס השנתי של INSS
ראש הממשלה בנט. "הממשלה שמעלה הכי הרבה מסים"
(צילום: חיים צח, לע"מ)
- ראש הממשלה בנט הבטיח לפני הבחירות להחיל כאן את "תוכנית סינגפור", להפחית מיסים בצורה משמעותית. "זה אפילו כבר לא מצחיק, זה פשוט לא מצחיק. הוא אמר שיפחית מסים, זאת הממשלה שמעלה הכי הרבה מסים. אני הכנתי תוכנית בלי שקל אחד של העלאת מסים עם אותם פקידי אוצר. הם עכשיו קיבלו הוראה 'צריכים עוד כספים לכל מיני דברים' וזרקו את כל מה שזרקתי למגירות האדומות. כל העלאות המסים על הציבור, על הציבור הכי חלש. מי שנפגע כרגע זה המעמד הבינוני, הצעירים, הפריפריה, המיעוטים.
"ראש הממשלה חייב שתהיה לו מוטת שליטה. בנט, מבחינה מוסרית ומבחינה מעשית, לא מנהל את הממשלה הזאת כי אין לו סמכות. לכל סיעה יש אוטונומיה. הוא לא קובע בחינוך, הוא לא קובע כבר בבריאות, הוא לא קובע בכלכלה. ליברמן הוא ראש הממשלה בפועל מבחינה כלכלית, עם גישה נוקשה, חסרת חמלה ולא נכונה כלכלית. אותם פקידים שאני סילקתי כדי לשחרר את הסיוע חזרו לסורם".
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו וישראל כץ
בנימין נתניהו וישראל כץ
"בירכתי אותו דקה אחרי זה". כץ ונתניהו
(צילום : אוהד צויגנברג)
ברקע קרבות הירושה על הנהגת הליכוד, שנכון לעכשיו פחתו לאחר ח"כ בנימין נתניהו ויתר על הסדר טיעון במשפטו, הצהיר בתחילת השבוע ח"כ דוד ביטן באולפן ynet כי ח"כ כץ יוכל להרכיב ממשלה בתוך 90 יום במקרה של פרישת יו"ר המפלגה המכהן. "אנחנו אחרי האירוע הפוליטי הפוטנציאלי שהיה", אמר היום ח"כ כץ. "הודעתי מראש, באופן משעמם כבר, ביום שנתניהו יעזוב, מסיבה כזאת או אחרת, אני אבחר לראשות הליכוד וארכיב ממשלה, גם בכנסת הזאת".
- אולי ח"כ ביטן דיבר בשמך. "לא. הוא תומך והוא חבר, וגם אחרים תומכים בי, כמו דודי אמסלם ואחרים. הם תומכים בנתניהו והם תומכים בי להחליף אותו כי הם ליכודניקים. הם יודעים, צריך מישהו מהליכוד, שיש לו רקע ממלכתי. ברגע שנתניהו הודיע שהוא דוחה את עסקת הטיעון - אני בירכתי אותו דקה אחרי זה. נתניהו, כראש הממשלה לשעבר, ואני כשר אוצר לשעבר, מובילים ביחד את המאבק של האופוזיציה נגד עליית יוקר המחיה והתייקרויות".
- זאת הייתה החלטה נכונה בעיניך לא לקבל את העסקה? "זו החלטה אישית, כבדה מאוד. זה לא עניין לאומי, זה לא עניין ליכודי. זו החלטה אישית, הוא קיבל אותה. זאת החלטה אמיצה בנסיבות האלה ואני מיד בירכתי אותו ואנחנו עובדים ביחד. אני לא אוהב לנתח דברים פוליטיים על רקע אירוע שלא קרה ושהוא בגדר החלטה של אדם שצריך לכבד אותה ונכבד אותה. כרגע הציבור מחכה לראות את נתניהו, שיש לו תמיכה מאוד רחבה בציבור, ואותי ואת כל חברי הכנסת נלחמים נגד העוולה הזאת של הממשלה.
"כרגע המציאות מאוד ברורה. אובדן שליטה מבחינה בריאותית, כל אחד לנפשו. מבחינה כלכלית יש כאן הפקרות כי המפתח בידי הממשלה. כל הפוליטיקות מתגמדות מול מי שהולך והולכת לקנות את סל הקניות ופתאום צריכים להחזיר מצרכים. יש כאן מצוקה אמיתית עכשיו. יש המון כסף, ובמקום לחלק אותו להסכמים קואליציוניים ולתנועה האיסלאמית - שייתנו אותו לציבור".