ארה"ב הודיעה לקטאר שעליה לגרש משטחה את הנהגת חמאס, אם ארגון הטרור ימשיך לסרב לעסקה ולהפסקת אש עם ישראל. כך דיווח הלילה (בין שישי לשבת) ה"וושינגטון פוסט", מפי גורם רשמי בממשל האמריקני. לדברי הגורם, שדיבר בעילום שם נוכח "רגישות הסוגיה", מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן העביר את המסר ישירות לראש ממשלת קטאר מוחמד א-תאני עוד בחודש שעבר.
שלושה דיפלומטים המעורים בפרטים מסרו ל"פוסט" כי "גורמים רשמיים בקטאר ציפו במשך חודשים להודעה האמריקנית, וציפייתם התחזקה בשבועות האחרונים נוכח האכזבה הגוברת מהמבוי הסתום במגעים להפסקת אש". לפי אחד הדיפלומטים, גורמים קטארים רשמיים ייעצו לבכירי חמאס - בהם ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה, המתגורר בבירה דוחא - להכין "תוכנית גיבוי" למקרה שיידרשו לעזוב.
2 צפייה בגלריה
(צילום: EPA, רויטרס/Saudi Press Agency)
ממשל ביידן רואה באיום לגרש את הנהגת חמאס מקטאר "מנוף לחץ" על ארגון הטרור. עם זאת, כמה גורמים אזוריים רשמיים, לצד מומחים, מזהירים כי "מיטוט המטה הפוליטי של חמאס בדוחא עלול רק לסבך את הניסיונות לתקשר עם מנהיגי ארגון הטרור, במטרה לחדש משא ומתן עתידי לשחרור חטופים".
בסוכנות הידיעות רויטרס דווח כי קטאר עשויה לסגור את משרדי חמאס כחלק מבחינה נרחבת של תפקידה כמתווכת. כך אמר גורם המעורה בבדיקה המחודשת שעורכת ממשלת קטאר. לפי הדיווח, קטאר בוחנת אם לאפשר לחמאס להמשיך להפעיל את משרדיה, וגם אם היא תמשיך בעצמה לשמש כמתווכת. "אם קטאר לא תשמש כמתווכת, היא לא תראה סיבה להשאיר אצלה את המשרדים. לכן זה חלק מתהליך ההערכה המחודשת", אמר הגורם.
אמש (שבת), באירוע באריזונה, אמר מזכיר המדינה בלינקן כי חמאס "נותר המכשול היחיד בין תושבי עזה לבין הפסקת אש". לצד זאת המשיך והביע את התנגדותו לפעולה ישראלית ברפיח. לדבריו, ישראל לא הציגה שום תוכנית להגנה על אזרחים במתקפה שכזו, "ובהיעדר תוכנית כזו, אנחנו לא יכולים לתמוך במתקפה צבאית גדולה ברפיח, כי הנזק שייגרם יהיה מעבר למקובל".
בלינקן ביקר השבוע שוב במזרח התיכון, בין היתר בישראל, בניסיון לסגור את הסכם הפסקת האש והעסקה לשחרור החטופים, במקביל למאמצים האמריקניים לדחות את הפעולה הישראלית ברפיח. במהלך הביקור באזור, בלינקן דווקא שיבח את קטאר והודה לה על תפקידה כמתווכת בשיחות עם חמאס - והטיל את האחריות על העיכוב באופן בלעדי על ארגון הטרור שסירב עד כה להסכים להצעה המונחת על השולחן.
ברביעי בלינקן אמר במהלך ביקורו בארץ כי "אנחנו נחושים להשיג הפסקת אש ולהחזיר את החטופים לבתיהם, ונחושים לעשות זאת עכשיו. הסיבה היחידה שזה לא מושג - היא חמאס". כמו שאר הבכירים האמריקנים בימים האחרונים, כולל הנשיא ג'ו ביידן, בלינקן הפציר בחמאס: "יש הצעה על השולחן. זה הזמן להסכים, ללא תירוצים וללא עיכובים".
2 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן
אנתוני בלינקן
בלינקן בישראל. ארה"ב לוחצת לעסקה
(צילום: David Azagury, U.S. Embassy Jerusalem)
לפני כשבועיים דווח ב"וול סטריט ג'ורנל" כי ההנהגה הפוליטית של חמאס "בוחנת אפשרות לעזוב את דוחא ולהתבסס במדינה אחרת - על רקע הלחץ הגובר על קטאר מצד ארה"ב - בשל שיתוף הפעולה שלה עם הנהגת ארגון הטרור". בהמשך לכך, בכירי חמאס הודיעו בימים האחרונים כי אם הנהגת הארגון תיאלץ לעזוב את קטאר, היא תעבור לירדן - שכבר גירשה אותם בעבר. עם זאת, בממלכה הכחישו את היתכנות האפשרות הזו, ומיהרו להבהיר כי כל פלסטיני שיבקש לעבור לירדן יהיה חייב להוכיח כי ניתק את קשריו עם ארגון הטרור.
בצל הדיווחים הללו, ראש הלשכה המדינית של חמאס הנייה סיים אתמול את ביקורו הארוך בטורקיה וחזר לדוחא, לאחר שערך שורה של פגישות. נוכחותו של הנייה בטורקיה במשך יותר מ-14 ימים, עוררה כמובן תהיות אם ארגון הטרור העביר, ולו זמנית, את המטה שלו לאיסטנבול. הנייה הגיע לטורקיה ב-19 באפריל, בראש משלחת של חמאס, ונפגש שם בין היתר עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן.
הביקור הנוכחי של הנייה בטורקיה לא היה תחילת ההתייעצויות בין טורקיה לחמאס, שכן דיווחים דיברו על פגישות קודמות בדוחא בין ראש הלשכה המדינית של ארגון הטרור ושליחיו של ארדואן. אולם זה היה ביקורו הראשון של הנייה בטורקיה מאז 7 באוקטובר, והוא מגיע בזמן רגיש ביותר, שכן התפקיד הטורקי מקבל חשיבות מיוחדת לאחר שראש ממשלת קטאר מוחמד א-תאני הודיע כי דוחא מעריכה מחדש את תפקידה כמתווכת בשיחות הפסקת האש בעזה, בשל טענות ש"פוליטיקאים שונים מנצלים לרעה את התיווך הקטארי".
קטאר, נזכיר, מארחת את ההנהגה הפוליטית של חמאס ובראשה הנייה מאז 2012 - באופן שקיבל בזמנו את ברכת ארה"ב. גורמים קטאריים ואמריקניים אמרו ל"וול סטריט ג'ורנל" לאחרונה כי נוכחות בכירי חמאס בדוחא נעשתה לבקשת ארה"ב, והם הזהירו כי מעבר שלה למיקום אחר, כמו איראן או סוריה, יקשה על גורמים במערב ליצור עימם קשר. לדבריהם, היכולת של קטאר לתקשר עימם היא קריטית - מכיוון שבארה"ב ובאירופה מגדירים את חמאס כארגון טרור ומנועים לפיכך מליצור עימו קשר באופן ישיר.