2 צפייה בגלריה
פוטין, בנט וזלנסקי
פוטין, בנט וזלנסקי
פוטין, בנט וזלנסקי
(צילום: AFP, AP, רויטרס)
המעורבות הישראלית בסכסוך בין רוסיה לאוקראינה נמשכת כל הזמן – ובשעות הצהריים (שלישי) צייץ הנשיא האוקראיני וולודימיר זלנסקי על השיחה הרביעית עם ראש הממשלה נפתלי בנט, והודה לו על מאמצי התיווך. "שוחחנו על הדרכים לסיים את המלחמה והאלימות", כתב זלנסקי. ההבנה של מי שמעורב בתמונת המשא ומתן היא שהכדור נמצא כעת במגרשו של זלנסקי - והוא זה צריך לקבל החלטה אם להיענות להצעה המפורטת שפוטין הציב, שמאפשרת לאוקראינה להישאר ריבונית ולזלנסקי להישאר בתפקיד.
המשא ומתן הישיר בין רוסיה לאוקראינה מתנהל בעיר גומל שבבלארוס, סמוך לגבול עם אוקראינה, ועוסקת במתווה שהציעו הרוסים. תפקידה של ישראל, בתיאום עם מנהיגי המערב ואוקראינה, היה להציג בפני פוטין רעיונות שעלו במערב ולשמוע את תגובותיו על מה שיכול לעבוד ומה שלא. למעשה, מנהיגי המערב ביקשו מבנט לשמוע מפוטין איך הוא רואה את המצב, ומה יקרה אם לא יושגו הסכמות בתקופה הקרובה, קרי להבין את הפערים במו"מ ולשקף אותם למנהיגי המעצמות.
ישראל לא הניחה הצעה משלה, והיא גם לא מתכוונת ללחוץ על זלנסקי אם לקבל את ההצעה של פוטין או לא. בירושלים החליטו שישראל "לא תהיה הצ'מברליין של 1938", אלא זרוע משלימה לשיחות שנערכות בבלארוס.
ההבנה בישראל היא שהפערים במו"מ אינם תהומיים, אך זלנסקי יצטרך לקבל החלטה קשה: האם לקבל את ההצעה הרוסית (הכרה בבדלנים הפרו-רוסים, לוותר על חבל הדונבאס ועל ההצטרפות לנאט"ו) ובכך להציל את העם האוקראיני מהמשך הלחימה וההרס - אך מנגד גם לספוג ביקורת מבית; או להמשיך בנתיב המנהיג הנערץ והכוכב הבינלאומי, שיביא אותו לנקודה שבה ההסכמה עם רוסיה תהיה פשוט בלתי אפשרית.
עד כה, הסיכויים להגיע להסכם לא גבוהים, וההערכות הן שאם זלנסקי "יתאהב בפוזיציה" של כוכב התקשורת הבינלאומי – מצבו יהיה קשה. זלנסקי יהיה חייב לגלות גמישות - שכן בכל הנוגע לענייני מהות - פוטין לא מתכוון לוותר.
ההצעה המפורטת של פוטין, כך נראה, לא מורידה את האוקראינים "על הברכיים" ולא מהווה כניעה, אך היא ללא ספק הצעה שיהיה קשה מאוד לקבל, ובכל מקרה ההסכם שיושג לא יהיה פופולרי בקרב האזרחים. כך או כך, המו"מ מתקרב לנקודת אל-חזור, שבה כבר לא יהיה סיכוי להגיע להסכמות על הפסקת אש. לדבריהם, הדרישות של פוטין היום לא יהיו זהות מחר אם המגעים לא יתקדמו להסכמות.
עד כה, בנט הוא המנהיג היחיד במערב שקיים עם פוטין פגישה מעמיקה - שנמשכה כזכור שלוש שעות וחצי. ניתן לומר שבנט הוא גם המנהיג היחיד בעולם שקיבל את הסקירה וההבנה העמוקה ביותר על מה שפוטין בכלל רוצה. בשיחות ביניהם פוטין הביע את הערכתו להגעת בנט, שהוא היחיד שקיבל הצצה לעומקו של המו"מ כשלמערב אין באמת הבנה של מה שקורה בשיחות. בנט גם ביקש סיוע בחילוץ ישראלים ויהודים - ופוטין הבטיח שאם יידרש - רוסיה תסייע בחילוצם.
גם הגעתו של השר זאב אלקין, שתרגם את הנשיא הרוסי לרה"מ, סייעה מאוד. אמנם מנהיגים במערב ששוחחו עם פוטין הגיעו עם מתורגמן, אך השיחות היו מקוטעות. ההבנה בישראל היא שפוטין רוצה לסיים את המלחמה בתנאים שלו, שהם כאמור לא פשוטים לאוקראינה, אך למרות זאת הפערים לא תהומיים - והדברים שוקפו למנהיגי המערב.
התחושה בצד הישראלי היא שפוטין יודע בהחלט מה יעשה בכל מיני תרחישים שיכולים לקרות. הוא לא נראה מבולבל, מופתע או בפאניקה - אלא דווקא מאוד בטוח בעצמו ויודע מה הוא רוצה. הנשיא נצמד לגישה הבסיסית שגורסת כי המכונה הצבאית של רוסיה תשבור בסופו של דבר את ההתנגדות הצבאית האוקראינית, ובראייתו של פוטין, חלק מהעיכובים בהתקדמות הצבא נובעים מכך שהוא רוצה לראות מה יעלה במשא ומתן.
שגריר אוקראינה בישראל יבגן קורניצ'וק אמר השבוע שהרוסים מעוניינים בכניעה של אוקראינה. "אנחנו משלמים מחיר כל יום. אם הם רוצים שאוקראינה תהיה נייטרלית ולא תצטרף לנאט"ו, אנחנו צריכים התחייבויות משמעותיות לביטחוננו ולעצמאותנו". השגריר טען שעד כה המשא ומתן עם רוסיה לא הוביל אפילו להסכמות על הפסקות אש הומניטריות.
קורניצ'וק לא הצליח לעצור את הדמעות כשסיפר בכנס של ה-INSS על זוועות המלחמה: "היו מקרים שלא הצלחנו לפנות בזמן אזרחים והיו הרבה נפגעים. אנשים חיים מתחת לקרקע, בתחנות המטרו, כבר שבועיים. יש מחסור במזון, בתרופות. המציאות היא שאנחנו במלחמה ברברית וברצח העם האוקראיני. גם כשנפתחו המסדרונות ההומניטריים נהרגו המון אזרחים. אנחנו זקוקים לסיוע בינלאומי, כולל מישראל".